Hartmann Neuron

Nou, veel plezier ermee :okdan:

Laat je wat snippets horen?

nee, alleen niet voor intel macs.
draait onder g4en ook g5 . os9 en os10 minstens tot 10.3.9. en heb hem zelf middels bidule in de au versie onder 10.4.11 dacht ik. wel minder stabiel dan de hardwareneuronkeyboard versie mn als er veel midicc's-extern gaan meedoen. en ook de zware pianopatches geven probleem. verder doet hij het oke en ook in bv cubase volledige stick automatisering.
enige probleem is dat upgraden naar de standalone keyboardversie nogal een prijzig gedoe is....als je de smaak te pakken hebt.

Als je voor de experimentele klanken gaat zou ik het ook niet doen. Op youtube staan de nodige filmpjes van reparaties van de neuron. Persoonlijk zou ik dat geld gebruiken voor een Kyma Pacarana. Veel uitgebreider....meer mogelijkheden, gebruiksvriendelijk en gangbaar.

Als je het als een verzamelobject wilt kopen....zeker doen. Er zijn er niet veel gemaakt en zal zeker zijn waarde houden. Maar onderhoud zal niet makkelijk zijn.

Ben eens wezen kijken naar die Kyma Pacarana op internet. Is wel heul apart spul. Zag op Youtube dat er ook een interface is voor de iPad. Was behoorlijk indrukwekkend. Al is het natuurlijk maar de vraag hoeveel hardware in dat doosje zit. Zal waarschijnlijk ook niet veel meer zijn dan een enkel printplaatje, een voeding en wat connectoren.

ik heb al uitgebreide software, w.o. combinatie van reaktor, kontakt, cubase, bidule etc. weet niet wat een vogende stuk software+ beeldschermcomputer daaraan zou toeveoegen. en de kyma systemen die ik zie zijn ook behoorlijk aan de prijs. heb er wel aan gedacht, dat wel.
och ja misschien wordt dit wel de impuls aankoop van het decenium....

ik heb al uitgebreide software, w.o. combinatie van reaktor, kontakt, cubase, bidule etc. weet niet wat een vogende stuk software+ beeldschermcomputer daaraan zou toeveoegen. en de kyma systemen die ik zie zijn ook behoorlijk aan de prijs. heb er wel aan gedacht, dat wel.
och ja misschien wordt dit wel de impuls aankoop van het decenium....

Zag her en der wat prijzen en die logen er idd niet om. Kan me overigens wel voorstellen dat die hardware van die Hartmann je wel aan staat. Dat ziet er idd goed uit. De interface van dat ding is tig keer aantrekkelijker dan welke interface dan ook op een computer, al maakt een iPad menig stuk software al iets gemakkelijker te bedienen.

Als ik het me goed herinner heb jij indertijd een Waldorf Q gehad. Die heeft ook een fraaie interface. Er staat er eentje op marktplaats, een gele, voor een fractie van de prijs van die Hartmann: http://link.marktplaats.nl/517600229

Misschien is het ook een idee te zoeken naar de makers van die Hartmann op internet en contact met hem op te nemen om te kijken of het misschien mogelijk is een alternatieve hardware interface te ontwerpen voor de software. Heb ff wat linkjes voor je opgezocht (zo je die zelf al niet gezien had):
http://business.ezinemark.com/hartmann-neuron-31d64e95146.html
http://www.hartmann-music.com/home/us/basics/
http://www.dspdimension.com/about-us/

In het eerste linkje zie je wat er intern in die Neuron zit aan hardware.

Laatst gewijzigd:
COOL je hebt het gewoon gedaan. aja..gekte / passie wat is eigenlijk het verschil? : )

Ben eens wezen kijken naar die Kyma Pacarana op internet. Is wel heul apart spul. Zag op Youtube dat er ook een interface is voor de iPad. Was behoorlijk indrukwekkend. Al is het natuurlijk maar de vraag hoeveel hardware in dat doosje zit. Zal waarschijnlijk ook niet veel meer zijn dan een enkel printplaatje, een voeding en wat connectoren.

Eigenlijk kun je het ook gewoon in de computer doen maar dan moet je er wel even induiken...MaxMSP, Super Collider en C-Sound zijn allemaal in staat om soortgelijke sounds te maken. Alleen zijn het geen kan-en-klare presets die je gebruikt. Je moet het (deels) zelf maken.

ik vind max best lastig te begrijpen.
zie wel vaker mooie plugins die ermee gemaakt worden/ erop draaien.
zelfs reaktor wordt me op een bepaald niveau te lastig.
misschien dat ik dat ook wel apprecieer in neuron: het is beperkt en toch heel anders .

Eigenlijk kun je het ook gewoon in de computer doen maar dan moet je er wel even induiken...MaxMSP, Super Collider en C-Sound zijn allemaal in staat om soortgelijke sounds te maken. Alleen zijn het geen kan-en-klare presets die je gebruikt. Je moet het (deels) zelf maken.

Vind Pure Data best wel gelijkenissen hebben met de visual programming omgevingen die jaren geleden op de Mac in zwang raakten maar bij mijn weten een beetje in de vergetelheid zijn geraakt.

Wat echt jammer is is de policy van Apple inzake wat wel en niet toe te laten in de App store. Ene Bert Freudenberg heeft bijvoorbeeld de Smalltalk-variant Squeak native werkend gekregen op de iPad maar dat mag bij mijn weten niet in de App-store. http://news.squeak.org/2010/06/17/squeak-running-on-ipad/ Dat is echt wel jammer want daarmee zou de iPad nog veel interessanter worden dan hij nu is. Bovendien is het ook een beetje arbitair van Apple natuurlijk. Geen Smalltalk virtual machine toelatend maar wel scriptable programma's. Waar de grens gelegd wordt is niet echt helder.

ik heb hem in huis.
..
..
..
het is een soort neuron vs , maar dan zonder beperkingen , gewoon alles werkt. ook bv de uitgebreide pianopatches ( ik heb nog geen enkele vastloper gehad )
de presets zwemmen in de ( mooie ) galm. dus daar moet wat aan gedaan worden.
de familie is enthousiast, iets wat bijzonder is , gezien alle andere synth's die vrij onverschillig ontvangen werden. vooral de dynamische soundscapes oogsten veel bewondering.
hij ziet er ook geweldig uit.

helaas is tijdens transport 1 toets licht beschadigd , aan de onderzijde. daarvoor zal ik hem open moeten draaien en dat is best een werk met ca 33 schroeven van 4 verschillende soorten.

het automatiseren van de joystickbewegingen werkt zonder enig probleem.
eigenlijk dus wel een hele verbetering tov de neuron, die ik ook al te gek vond trouwens.

ben er blij mee, hij nodigd ook erg uit tot spelen, gisteren weer 2.00 s'nachts.
da's eigenlijk een van de nadelen : slaapgebrek !

serieus: hij is erg bijzonder, los van alle technische achtergronden, en zeer zeker de moeite waard.
ook tav reserve onderdelen ben ik redelijk ver gevorderd: hd, cpu, psu, mobo, geheugen, een aantal pots etc , heb ik allemaal nog redelijk eenvoudig kunnen uithalen.

ik ben nog niet zover dat ik al iets heb opgenomen. mogelijk gaat dat wel gebeuren en zal ik een paar soundjes ( geen composites svp ) hier plaatsen.

wordt vervolgd....

Heel veel plezier ermee, en post bij gelegenheid eens een demootje dat verschillende aspecten van de Neuron demonstreert.

Goed om te horen van die reservestukken, je moet ze inderdaad nu kopen nu ze nog te vinden zijn!

mja niet echt zo kun je alles verzuipen in galm en dat klinkt het automatisch mooier

Je kont het niet laten hè :D Gaaf man! Gefeliciteerd!

Zag in de tekst van het eerste linkje wat ik hieronder ergens af dat je neuron ook een 5.1 aan kan sturen vanuit de synth zelf. Heb ik ook op mijn micro Q keys zitten (maar nog nimmer gebruikt (heb geen 5.1 :o:)).

Je snapt natuurlijk wel dat wij nu benieuwd zijn naar foto's, fimpjes misschien wel, maar bovenal geluiden uit dat ding! :kroon:

Back