Monitor onderzetters...

of zoiets :)
417787_378093905537640_100000111011648_1619262_1803278894_n.jpg

En, voegt het iets toe? (aan de weergave, bedoel ik...)

Als ik kijk naar mijn wasmachine die op zulke pucks staat, dat is de ontkoppeling prima maar ik zie ook dat de machine zelf nog altijd behoorlijk staat te schudden tijdens centrifugeren. Dat is een typisch voorbeeld van gebrek aan mass loading.
Met speakers is het natuurlijk subtieler...
een wasmachine heeft een andere frequentie en maakt een andere beweging; omhoog/omlaag en links/rechts ipv het voor/achter van een monitor (behalve als je leslie-monitoren hebt natuurlijk :D) en afhankelijk van de eigenschappen van het materiaal kan dat veel invloed hebben op de 'performance' van de pucks, dus het kan best zijn dat bovenstaande effect niet optreed bij monitoren

Je neemt me de woorden uit de mond :)

Hah, tja, toen ik het poste dacht ik al, daar komt een opmerking over.
Maar goed, ik zou eigenlijk verwachten dat bij een Nautilus het eigenlijk niet zo nodig is... Of toch?

Hah, tja, toen ik het poste dacht ik al, daar komt een opmerking over.
Maar goed, ik zou eigenlijk verwachten dat bij een Nautilus het eigenlijk niet zo nodig is... Of toch?

Het is inderdaad niet nodig, maar ik vond het wel nodig om ze 15cm hoger te zetten. Dat doe je dan natuurlijk niet met een paar balkjes ofzo dus kom je al snel uit op iets massiefs als dit :)
Ze worden vaker hoger gezet, ook met stands van soundanchors maar die kosten de hoofdprijs: http://www.soundanchors.com/page33.html

inmiddels heb ik stevigere monitor standaards en gelijk maar iets beters verzonnen qua demping:

onder elke poot een betonnen tegel, op de vier hoeken een stuk rubber van zo'n 4x4cm en 9mm dik.
daarop weer een betonnen tegel. hierop staat de monitor standaard. het klinkt nu iets strakker dan voorheen en het geheel staat stevig.
ik ben hier nu erg tevreden over en voor de kosten hoef je het niet te laten:
12 stoeptegels (een euro per stuk) en rubbers voor onder dakvlonders (5 euro).

pics:

imag0428n.jpg

imag0431p.jpg

Nou, dan kan je meteen door met akoestische aanpassingen (o.m. monitor plaatsing), als ik het zo bekijk... ;)

had ik maar de ruimte om de monitors verder van de muur af te plaatsen. hij kan nu nog zo'n 35 cm verder van de muur maar niet meer dan dat.

basstrap is in de maak overigens :)

Da Goose kennende; zelfbouw.

Hey Hanz dank voor je reactie. Volgens mij is het geen zelfbouw, heb deze ook in andere studios gezien. Om 1 voorbeeld te noemen, Dadalife studio session, die gebruiken ze bijv. ook.

Althans ze lijken er heel erg op vndaar mn vraag.

Dank voor je reply :okdan:

@ Dagoose....heb je ervaring met dance/ house muziek masteren ? op je website zie k veel pop maar geen dance/ house

had ik maar de ruimte om de monitors verder van de muur af te plaatsen. hij kan nu nog zo'n 35 cm verder van de muur maar niet meer dan dat.

basstrap is in de maak overigens :)

Die 35 cm zou ik zeker doen. En iets absorberends op de reflectiepunten op de muren naast je monitors.

@ Dagoose....heb je ervaring met dance/ house muziek masteren ? op je website zie k veel pop maar geen dance/ house

Ik denk dat 60/70% dance/house in alle vormen is dus ja, best wel wat ervaring in. 8)
Mastering nodig? Je weet me te vinden, ik help je graag en goed!

De basstraps zijn inderdaad DIY traps. Op vloer 15cm rockwool en in de hoeken superchunks allemaal met rockwool 223(?), het industriele, geen gamma, rockwool. Andere DIY basstraps ook, alles bij elkaar 11 traps.
De rest is wel gekocht, zijn GIK panels, 6 stuks in totaal dus hele ruimte zijn 17 traps als je goed hebt opgelet. :W

Je kunt nog zulke goede speaker hebben maar als je akoestiek niks aan is gedaan is dat weggegooid geld, eerst je akoestiek, de rest komt later.

Da Goose, dank voor je reactie.
Ik denk dat 60/70% dance/house in alle vormen is dus ja, best wel wat ervaring in.
duidelijk
Mastering nodig? Je weet me te vinden, ik help je graag en goed!
Yes zijn nu mastering facilities aan het selecteren jij behoort ook tot 1 van de gegadigden :o:

Je kunt nog zulke goede speaker hebben maar als je akoestiek niks aan is gedaan is dat weggegooid geld, eerst je akoestiek, de rest komt later.
Ben het gedeeltelijk mee eens, wbt dat het net het verschil uitmaakt, kan ik je volgen. Goede speakers en een niet behandelde ruimte maar goede plaatsing helps a lot........ben igg blij dat ik iets meer centjes heb uitgegeven voor speakers beter dan mijn vorige en behandeling van kamer gaat niet gebeuren helaas, kan gewoon niet praktisch gezien.

Gisteren heb ik eens even gebladerd in het topic waar iedereen zijn/haar studiofoto's kan posten en het blijkt dat toch een redelijk aantal mensen die Auralex MoPad dingetjes gebruiken (of iets soortgelijks). Het grappige is dat ze ook zichtbaar waren op foto's van mensen die voorheen negatief waren over dit soort spul. Met de marketingpraatjes in het achterhoofd lijken deze overpriced stukjes schuim toch meer weg te hebben van een Amazing Discoveries product dan dat deze een heilige oplossing zijn als onderzetter.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee vandaag de dag?

Zelf ben ik namelijk op zoek naar een acceptabele oplossing voor het ietwat schuin naar boven richten van een paar monitors. Dat kan natuurlijk ook met een paar gummetjes van bij de Action? De monitors op exacte oorhoogte plaatsen in een ideale driehoek is helaas geen optie.

Gisteren heb ik eens even gebladerd in het topic waar iedereen zijn/haar studiofoto's kan posten en het blijkt dat toch een redelijk aantal mensen die Auralex MoPad dingetjes gebruiken (of iets soortgelijks). Het grappige is dat ze ook zichtbaar waren op foto's van mensen die voorheen negatief waren over dit soort spul. Met de marketingpraatjes in het achterhoofd lijken deze overpriced stukjes schuim toch meer weg te hebben van een Amazing Discoveries product dan dat deze een heilige oplossing zijn als onderzetter.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee vandaag de dag?

Zelf ben ik namelijk op zoek naar een acceptabele oplossing voor het ietwat schuin naar boven richten van een paar monitors. Dat kan natuurlijk ook met een paar gummetjes van bij de Action? De monitors op exacte oorhoogte plaatsen in een ideale driehoek is helaas geen optie.

Die Auralex dingen hebben een soort wiggetjes van schuim erbij zitten. Die kun je dus gebruiken om je monitor iets omhoog (of omlaag) te richten.
Ik heb ze ook, het is gewoon normaal schuim. Koop ergens een goedkoop blok schuim en je kunt ze zelf maken no probs.

Die monitorstandaards zijn al 29,5cm hoog als ze op de laagste stand staan.

Op het moment heb ik een meubelpaneel van 120cm bij 40cm met daaronder vier van die Ikea Capita pootjes. De bovenkant van het blad komt dan op 13cm hoogte. Daarbovenop staan dan een paar KRK Rokit 5 monitors, een rack synth module en een computerbeeldscherm. Het is wel een mooie opstelling zo omdat ik nu makkelijk de module kan bedienen, het beeldscherm op exact de goede hoogte staat, de kabels voor het oog verdwijnen en nog een aantal zaken onder het meubelpaneel geplaatst kunnen worden. Alleen staan de monitors dan net niet op de ideale hoogte. Deze zouden ongeveer 10cm tot 15cm hoger moeten komen.

Het lichtjes schuin omhoog richten is een optie. Of de monitors nog iets hoger plaatsen op zo'n standaard waarnaar verwezen werd. Die zijn echter weer te hoog en ik heb links en rechts helaas geen plek meer om ze gewoon op het bureau te plaatsen. En dan moet ik tevens weer een minder lang meubelpaneel gaan kopen wat weer niet uitziet, enzovoorts.

Schuin afgesneden schuim is wel een mooie oplossing, maar €30 is wel een beetje prijzig voor zoiets simpels.

Back