Cubase as Live host...

Stage73

elektromechanisch lid
hoihoi, ik probeer over te stappen, ook live, van mijn 2001 Nord Electro naar Macbook/MOTU ultralite. De sounds komen van Skarbee Rhodes/Wurly/Clav, NI Vintage Organs en NI Berlin Grand.

Probleem 1: de Nord klinkt om straatlengtes "duidelijker", Laptopsound is alsof je een emmer over je hoofd hebt. Dat zal vast realistischer zijn (mijn echte Rhodes klinkt niet naar emmer!) maar ik heb met vrij brute EQ-acties de "hifi sound" er weer in gekregen. Mids rond 800Hz zijn er nu "bijna compleet uit"

Probleem 2: op de Nord kan ik bliksemsnel sounds wisselen. Is er een manier om het Jogwheel op mijn controller (CME zkeys61) te routen dat ie wisselt tussen de Cubasesporen? Dat gaat nu met de Macs up/down toetsen maar dat is veel te langzaam en gevaarlijk.

Het is het typische probleem dat sounds die thuis geweldig klinken en kamerbreed zijn, op het podium gewoon niet werken.

Ik denk dat dit ook typisch de reden is dat keyboards en stagepiano's nog steeds bestaansrecht hebben. Directness en de plug and play factor. Helaas heb ik geen oplossingen voor je, maar ik ben wel benieuwd wat de motivatie is om te wisselen van Nord naar laptop. Welke voordelen hoop je dieruit te halen?

de Nord is nu 11 jaar oud en ik heb inmiddels de 2e tas (het keyboard overleeft de tas!!) en ik krijg langzaamaan een beetje angst dat ie ooit sterft (meer dan 200 gigs, ontelbare repetities, jamsessies, etcetc)

Nu wilde ik graag mijn "studio" in mijn tas op de fiets mee kunnen nemen naar vrienden. Nu mijn vrienden en ik boven de 30 zijn (baan, vrouw en kids) kun je beter relaxed bij je vrienden thuis een opname maken dan lastig afspreken in de oefenruimte. Vandaar ook de CME in 61-variant: mac, motu en keys passen in de nord tas en kunnen mee op de fiets. Ik kan zelfs met mijn kleine versterkertje erbij (6kg) ook nog fietsen!

Als laatste reden heb ik inmiddels fijne plugins met inspirerende sounds die dan 100% als in de opname ook onstage kunnen worden gebruikt.

Vorige week heb ik met mijn laptopgestuntel de repetitie kompleet om zeep gebracht. Geknoei met sounds, emmer-op-hoofd-sound, kan niet snel wisselen, behoorlijk frustrerend. Ik kan me vergissen maar er komt geloof ik ooit een Electro3...

[edit..heb nieuwe draad geopend met sounds!!]

Laatst gewijzigd:
Back