Jippie!!!!

JimmyEyckmans

Beta The Mad Scientist
Jippie!!!!!!!!
Al een tijd zit ik met een probleem dat sommige liedjes anders klinken dan op mijn telefoon. De instrumenten staan dan vele luider op telefoon tegenover het orkest. Op de computer echter staan ze vele stiller en moet ik ze zelfs luider opnemen op het keyboard.
Dan denk ik ook, maar zo klinkt het niet op het keyboard, maar ik moest dat doen omdat het anders op de computer te stil was.
Ik heb eindelijk de oplossing gevonden! Blijkbaar staat er in de instellingen opeens een optie, met een app te downloaden die ik bezig voor dolby atmos, dat de pc het in mono afspeelt!!!! Terwijl ik opneem in stereo!!!!
Ik heb dat is afgezet en nu klinkt het hetzelfde als op men telefoon en zal het dus ook makkelijker zijn om iets op te nemen want nu moet ik niet meer de instrumenten vele luider zetten dan het orkest! Vooral piano liedjes hadden dat voor en dan zette ik de piano luider, vele luider waardoor het eigenlijk niet goed meer klonk, maar om de ene of andere reden klonk het dan perfect op mijn pc. Dat had met die mono switch te maken! Nu kan ik eindelijk de realiteit horen op de pc en dat zal alleen maar ten goede komen voor in de toekomst. Ik ben zo blij! Gedaan met liedjes die niet goed klinken omdat het instrument te luid staat! O, ik ben zo blij!!!
Althans, ik denk dat het probleem is opgelost, de liedjes op Soundcloud die het probleem hadden, daar hoor ik het nu ook op de pc dat de instrumenten te luid staan, ervoor hoorde ik dat niet.
Maar zal nog uittesten zijn, zal het pas echt weten als ik een tiental liedjes heb gemaakt en zie dat ik de instrumenten niet meer overdreven hard moet zetten tegenover het orkest.

Zou je niet een setje monitors aanschaffen zodat je objecfief kan luisteren naar je tracks voordat je die online zet?
Neen want ik woon bij mijn moeder. Ik heb een Sennheiser HD26 pro hoofdtelefoon en die werkt goed genoeg. Het probleem lag aan de instellingen in mijn pc. Is nu opgelost. Doordat mono audio aanstond, voegde die de twee tracks samen. Daardoor klonk het anders dan hoe het eigenlijk was. Door die functie uit te schakelen klinkt het exact zoals het uit het keyboard komt. Ik neem op in stereo en dan heeft de audiofile twee tracks. Ookal is het maar 1 track. Er staat in die ene track dan een dubbele audio lijn, van links en rechts, stereo dus.

Maar doordat die mono audio opstond in mijn instellingen, voegde deze die twee lijnen samen, waardoor het anders klonk. Zo klonk het niet meer zoals het uit het keyboard kwam in vele gevallen.
Ligt dus niet aan het mixen maar aan een instelling op de pc in geluidinstellingen.

Als je enkele instrumenten opneemt is opnemen in mono een must, maar als je met een orkest werkt is het beter op te nemen in stereo. De meeste mensen hier zullen dus niet veel problemen ervaren omdat ze in mono opnemen, instrument per instrument. Maar ik heb maar 1 track waar alle instrumenten in staan en dan is het beter in stereo op te nemen. Daarom staan er meestal ook twee line out outputs op een arranger keyboard voor links en rechts.

Attachments

• Schermafbeelding 2025-06-20 113146.png
    Schermafbeelding 2025-06-20 113146.png
    164 KB · Bekeken: 90
  • Schermafbeelding 2025-06-20 113348.png
    Schermafbeelding 2025-06-20 113348.png
    8 KB · Bekeken: 87
Hoe kom je daar in godsnaam bij?
Omdat een instrument altijd mono is... stereo dient om langs beide kanten dingen te horen... dat is enkel zo orkest gewijs... zoek het maar op...

You should record in mono whenever you want to get a clean recording of an instrument or sound, without capturing the presence or location of the active space around it. You'll use mono recording to capture the main vocal or instruments like an acoustic guitar. When in doubt, record in mono and decide on placing the track within the stereo field later.

You should record in stereo whenever you're trying to record a sound within a specific space. When you record in stereo, you're utilizing two microphones on two channels to record the same sound or instrument. This technique should really only be used when you need to capture the atmosphere of the room.

Remember that you can still create the feel of stereo sounds by adding artificial space to a mono track during the production or mixing process. But if you want to capture that space within a recording, you'll need two microphones and more than one channel.

Some examples of when you might want to record in stereo are:

• Capturing an orchestra
  • Getting the atmospheric sound of a room
  • Recording the sound of a large choir

Hoe kom je daar in godsnaam bij?
Hoeveel outputs heeft je synth? 1 of 2? als het 1 ouput is dan is het mono waarschijnlijk al heeft de Headphones/Output uitgang ook kans op stereo te zijn. Maar ken niets van synths uiteindelijk. Ik ben verder gegaan op bovenstaande informatie.

Je neemt enkel in stereo op als je audio track er zo uitziet

Als die echter maar 1 audio lijn heeft is het mono. Waarom zou je een instrument in stereo opnemen? Dat is nutteloos... stereo dient om klanken te scheiden in links en rechts. Een enkel instrument heeft dat helemaal niet nodig... daar is maar 1 klank...
je gaat die klank dan handmatig in stereo zetten, niet in recorden, door ze te pannen. Naar links of rechts. maar dan neem je wel degelijk in mono op. Je pant het geluid echter alleen maar.

Attachments

• Schermafbeelding 2025-06-20 113146.png
    Schermafbeelding 2025-06-20 113146.png
    164 KB · Bekeken: 84
Hoeveel outputs heeft je synth? 1 of 2? als het 1 ouput is dan is het mono waarschijnlijk al heeft de Headphones/Output uitgang ook kans op stereo te zijn.

Vrijwel iedere synth heeft stereo outputs omdat je voices of zelfs oscillatoren in de meeste synths zelf kunt pannen (bijvoorbeeld voor brede unison geluiden) en van ruimtelijke effecten voorzien (reverb, delay, chorus etc.). Er zijn wel wat uitzonderingen (zoals een aantal monosynths of (reissues van) oude synths als de Prophet-5), maar dat is echt een minderheid tegenwoordig.

Maar ken niets van synths uiteindelijk.
Misschien is het dan te overwegen wat minder stellig dingen te roepen, zeker op een synthesizer forum?

Vrijwel iedere synth heeft stereo outputs omdat je voices of zelfs oscillatoren in de meeste synths zelf kunt pannen (bijvoorbeeld voor brede unison geluiden) en van ruimtelijke effecten voorzien (reverb, delay, chorus etc.). Er zijn wel wat uitzonderingen (zoals een aantal monosynths of (reissues van) oude synths als de Prophet-5), maar dat is echt een minderheid tegenwoordig.

Misschien is het dan te overwegen wat minder stellig dingen te roepen, zeker op een synthesizer forum?
Hoe ziet je audio file eruit?

Op bijv een mixer heb je bijv mono en stereo kanalen. Zo kun je er een stereo synth op aansluiten (Digitone bijv, ik noem maar wat,) of een behringer 303, die mono is.

Als je dan op de geluidskaart opneemt via de hoofd uitgang van je mixer, dan zul je het hele spwxtrum willen opnemen, stereo, dus dan heb je 2 kanalen, links en rechts. Bij stereo heeft links andere info dan rechts, bijv omdat je je drums links of recht hebt ‘gepanned’.

Je kunt ook afzonderlijke sporen los in mono opnemen, bijv drums, omdat die bijv geen panning heeft naar links of rechts.

Denk dat nap andere dingen te doen heeft, zoals werken. Denk ook dat ie niet heel veel tijd gaat steken om jou te overtuigen van zijn gelijk 🤣

You should record in mono whenever you want to get a clean recording of an instrument or sound, without capturing the presence or location of the active space around it. You'll use mono recording to capture the main vocal or instruments like an acoustic guitar. When in doubt, record in mono and decide on placing the track within the stereo field later.

You should record in stereo whenever you're trying to record a sound within a specific space. When you record in stereo, you're utilizing two microphones on two channels to record the same sound or instrument. This technique should really only be used when you need to capture the atmosphere of the room.

Remember that you can still create the feel of stereo sounds by adding artificial space to a mono track during the production or mixing process. But if you want to capture that space within a recording, you'll need two microphones and more than one channel.

Some examples of when you might want to record in stereo are:

• Capturing an orchestra
  • Getting the atmospheric sound of a room
  • Recording the sound of a large choir
Das Emastered dat dat zegt eh man, niet ik. Ik ga daar gewoon op verder.

Hoeveel kanalen is uw audio file? 1 of 2? Hoeveel kabels komen uit uw synth? 1 of 2? Links of links en rechts? Links alleen is altijd mono. Voor stereo hebt ge twee kanalen nodig, dus twee kabels, links en rechts.

Jullie audio zal zeker uiteindelijk stereo zijn, door het pannen, dat wilt niet zeggen dat uw eindresultaat mono is. Maar hoe ge het opneemt is WEL mono.

ik neem mijn bass altijd mono op. Lekker in t midden, heeft geen nut om dat stereo te doen, omdat dat teveel ruimte inneemt in de mix. Een synth met bijv delay en andere effecten wil ik nog weleens pannen (bijv een delay op een noot die links zit) wat je dan krijgt is dat je linker kanaal andere info heeft dan rechts. Als je dat in mono zou opnemen, dan ontbreekt die DeLay, wat voor een bepaalde ruimte zorgt.

Dit zijn dus losse sporen. Het uiteindelijk geheel dat bij elkaar komt (dus met Beats en alles) wordt een stereo file, waarbij links andere info bevat dan rechts

Als je een orkest gaat opnemen (nog mooit gedaan trouwens) zal zal elke trompet, triangel z’n eigen mic hebben, en aangezien een trompet , of stem, mono is (er komt uit 1 gat geluid) hebben ze wel gelijk natuurlijk. Maar een synth kan dus een stereo geluid maken, die neem

Je dan ook stereo op…

ik neem mijn bass altijd mono op. Lekker in t midden, heeft geen nut om dat stereo te doen, omdat dat teveel ruimte inneemt in de mix. Een synth met bijv delay en andere effecten wil ik nog weleens pannen (bijv een delay op een noot die links zit) wat je dan krijgt is dat je linker kanaal andere info heeft dan rechts. Als je dat in mono zou opnemen, dan ontbreekt die DeLay, wat voor een bepaalde ruimte zorgt.

Dit zijn dus losse sporen. Het uiteindelijk geheel dat bij elkaar komt (dus met Beats en alles) wordt een stereo file, waarbij links andere info bevat dan rechts

Als je een orkest gaat opnemen (nog mooit gedaan trouwens) zal zal elke trompet, triangel z’n eigen mic hebben, en aangezien een trompet , of stem, mono is (er komt uit 1 gat geluid) hebben ze wel gelijk natuurlijk. Maar een synth kan dus een stereo geluid maken, die neem

Je dan ook stereo op…
Maar als ge in stereo OPNEEMT moet je niet meer pannen... Dus zolang gij over pannen spreekt spreekt ge over mono!!!!

Ja weet ge wie een orkest opneemt? IK? IK MET EEN ARRANGER KEYBOARD!!!! ik moet NIKS meer pannen. Dat is automatisch zo door in stereo op te nemen!!!!!!!

Ik heb 32 kanalen die Ableton binnenkomen. Daar doenik vaak iets mee (clips op links , dergelijke dingen).

Uiteindelijk, als m’n track klaar is, bounce ik m. (Zelfde als opnemen zeg maar), en die file is gewoon stereo.

Je kunt ook stereo opnemen, maar mono geluid hebben. Als de info links en recht hetzelfde zijn, is t gewoon mono, of je nou 1 of 2 kanalen hebt staan, dat maakt niet uit.

Het pannen waar ik t over heb is op de afzonderlijke kanalen van alle sounds…. Dus voordat je opneemt nog…

Ik ga geen panning zetten op m’n eindproduct, want dan Houd ik 1 mono kanaal over met geluid, en dat wil ik niet ;)

Ik heb 32 kanalen die Ableton binnenkomen. Daar doenik vaak iets mee (clips op links , dergelijke dingen).

Uiteindelijk, als m’n track klaar is, bounce ik m. (Zelfde als opnemen zeg maar), en die file is gewoon stereo.

Je kunt ook stereo opnemen, maar mono geluid hebben. Als de info links en recht hetzelfde zijn, is t gewoon mono, of je nou 1 of 2 kanalen hebt staan, dat maakt niet uit.
Tijdens het mix proces maakt ge er dus stereo van? Ik neem op in stereo.

Het pannen waar ik t over heb is op de afzonderlijke kanalen van alle sounds…. Dus voordat je opneemt nog…

Ik ga geen panning zetten op m’n eindproduct, want dan Houd ik 1 mono kanaal over met geluid, en dat wil ik niet ;)
Inderdaad mono. inderdaad zo neemt ge het op en dan pant ge het!!!! ge komt er nog!!!!!

Ik pan NIKS en toch klinkt mijn audio file in stereo. Sommige instrumenten klinken links en andere rechts. En ik pan niks! Dat komt omdat ik in stereo opneem en dat dus al automatisch zo is. Ik moet helemaal niks meer pannen.

Ja tijdens het mix proces in m’n daw, bepaal Ik, voordat de eind stereo opname tot stand komt, waar ik m’n geluiden wil Hebben, links, rechts, of lekker in t midden.

Jouw situatie is denk ik gewoon anders omdat je je keyboard opneemt.

Kun jij op je keyboard aangeven dan een clip bijv alleen op links komt te zitten? Dat doe ik in Ableton, wat vroeger eindelijk een grote Mixer was…hij slaat dat stuk (alle Sporen los in je daw) over, dus zou je iets in je keyboard kunnen pannen.

Als m’n stereo file eruit is, pan ik niks meer.

Links, rechts, mono, dual mono, stereo, hard panning maakt allemaal geen zak uit. Als je stereo eindmix of stereo opname qua volume heel anders is dan als je mono luistert heb je vermoedelijk fase problemen. Alleen het stereo image zou moeten verdwijnen en niet de balans. Dat is precies waarom mix engineers en mixers zo’n mono knop hebben op de masterbus.

Back