Rhodes, B3 en Clav: help EQ! Mac Vs Nord

Stage73

elektromechanisch lid
hoihoi, ik ben aan het (proberen te) wisselen van mijn aloude Nord Elecro1 (2011) naar een setup MacbookPro, Motu UL, en NI Skarbee, NI Vintage Organs.. en nadat ik erg succesvol een repetitie heb omgebracht met "emmer over je kop" sounds en gestuntel, ben ik pessimistisch geworden.

in het mp3tje hoor je waar ik nu ben. Eerst 3x Nord (rhodes, b3, clav) en dan 3x Mac.

eerste doel: de "directheid" van de Nord weer voormekaar krijgen. De sounds klinken erg in your face en zo moet dat zijn op de laptop. Bij de rhodes en clav ben ik vrij tevreden (laptop rhodes mist wat bite tov de Nord, maar is meer als mijn echte rhodes), de Hammond klinkt erg blikkerig. Ik heb iets vals gespeeld en de laptop b3 is met percussion, de Nord zonder (ook om "in your face" te winnen)

ik ben vooral op zoek naar EQ tips voor de hammond! Heb helaas geen vergelijkende EQ..wie kan me helpen?

Attachments

• macVsNord.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 131
update! percussie eruit gehaald bij de B3 en gewisseld naar de C3 samples, wat meer definitie in de rhodes. (let op de 1e 3 fragmentjes nog steeds nord als retentie!)

interessant is dat er technisch geen verschil zou moeten zijn tussen de B3 en C3 maar oordeel zelf..veel meer bottom end in deze C3 samples. Nu schijnt me de leslie ook lekkerder, niet zo "watergolvig"

Attachments

• NordVsMacV2.mp3
    1,6 MB · Bekeken: 124
Oeh, ik vind de clav van de mac niet erg goed klinken.. Hele rare echo op de attack ofzo, geen prettig geoor.. Rhodes klinkt heel goed, maar toch klinkt de eerste warmer. En ik vind die B3 ook goed klinken, al klinkt die op de C1 wel beter.

Ik snap dat je over wil naar software, maar bedenk wel dat software minder stabiel is..

Als je ipv Vintage Organs eens VB3 probeert - http://www.genuinesoundware.com/?a=showproduct&b=24

Ja, wat samples betreft blijft 't lastig. Zit er niks tube-achtigs op de Nord Rhodes?

Ik snap dat je over wil naar software, maar bedenk wel dat software minder stabiel is..

Gewoon fatsoenlijke computer kopen, geen goedkoop prutsding. Het gros van de ellende met DAWs wordt veroorzaakt door off-the-shelf troep (goedkope voedingen, slechte koeling) waar zoveel mogelijk centen op bespaard zijn en mensen die ze tegelijkertijd als internetbak gebruiken en allerhande troep er op zetten die er niet op thuishoort.

Voor de rest is 't gewoon zo min mogelijk draaien, dus geen dikke DAW erachter maar een lichtere host (Cantabile of zo), dan houd je het CPU-gebruik ook voorspelbaar.

Tip 1: gewoon niet doen, maar ga naar een 2e hands Nord Stage of Electro 3 maar dat vroeg je niet hè (maar blijft wel Tip 1)

Tip 2: NI eraf en VB3 erop...stuur die mono uit via een output van je motu en prop die in een Neo Instruments Ventilator (dus interne Leslie uit in je software)

Tip 3: doe dit het liefst met de andere sounds ook. Scarabee is acceptabel genoeg om mee te spelen (zekers niet mijn keuze) maar ook daar, alleen de kale presets gebruiken en droog uitsturen en bijv door een Modulation Modular van line 6 of iets dergelijks

Het is een leuke leerzame uitstap om te maken maar verwelkom je graag terug in het land van sjouwen en afzien om een echte goede sound te krijgen en lekker te kunnen spelen.

hoihoi, dank voor de ideeën. Angles: de clav van Skarbee is dichter bij het origineel, er ist zo'n soort plakkerig gevoel in de attack, wat de nord minder sterk heeft. Sowieso heb ik het gevoel dat de Skarbeesamples dichter bij het origineel liggen, maar niet per definitie lekkerder speelbaar zijn (en pregnant klinken in de mix, zoals de nord dat doet). Een echte rhodes heeft ook een nogal mid-rangige sound

stabiliteit is tot dusverre geen enkel probleem (alle software officieel...niks erop wat niet erop moet..dure interface)

een ventilator klinkt goed (wat ik in tests gehoord heb) maar dan moet ik weer slepen en 400 euri....nounou...dan liever een nieuwe Nord.

Het doel van mijn actie is, dat ik altijd en overal in staat ben, opnames te maken. Als je (zoals ik) boven de 30 bent heeft iedereen een baan en/of kids en weinig tijd. dan is het handig je hele setup portable te hebben! Daarbij komt dat de nord uit 2001 is (!!) en (laten we het niet hopen) ooit het loodje legt.

Haha als je op de tour gaat van je laatste alinea dan ga ik me er maar niet in mengen want dan krijgen we off topic discussies waar geen eind aan komt haha
Succes net de zoektocht. Grtz een 34 jarige toetsenist met dochter

Ik snap jouw dilemma.
Heb je misschien iets aan de suggestie om een nieuwe vurtuele E-piano te kopen?

Waldorf heeft iets nieuws uit heb ik me laten vertellen (zelf nooit op gespeeld)
Een nieuwe Nord electro 3 is erg mooi.
Ik speelde laatst op die nieuwste korg..de Kronos heet die volgens mij.
Daarin zitten veel a-piano's enzo die ik erg goed vond.

Ik vind tip 1 van Manu overigens de beste tip die tot nu toe gegeven is.

hmmja, misschien een elektro-3 als het laatste uur geslagen heeft....(de samples zijn nog dezelfde...) alles bij elkaar is een laptop live gewoon vrij irritant (ik wind me iedere keer over op dat de Motu volumeknop standaard op "headphones" staat als je eraan draait...krrrr...en dan is ie ook nog te langzaam ingesteld zodat je 3 keer ronddraait tot het volume klopt)

Er is redelijk wat gebeurd hoor qua geluiden en extra's qua mogelijkheden. En wat doe jij dan met je knoppen? Ik hoef voor niks bij mijn MOTU te zijn onstage hoor. En mijn MacBook zie ik ook niet want ik heef gewoon programchanges en die volgen wel.
Begrijp me niet verkeerd, ok ben helemaal geen fan van computers onstage en haat het zelf, moet ook draaien want onstage niet muziek genaakt worden...maar vanuit m'n werk moet ik wel. Als je een beetje nadenkt over je set komt het helemaal goed.

Weet je, jij noemt het zelf al iedere keer: directheid. Dat is ook het sleutelwoord hier, en dat is precies wat je mist en blijft missen. Alleen me die Receptor heb ik dat niet, dat voelt als hardware.

Nogmaals succes en hou ons op de hoogte

Experiment 2: nu met de Confusion Bigband in hamburg...word er totaal kriegel van, met laptop/skarbee/motu is het alsof je met watjes in je oren speelt. Voor studiogebruik prima, daar gaat de midrangey sound mooi in de mix, en ik heb alle tijd er mee te knoeien. De sound is geweldig (er staat een echte Rhodes als referentie onder!) , maar heeft gewoon geen presence.

Daar komt dan bovenop dat er 10 minuten verloren gaan totdat ik ontdekte dat de Electro (nu als controller in gebruik) de polariteit van de sustain verkeerdom had waardoor de piano's bleven hangen. Dat is buitengewoon irritant, als je sowieso al sterft van de concentratie om 8-pagina-lange arrangements even van blad mee te spelen. Dan de beroemde "phones" voorinstelling van de volumeknop, die te langzaam gaat. Live moet het gewoon "gaan".

Nord. Nord. Nord.

Back