Hartmann Neuron

Straf dat er nog geen soft synth is uitgebracht van de Neuron.Buiten Neuron zelf.Want eigenlijk toch niet mis,met die klanken.

Die is er wel, je hebt er wel dat hardware nuke controllertje bij nodig die meteen als dongle functie doet.

2_image003.jpg

Neuron-VS-Nuke.jpg

Heb hem zelf ook leuk ding, maar eigenlijk niet te gebruiken. Als ik hem laad in een project met alleen midi loopt ableton vast. Dan moet ik eerst een andere vsti laden (bijvoorbeeld ms20 legacy) en neuron als 2de vsti laden dan gaat het meestal wel goed. Ook klapt hij er soms zonder enige reden uit.
En is een project niet meer te laden waar de neuron in zit dan zit er niets anders op als de dll file uit de vst map te halen en project opnieuw opstarten.

Leuke optie is om drumloops of wat voor sample's dan ook in de resonators te laden en te vernaggelen, nadeel van het ding is dat hij alleen in tune loopt als je daw op 44.1 khz zit en mocht ik eens in de toekomst een nieuwe pc aanschaffen met 64 bit zal het ook wel gebeurt zijn met dit ding daar hij al niet zo stabiel is.
Maar voor dat 150 euro fiasco bij musicstore mag je niet klagen denk ik. Via gangbare kanalen waren ze toen 700 euro geloof ik. Je zult er maar 700 euro voor hebben betaalt zonder enige vorm van support of updates.

Tja bass, zelfde als ik zeg dat alle autos hard kunnen. Maar heb je diezelfde bakken ook gehoord in vol ornaat? Met losse geluiden ja, maar op volle toeren blijft je stelling niet overeind. Geloof wel dat je veel bereikt vor minder geld als je de krenten uit de pap pikt.

ik heb eerlijk gezegd nog nooit hele dure synths gehoord die zoveel meer dingen kunnen dan synths van 1/5 van de prijs

Lijkt me heerlijk als je dingen zo kan ervaren, dat scheelt je veel geld dan :D

Ik ben zelf toch wel iets kritischer op de sounds en mogelijkheden.

mja ik vind geluidskwaliteit ook belangrijk, maar in de context van een track boeit het me niet of de bass uit een Minimoog van 3000 euro komt of uit een TG77 van 175 euro, als het maar lekker klinkt :)

ik lees ook wel eens de Kronos thread, en hoor daar hele dikke brede stand alone orkestrale sounds uit de Kronos, heel indrukwekkend los maar in een track kun je ze niet kwijt

ik vind het wel een hele mooie synth om te zien, heb er toen ie net uit was eens op gespeeld, en ik was wel betoverd,
maarja...ondertussen al jaren handig in Reaktor en denk dat ik daar wel veel meer mee kan.
de interfaced is natuurlijk wel te gek en 100x beter dan een muisarm

als je er echt zoveel voor moet neertellen, dan zou ik kijken naar een custom controller, die antieke pc gaat zeker eens moeilijk doen, lang voordat de neuron is afgeschreven.
http://www.synth-project.de/Welcome.html

ook als is het een te gekke masjiene, het blijft een softsynth in een mooi doosje.

maar reparatie is mogelijk

: )

Als dat dezelfde vrolijke C's zijn als op compaq moederborden van die tijd, dan kan ik de Neuron van harte afraden. Plofkoffertjes zijn dat. :) Maar goed, het speciale van de Neuron lijkt me niet in het mobo te zitten, dus waarschijnlijk kan je hem met een gelijkaardig ander mobo herstellen.

uit de tips and tricks:
17 Mainboard
Hartmann chose a Micro ATX Board from Shuttle:
Spacewalker Mainboard MV25N VIA chipset PLE133T
The board offers two 168-pin DIMM slots to support up to 1GB of PC100 or PC133 compliant SDR SDRAM modules. The board is a Spacewalker MV25N PLE133 μATX. There is also another compatible version called PLE133T. The main board will get the needed voltages via a 20-Pin ATX power supply.

CPU is marked "SL656 1200/256/100/1.5" which is a Tualatin core Celeron, at 1200MHz.

plofkoffers? bedoel je vervang sowieso de 8? elco's op het moederbord of zo?

Als het werkelijk die types zijn, dan zijn het plofkoffers (nuja, ze gaan bol staan en werken niet meer. Ploffen doen ze niet zo vaak). Preventief vervangen is dan misschien eleganter, maar daarom nog niet strikt noodzakelijk omdat ze voor zover mijn ervaring gaat geen schade maken als ze defect gaan. Hoewel ik het met die types toch preventief zou doen, want er moet maar net ergens electroliet verkeerd lekken ofzo... Maar mijn ervaring is dus met compaq PC's uit die tijd (een deel van de firma draaide erop), wat ten eerste geen Neuron is en ten tweede mogelijk een ander type elco's is. Maar een kapotte elco is een kapotte elco dus het idee blijft hetzelfde. Die Compaq's wilden trouwens ook niet meer booten.

Wat ik in ieder geval zou doen als ik een Neuron had, was een voorraadje compatibele PC hardware aanleggen nu ze nog te vinden zijn en goedkoop zijn. Dus een compatibele voeding, mobo, ram, cpu...

Voor mijn fostex multitrack recorder heb ik ook 10 harde schijven liggen. Zo kan ik nog voort als er over x jaar een schijf crasht en je kan ze dan niet meer vinden.

oke, verklaar me maar voor gek, ik ga ervoor !
heb tevens inmiddels een :
reservesetje knoppen,
extra voeding
extra hd
backup van hd inhoud
en ook een compatible mobo en cpu gevonden

geluidskaart is moeilijker en geheugen ben ik nog niet achteraan gegaan.
geloof dat ik dan vrijwel "alles" heb ???

De geluidskaart is custom Hartmann dacht ik. Geheugen zal wel standaard zijn, dus even achterhalen welk type het exact is.

Veel plezier ermee alvast!

oke, verklaar me maar voor gek, ik ga ervoor !
heb tevens inmiddels een :
reservesetje knoppen,
extra voeding
extra hd
backup van hd inhoud
en ook een compatible mobo en cpu gevonden

geluidskaart is moeilijker en geheugen ben ik nog niet achteraan gegaan.
geloof dat ik dan vrijwel "alles" heb ???

:?

dus je koopt voor 4000 euro eigenlijk een PC met toetsen?

jeps

Neuron_Open.jpg

onder de controller met de knoppen voor de bediening.
Links de [pc] ventilator ,rechtsdaarnaast de [pc] voeding...
Dan de HD en rechts daarnaast het moederbord .
Daarboven zie je nog mooi de geheugenmodules.
Rechts het stukje interface gebeuren.

Toen ik deze pict voor het eerst zag was bij mij gelijk de "magie" weg.
Jammer ... ik vond de neuron eerst een erg leuke bak.

Najah in principe is elke va software dus of het nou op een dsp in een keyboard draait of op een pc in een keyboard maakt dan ook weinig uit vind ik, in dit geval omdat het er nogal pc uitziet als je hem lostrekt kan het inderdaad een beetje flauw overkomen vooral kijkende naar die specs van de pc, maarja vergelijk het is met de gemiddelde dsp's dan heeft die neuron pc toch wel iets meer kracht.

Vind het wel een mooie actie hem toch aan te schaffen mocht ik eens een sloot geld over hebben had ik er ook wel graag een gewilt.

tja d'r zijn inderdaad wel meer synth's die niet meer zijn dan een ( antieke ) cpu -mobo met wat dedicated software en wat controllers.
voordeel in dit geval is , voor mij , :
hij zou veel stabieler lopen dan de vs versie
ik vind de klank wel mooi, hou ook van bv het software programma sonixworks, qua klank en mogelijkheden. ( best gedetaileerd en gevarieerd, ook zonder de effecten, inderdaad niet altijd 24 bit high tech sound , maar ja da's de ppg natuurlijk ook niet )
de controllers zijn erg apart en makkelijker bedienbaar dan ( weerom ) vs versie
nostalgie
ik vind hem wel mooi uitzien.
bevalt ie niet , gaat ie weer weg.
kortom , ik ben gek ( kennelijk )

jeps

Neuron_Open.jpg

onder de controller met de knoppen voor de bediening.
Links de [pc] ventilator ,rechtsdaarnaast de [pc] voeding...
Dan de HD en rechts daarnaast het moederbord .
Daarboven zie je nog mooi de geheugenmodules.
Rechts het stukje interface gebeuren.

Toen ik deze pict voor het eerst zag was bij mij gelijk de "magie" weg.
Jammer ... ik vond de neuron eerst een erg leuke bak.
Moet je eens een Nord Modular openmaken, vrojwel helemaal leeg!

of een microwave2:
mw2.jpg

Back