Zij hebben het echt over een harp opnemen, daar hang Je 1 mic boven…. Dus zij zitten in de klassieke hoek waarbij je een hobo, fagot, viool wilt opnemen, maar jij neemt al die dingen niet op, jij record vanaf je keyboard… das andere koek.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dat had enkel dat probleem omdat ik in mono afspeelde op de pc. Daardoor veranderde de audio file en klonk die stiller, het instrument tegenover het orkest. Mijn telefoon streamt gewoon in stereo en daar was het dan vele luider het instrument.Links, rechts, mono, dual mono, stereo, hard panning maakt allemaal geen zak uit. Als je stereo eindmix of stereo opname qua volume heel anders is dan als je mono luistert heb je vermoedelijk fase problemen. Alleen het stereo image zou moeten verdwijnen en niet de balans. Dat is precies waarom mix engineers en mixers zo’n mono knop hebben op de masterbus.
Neen in stereo opnemen dient om net te zorgen dat bij de opname die harp links klinkt en die viool rechts!!!! Dat is hetzelfde als bij een arranger keyboard dat ook al automatisch links en rechts heeft ingedeeld op het ritme. Dus dat is zoals een orkest, dat is al zo dat het links en rechts klinkt. Dus neem je dat op in stereo.Zij hebben het echt over een harp opnemen, daar hang Je 1 mic boven…. Dus zij zitten in de klassieke hoek waarbij je een hobo, fagot, viool wilt opnemen, maar jij neemt al die dingen niet op, jij record vanaf je keyboard… das andere koek.
Dat is wel erg kort door de bocht. Panspread op een polysynth, zeker bij chords, unison of supersaw-achtige geluiden, is rotsvast onderdeel van het karakter van de synth en iets dat je ook niet achteraf kunt toevoegen tenzij je alles noot voor noot apart opneemt. De meest gehoorde klacht over de Prophet 5/10 reissue is niet voor niets dat ze hem niet stereo hebben gemaakt. De ruimtelijke tapijten zoals de OB-X8 produceert (zonder fx!) zijn een goed voorbeeld van de meerwaarde van ingebouwde stereo in de voice architectuur van een synth.mono is orgineel, stereo is eigenlijk een effect.

Onzin, reflecties kunnen van verschillende kanten terugkomen, anders klinken door het materiaal dat reflecteert, eerder of later dan de andere kant vanwege afstand.een standaard kunstmatige greep die we prettig vinden klinken maar die je niet in de natuur vind.
) , maar van links voor de lagere noten en rechts voor de hogere noten. Maar zit je in de zaal dan lijkt het vanuit 1 punt te komen. Dus wil je je opname maken alsof je voor de piano zit te spelen? Stereo. Wil je het horen alsof je in de zaal zit? Mono. Maar dan waarschijnlijk wel weer met een stereo galm van de ruimte.Ja dat klopt maar dat komt omdat het moment dat een body of water een rots aan tikt dat gewoon op die plaats mono is, en al die andere golfjes ook mono zijn. Dat is geen stereo.Behalve reflectie hangt het ook nogal van het soort geluid af. Als je aan de kust gaat staan dan hoor je het klotsen van water en golven ook van alle kanten komen.
dit is de juiste benamingstereo-effecten aan toe te voegen
Ja dus uw geluid is mono en de panning en de effecten maken er stereo van inderdaad dat hebt ge goed gezien. U geluid van u instrument is echter mono! Goed gezien! En nu ben ik weg met ulle zeverGoedemiddag, sorry dat ik niet iedere 10 seconden deze draad refresh om direct gehoor te geven aan alle op steeds agressievere en drammerige toon geëiste 'bewijzen'. Snap eerlijk gezegd ook niet waarom je zo gruwelijk gefokt loopt te doen, maar het zal het warme weer wel zijn. Eigenlijk verdient het niet eens een inhoudelijke reactie, maar omdat ik mensen graag iets bijbreng toch een ultieme poging voordat ik de popcorn pak en deze carcrash draad verder vanaf de zijlijn uitzit.
Hier mijn inputs in de audio interface:
Bekijk bijlage 3862656
Wat zien we hier? 5 mono kanalen en de rest stereo. Waarom? Omdat de mono kanalen inderdaad de mono outputs zijn van instrumenten die alleen mono uitgang hebben: De eerder genoemde Prophet-10 (reissue van een vintage poly synth), maar ook een microfoon, een mono bas synthje en 2 drumcomputers. Deze hebben geen van allen de optie voor stereo geluiden of effecten, en hebben dus ook maar 1 output*. Wil ik hier iets mee qua stereo, dan zal ik achteraf in de DAW panning en/of ruimtelijke effecten als een reverb toevoegen.
De rest is allemaal stereo. Waarom? Omdat deze synths of effectunits een stereouitgang hebben. Die zit er natuurlijk niet voor niets op. Zoals eerder gezegd kunnen de meeste synths onderlinge voices pannen en/of hebben ze per voice stereo animatie per gespeelde noot of over tijd (wat dus anders is dan een mono opname achteraf pannen in een DAW) om geluiden ruimtelijker of dikker te maken, en zijn vele voorzien van effecten als chorus, delay of reverb (wat dus meer is dan alleen de ruimte) die stereo zijn. Met andere woorden: deze instrumenten eerst mono opnemen en nadien stereo 'behandelen' in de DAW geeft dus bij lange na niet dezelfde klanken die de stereoopname zelf levert, omdat het daar per voice / per noot kan en niet over het geheel zoals bij een mono opname waarbij iedere voice dezelfde hoeveelheid panning of effects krijgt. MAAR DE GITAAR DAN? Goede vraag. Die is inderdaad primair mono, maar in de pedalen chain zitten een stereo delay en een stereo reverb, dus het signaal dat uiteindelijk de interface in komt kan ook stereo zijn als deze pedalen actief zijn.
Wat je verder wil bewijzen met een plaatje van een audiofile weet ik niet, maar als je graag wil heb ik hier een audiofile van een mono bron (de Erica DB-01 bassline synth). Waarom mono? Meer dan dit komt er simpelweg niet uit.
Bekijk bijlage 3862661
En een stereobron (Waldorf Quantum mk2) Waarom stereo? Omdat hier zowel op de oscillatoren als de individuele voices panning zit waardoor iedere noot in het stereobeeld en over tijd anders valt. En omdat er een reverb effect op zit:
Bekijk bijlage 3862662
Het stereoeffect in deze soundclip kun je niet achteraf bereiken door panning of reverb op een mono-opname te doen, omdat deze per voice en note anders is in plaats van over het geheel.
Dat is wel erg kort door de bocht. Panspread op een polysynth, zeker bij chords, unison of supersaw-achtige geluiden, is rotsvast onderdeel van het karakter van de synth en iets dat je ook niet achteraf kunt toevoegen tenzij je alles noot voor noot apart opneemt. De meest gehoorde klacht over de Prophet 5/10 reissue is niet voor niets dat ze hem niet stereo hebben gemaakt. De ruimtelijke tapijten zoals de OB-X8 produceert (zonder fx!) zijn een goed voorbeeld van de meerwaarde van ingebouwde stereo in de voice architectuur van een synth.
* Behoudend individuele track outputs, die dan ook weer mono zijn, maar dat gaat even te ver voor hier.
Ik weet niet in wat voor programma je opneemt op je pc maar voor jou is wel van belang dat je in dat programma de linker output van je keyboard hard links panned en de rechter output hard rechts. Anders gaat je stereobeeld verloren. Deze twee mono kanalen samen worden dan je master track welke stereo is.Neen want ik woon bij mijn moeder. Ik heb een Sennheiser HD26 pro hoofdtelefoon en die werkt goed genoeg. Het probleem lag aan de instellingen in mijn pc. Is nu opgelost. Doordat mono audio aanstond, voegde die de twee tracks samen. Daardoor klonk het anders dan hoe het eigenlijk was. Door die functie uit te schakelen klinkt het exact zoals het uit het keyboard komt. Ik neem op in stereo en dan heeft de audiofile twee tracks. Ookal is het maar 1 track. Er staat in die ene track dan een dubbele audio lijn, van links en rechts, stereo dus.
Maar doordat die mono audio opstond in mijn instellingen, voegde deze die twee lijnen samen, waardoor het anders klonk. Zo klonk het niet meer zoals het uit het keyboard kwam in vele gevallen.
Ligt dus niet aan het mixen maar aan een instelling op de pc in geluidinstellingen.
Als je enkele instrumenten opneemt is opnemen in mono een must, maar als je met een orkest werkt is het beter op te nemen in stereo. De meeste mensen hier zullen dus niet veel problemen ervaren omdat ze in mono opnemen, instrument per instrument. Maar ik heb maar 1 track waar alle instrumenten in staan en dan is het beter in stereo op te nemen. Daarom staan er meestal ook twee line out outputs op een arranger keyboard voor links en rechts.
NopeHet signaal wat het intrument verlaat is stereo (ondanks dat afzonderlijke oscillators mono zijn).
Amigo, een panbare osc is gewoon mono maar een volume verschil naar L of R. lees OSC dest. Als er twee osc's in 1 Dest zouden zitten heb je stereo. Anders een gesplitst mono osc.Nope
Bekijk bijlage 3862670
En dan kun je de voices afzonderlijk ook nog pannen. De Iridium en Quantum zijn hier wel vrij uniek in geloof ik, panbare oscs zie je niet vaak. Meestal is de panning per voice en zit het bij het samenvoegen van alle voices na de VCA stage.
Dan heb je ook nog synths die het signaal splitsen en afzonderlijk bewerken, zoals de Moog Matriarch die stereo gaat vanaf het filter (als je aan de 'spacing' draait hoor je het geluid uit elkaar lopen) en daarna ook 2 afzonderlijke delay lines heeft voor links en rechts.
Een volume verschil tussen L en R is toch per definitie stereo? Er komen immers twee verschillende signalen uit die de rest van de signaal chain ingaan en ook daar effect hebben (L/R van een stereo filter zal anders reageren op verschil in volume op de input bijvoorbeeld). Of pak een XV5080, die kan links en rechts totaal verschillende samples in zijn wave generator hebben.Amigo, een panbare osc is gewoon mono maar een volume verschil naar L of R. lees OSC dest. Als er twee osc's in 1 Dest zouden zitten heb je stereo. Anders een gesplitst mono osc.