Asio geluidskaart?

Equinoxe

Ingeburgerd
Hallo,

Ik heb een Roland Juno Di en wil wat gaan rommelen met reason 5.
Ik heb nog nooit eerder met sofware als reason gewerkt.
Ik heb MIDI via USB en een gewone onboard geluidskaart.

Nu is er mij verteld dat ik een Asio geluidskaart moet hebben ivm latency.

kan iemand mij er meer over vertellen?

Asio zijn drivers voor een geluidskaart. Je kunt nu je nog onboard geluid hebt alvast werken met Asio4all. Dat is vrij te downloaden. Dat kan al behoorlijk verschil maken. Even googlen en je hebt het. Als je later een echte kaart koopt (ga voor een serieuze geluidskaart bij voorkeur niet naar een computerwinkel, maar naar een muziekwinkel) dan zitten daar Asio drivers bij die speciaal voor die kaart zijn. Zoek bijvoorbeeld naar een EMU kaart.

Emu kaarten zijn ook tweede hands nog mmakkelijk te vinden. Voor 50/60 euro heb je dan een perfecte kaart voor simpel werk (ik werk er ook nog tseeds met veel plezier mee). Er zijn pci en usb uitvoeringen van. Daar zit wel wat prijsverschil in.

Uiteraard zijn ASIO drivers bijgevoegd.

Je kan die Juno Di als controller gaan gebruiken, maar Reason is verre van ideaal *understatement* om de Juno's interne geluiden te gebruiken.

Kunt u mij in dat geval andere programma's adviseren?

Ableton Live is ook makkelijk. Tevens zijn er veel vids op YouTube te vinden. Zoek maar eens bij YT gebruiker pointblankonline op Ableton. User sonicacademy heeft ook bruikbare vids. Dit, http://bit.ly/wNk1fm, is wel een goed om een eerste indruk van Live te krijgen.

Als je met een mac werkt, werkt zo'n behringer usb geluidskaartje van 30 euro ook zonder veel latency met reason.
ASIO4ALL werkt wel enigszins maar dan blijf je belaberde onboard sound houden.
Zoals hier boven gezegd koop je voor weinig een ASIO kaart. Er staan op marktplaats verschillende terractec pci kaarten voor heel weinig (rond de 20/30 euro). Weet niet hoe het met windows 7 support zit maar dat zijn prima kaarten met 24bit/96khz en indien de juiste drivers prima latency.

Er zitten precies niet zoveel 'instruments' bij, maar vooral samples. Maar ik kan mis zijn, ik vind de site niet zo duidelijk...

Bedoel je met instruments de vst's? Vst's van daw's gebruik ik nooit. Qua effecten komt het redelijk overeen met cubase. In ieder geval ik mis niets bij studio one dat ik wel bij cubase had. Ik vind het een erg fijn programma studio one. Ik vind het overigens niet moeilijker of makkeljker dan cubase. Het is vrij vergelijkbaar.

Hangt er vanaf wat je voorkennis is voor je aan elk begint te leren he :)

Ja maar de programma's werken vrijwel op dezelfde manier. Als je 1 van de 2 kent dan kun je de andere snel gebruiken. Maar daw's opzich vind ik sowieso niet zo ingewikkeld. In het begin lijkt het heel ingewikkeld, omdat je geen idee hebt wat het allemaal betekent.

Back