Help! Hoe maak ik schlager / volksmuziek

speedo

Stamgast
Allereerst: ik weet dat deze muziek omstreden is en ik ben ik zelf op z'n zachtst gezegd ook geen fan van. Dat neemt niet weg dat iemand mij heeft gevraagd iets te produceren in deze stijl, als een soort parodie.

Na wat geluisterd te hebben kom ik tot de conclusie dat het productietechnisch behoorlijk aardig in elkaar zit.

-
-
- --> let vooral op de drums, voor die sound ga ik.

Daarom mijn vragen:
- Wat heb ik nodig voor die typische cheesy drums? Met name die toms in het derde nummer zijn zo kenmerkend :D
- Hoe krijg ik van die Frans Bauer achtige pads die overal doorheen snijden?
- Wordt in deze muziek vooral een echte bas of synthbasses gebruikt?

Edit: misschien trap ik wat schlager-kenners voor de borst wanneer ik Jannes schlagermuziek noem, maar goed :D

Ik ben in het bezit van:
- nexus (goed voor die kazige trompetten),
- Een hoop VA-synth VST's en FM-synths
- Omnishpere (hier heb ik helaas niet die Frans Bauer pads in kunnen vinden)
- Een doos samples: vengeance, wave alchemy, 808, 909 samples.
- Lexicon PCM reverb (vst) en de waves bundle

Heb helaas geen hardware. Wat heb ik zeker nodig?

Ik heb de eerste track 50 seconden volgehouden.

Succes met produceren in ieder geval! :okdan:

Koop een Yamaha Tyros en je bent al erg ver. Veel belletjes en blazers gebruiken, banjo op zijn tijd en toch ook een stevige kick als je zo luistert.

Maar je kunt natuurlijk ook om te beginnen een midi aanschaffen als voorbeeld: http://www.delismusiccorner.nl/ of een gratis (legale) site zoeken.

Allereerst: succes met je opdracht. Ik vind die muziek ook 3x niks maar zie het zo dat je er inderdaad wat van kan leren.

Mijn kennis is vrij beperkt, maar wat mij bij een aantal nummers (van vroeger dan) wel opvalt is dat de mix er nooit echt uitspringt. Geen knallende drums of stevige baslijn of zo, maar het klinkt allemaal erg gepolijst en gladjes als een paling in een emmer snot. Het moet meer een "meedein" effect geven dan dat je echt geprikkeld wordt de dansvloer op te gaan. Ik denk, en dat is serieus bedoeld, dat je bijvoorbeeld met zo'n uitgebreid huiskamerorgel qua klanken een heel eind komt voor de juiste sfeer. Zo'n ritmebox heeft ook precies de juiste attitude van "ik geef dan wel het ritme aan, sorry daarvoor, maar verder blijf ik zoveel mogelijk op de achtergrond". Volgens de laatste berichten kan je daar overigens ook een Tempest voor gebruiken :duivels:

Veel luisteren dus (heb je misschien al gedaan), dan kom je er wel. Snijdende pads is een kwestie van de juiste preset en EQ in de mix. Die oude nummers hebben sowieso overigens de neiging nogal aanwezig te zijn in het hoog, geen idee hoe dat komt. Het is natuurlijk wel zo dat de doelgroep (vaak oudere mensen) juist een gehoordip ontwikkelen in dat frequentiegebied, dus misschien ter compensatie of zo. Volgens mij maakt het ook niet uit wat voor bas je gebruikt, zolang het maar in het nummer past. Ook hier de baslijn weer puur ter ondersteuning, hoe simpeler hoe beter vaak.

In sommige nummers werd bovendien rijkelijk met reverb gestrooid met name over de zang, vaak meer dan in andere muzieksoorten. Geen idee waarom dat is maar misschien wel iets om rekening mee te houden.

Meer weet ik er eigenlijk niet over te zeggen. Zou wel leuk zijn als je het resultaat straks gaat posten hier!

Enne.....Frans Bauwer :?:stupid:dubbel:

Daarom mijn vragen:
- Wat heb ik nodig voor die typische cheesy drums? Met name die toms in het derde nummer zijn zo kenmerkend :D
- Hoe krijg ik van die Frans Bauer achtige pads die overal doorheen snijden?
- Wordt in deze muziek vooral een echte bas of synthbasses gebruikt?

Edit: misschien trap ik wat schlager-kenners voor de borst wanneer ik Jannes schlagermuziek noem, maar goed :D

Ik ben in het bezit van:
- nexus (goed voor die kazige trompetten),
- Een hoop VA-synth VST's en FM-synths
- Omnishpere (hier heb ik helaas niet die Frans Bauer pads in kunnen vinden)
- Een doos samples: vengeance, wave alchemy, 808, 909 samples.
- Lexicon PCM reverb (vst) en de waves bundle

Heb helaas geen hardware. Wat heb ik zeker nodig?

Je brein. :kroon:

maar ff smaak opzij gezet is het wel de king van dat genre nutuulk :D

Hij doelde denk ik op de spelfout in het youtube filmpje ;) Maar bedankt voor alle bruikbare feedback tot nu toe. Keep em coming!

Hij doelde denk ik op de spelfout in het youtube filmpje ;)

Yeps....verder niets tegen Frans Bauer hoor. Ieder het zijne. Als we ineens allemaal van acid of punk gaan houden is er ook geen moer meer aan.

Hahaha, heb je net een bericht terug gestuurd. Fijn dat er "met dit soort prut" meteen aan mij gedacht word. hahaha.

Wat ik wel even kwijt wilde, is dat track van bijvoorbeeld bauer, echt rete strak in mekaar zitten. Het kan je stijl niet zijn, maar er zijn weinig mensen die zo'n kwaliteit productie neer kunnen zetten.

En nee, t is geen kwestie van een Tyros aanzetten, demoknop indrukken, akkoorden aanslaan en klaar is kees. hahaha

Ehm, laat je wel een demo horen van je resultaat? Ben natuurlijk wel benieuwd!

Poem pam , poem pam , poem pam.....

Het eigenlijk een heel langzaam house ritme,
Pak een house ritme, en vertraag het naar uhm 100 Bpm
En leg accenten op de eerste Kick en de snare.... Dan krijg je echt dat bralritme.

De basslijn is een: hoog, laag, hoog, laag gevalletje .. de eerste noot maak je hoger en de andere lager (zolang het maar blij klinkt. poem pam poem pam klinkt.

En mix af met Galm en Compressie,

En Helaas, krijg je dan zoiets als dit.

Attachments

• Vervelende muziek.mp3
    135,1 KB · Bekeken: 216
het is inderdaad moeilijker als het lijkt...
goede dosis lexicon reverb is idd een must.
Quasimidi Caruso, dat is volgens mij de goedkoopste schlager rompler die er is.

Euh het is net als trance. kazige padjes en hier en daar wat drums en dan veul, heeeeul veul (lexicon?) galm voor de echte bauer sound :-D

Veel van die muzikanten beginnen vaak in huiselijke kringen, familiefeesjes en trouwfeesten enzo. Hebben ze van die mengpaneeltjes bij die ze zelf afregelen en daar zetten ze de reverb goed open. Al meermaals gezien en dat is altijd lachen :D

Dan klinkt hun stem minder droog en vallen foutjes ofzo wat minder op, en dat is blijven plakken denk ik.

MidiMartin produceert o.a. orkestbanden voor Jannes e.a.
hij werkt veel met ROLAND romplers en i.d.d Lexicon voor verbs
veel jaren 90 outboard, lekkere kazige GM rompler sounds

Back