simpele oscilator maken voor de lol

dennisb

Ouwe rot
Ik wil voor de grap eens een simpele oscilator maken om te snappen hoe het allemaal werkt. Het hoeft niet goed te klinken. Bestaat er software om het eerst virtueel te proberen.

Ik wil voor de grap eens een simpele oscilator maken om te snappen hoe het allemaal werkt. Het hoeft niet goed te klinken. Bestaat er software om het eerst virtueel te proberen.
ltspice downloaden, circuit simuleren, en resultaat wegschrijven als wave file (google maar op "ltspice wave export")

Kijk hier eens naar: http://fluxmonkey.com/electronoize/40106Oscillator.htm

Das een ic'tje van 20 cent, met 6 oscillatoren! Heb ik tijdens mijn stage wel 's meegespeeld.

Leuk om bijv een lichtsensor aan de pitch te hangen!

Bedankt voor de link, ik heb al veel gezocht maar deze was erg duidelijk. Ik wil ook graag weten wat er precies in de ic gebeurd en ook hoe het zonder ic werkt. Een minimoog bijvoorbeeld daar zit toch geen ic in?

Tot nu toe begrijp ik dat de condensator geladen wordt en de snelheid van dat laden door de weerstand wordt geregeld. Als ie opgeladen is dan ontlaadt ie en start er weer een nieuwe cycle. Wat gebeurd er precies dan, hij ontlaadt zich in de ic en dan? Wat zorgt ervoor dat ie ontlaadt uberhaupt.

Er zijn verschillende manieren om een werkende oscillator te maken. Ik weet er zelf het fijne niet van, maar er is in ieder geval een duidelijk verschil tussen softwarematig en op basis van hardware zoals transistors e.d.
Als je hardwarematig aan de gang wilt gaan dan zijn er op internet een hoop circuit schema's te vinden voor eenvoudige oscillators. Hierbij moet je wel wat verstand hebben van zulke schema's en van elektriciteit in het algemeen (wet van ohm, wet van kirchhoff, enz), wat de verschillende componenten kunnen zijn (weerstanden, transistors, diodes, enz).
Als je de softwarematige kant op wilt dan moet je kunnen programmeren in een low-level programmeertaal als je van de grond af iets werkend wilt zien.
Er zijn ook programma's waar je met wat moeite een "eigen" oscillator kunt maken zoals Max/Gen of Native Instruments Reaktor.

Zeker wel!

ik had begrepen dat een minimoog discreet was opgebouwd en zodoende geen ic heeft, maar ik zie ze inderdaad zitten op dit plaatje http://www.synthfind.com/wp-content/uploads/2010/08/moog-parts.jpg, of zijn die niet voor de vco?

Ik heb nog even definitie van discreet opgezocht : A discrete circuit is an electronic circuit built out of discrete components, such as resistors, transistors, etc., instead of a single integrated circuit. Is een minimoog dan toch niet discreet?

Laatst gewijzigd:
of zijn die niet voor de vco?

U riep?

:D

Maaruuuuh... kijk eens bij DR Bleep op z'n site. Heel veel leerzame dingetjes ook..

ltspice downloaden, circuit simuleren, en resultaat wegschrijven als wave file (google maar op "ltspice wave export")

thnx, heb al gedownload, probeer eerst nog wat meer theorie op te nemen. Ik ben wel al de documentatie aan het lezen.

In de Interface stond laatst een artikeltje over eenvoudige zelfmaak oscillatoren.

Bedoel je dit?
Vanaf Interface 151 - september 2011
Art of Noise – Sixpack modular – deel 1
Een modulaire synth zoals E-mu, Arp of Moog die maakten gaan we in deze nieuwe workshop van Ernst Bonis niet bouwen, maar wel een opwindende geluidsdoos die zich niet zo gemakkelijk laat temmen. Zo kun je hem bespelen door met je handen te zwaaien of door te variëren met de belichting! Het apparaat kost bijna niks, is makkelijk te bouwen en je kunt het ontwerp eenvoudig uitbreiden of modificeren. Een avontuurlijke tocht in de wereld van de elektronische klanken.

Back