Zelfoscillatie van filter is te gewillig...?

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Hoi allemaal,

ik heb sinds eergisteren een Teisco 110f, van Mono/Poly overgenomen. Vet!

Maar.....ik heb het idee dat de filter ervan veel te snel enthousiast wordt en gaat zelf-oscilleren; of misschien ben ik het niet gewend ofzo.

Als ik b.v. zoals nu de oscillatie op streepje 2 van 10 heb, en de cut-off (van 16Hz tot 20Khz) op streepje 2 van 10, dan blijft 'ie 'nahummen'..... als er geen noot meer speelt: hummmmmmm.......................hummmmmmmmmm................hummmmmmm.....................hum..............hummmmmmm.......................hummmmmmmmmm................hummmmmmm.....................hum..............

etc. heel zacht en in de lage frequentie, maar toch. Een beetje zoals de hum die je hebt als je platenspeler niet geaard is.

Is dit te voorkomen, of moet ie gewoon voor een noise gate; of doe ik wat verkeerd?
Heb wel ontdekt dat als ik de VCA terugdraai het vermindert,
als ik hem op 0 zet is het weg, maar juist de VCA maakt het geluid zo lekker vol en analoog.... en daar was het wel om te doen!

Dus hij humt aanéénstukdoor??:) of zit er een aan/uit patroon in?

K heb het net ff bij mijn teisco 60f gedaan (1vco broertje) en hoor niets als ik de toets weer loslaat, als ik de toets indruk hoor je wel een heel laag geluid (maar das goed)

Heb je hem op de high of lo output gezet?? dit kan ook wel eens schelen, mijn ervaring is dat ze best wel snel oversturen.

het is aan/uit, je zou zeggen het is de LFO, maar dat is 'm niet, alles wijst erop dat het gewoon de filter is die zichzelf voed....... heb hem aangesloten op 'high' output, via 'low' krijg ik er veel ruis gratis bij, dus die gebruik ik liever niet!

Nouja het leuke is wel dat je via de lampjes ziet waar hij 'feedbackt' en waar ik het geluidscircuit de bron van de hum zich bevindt, want de lampjes lichten op met het komen van de hum en gaan weer zachtjes uit met het verdwijnen; maar dit doet ie dan dus vanaf het lampje achter de filter.... Maar het gekke vind ik wel dat het stopt als ik de VCA omlaag draai, die achter de filter zit.

Nouja voorlopig red ik me maar met een noise gate :D

Je kan hem ook eens uitelkaar halen en kijken of er een vca trimpot is, kun je zelf kijken of het daaraan ligt.

volgens mij als je de vca op 0 zet dan trigger je hem met de toetsen
en als je hem maar ietsje openzetten dan is je vca gewoon eindeloos

teiscooo

teiscooo

een enorm goede keuze ,die 110f ,
ik heb dus ook een teisco maar dan 60F,...tja
en bij mij zit er een switch op die zorgt voor triggeren van het vca via de EG
- [envelope generator] ,zo als je een synth bespeeldt dus
en een hold stand dan wordt het vca bekrachtigd,.. constant dus HOLD hehe
ik weet niet of de 110 dit ook zo heeft ; ik las dat je aan je vca kan draaien,...?
iid geval dat kan hummen [en idd de ledjes zijn een mooi meter ,om te kijken waar het geluid versterkt
fatt man geluid kijken ,kan alleen bij teisco...
dit probleempje ...ligt denk aan een instelling ...
sccs :geslaagd:

Back