nieuwe geluidskaart nodig voor gebruik mixer??

nielsderckx

chaoz please...
Hallo mensen,

vraagje;

ik mijn setup werk ik met ableton als DAW, daarnaast heb ik een (sterk8)) wisselend bestand van hardware synths en effecten.

Nu ben ik met name voor het afmixen van stukjes op zoek naar een andere manier van werken, dan met de muis in EQ plugs aan het strepen en klikken te zijn (ik "vergeet" dan volgens mij nog wel een te luisteren in plaats van te kijken)

Nu heb ik net een leuke 2e-hands mackie 1402 VLZ mixer op de kop getikt om mij hier bij te helpen.

Nu ben ik aan het denken, ik heb nu een geluidskaart met 4 uitgangen en een kar aan ingangen (tascam us 1406) toentertijd met name gekocht om veel hardware rechtstreeks in mijn daw op te kunnen nemen.

Nu lijkt me dat ik juist het omgekeerde nodig heb, een geluidskaart met meerdere uitgangen die ik dan weer via mijn mixer kan inmixen, zodat ik ook bv software synts, pugs etc op kanalen in ableton kan uitsturen naar een kanaal op mijn mixer, en daarna (evt via externe hardware effecten) terug de daw in.

nu is mijn vraag; is dit een juister redenering of zijn er betere, andere werkewijzen?
en zo ja, zijn er dan geluidskaarten aan te bevelen?

Als er iemand tips heeft, graag! mijn dank is bij voorbaat al oneindig:halleluja

Je redeneert juist.

Als je een software spoor op je analoge mixer wilt krijgen en weer wilt terug sturen,
dan heb je evenveel outputs nodig op je soundcard als het aantal kanalen dat je fysiek op de mixer wilt.

Als je dan simultaan je mixer tracks weer naar je DAW wilt sturen , heb je op je mixer evenveel kanalen nodig als inputs op uw soundcard.

heb je maar 2 of 4 mono outputs op je mixer ( ik denk dat deze mackie zo is ) dan moet je via je sub outs werken.

Je kan maar zoveel sporen tegelijk opnemen met het aantal ouputs op uw mixer / inputs op uw soundcard hebt .

Deze mackie heb ik ook gehad , zit nu met de cfx 20 van mackie .
Besef dat dit meer live mixers zijn dan studiomixers. Werkt wel oke , maar je zit toch wel wat beperkt met outputs op je mixer.

Je redeneert juist.

Besef dat dit meer live mixers zijn dan studiomixers. Werkt wel oke , maar je zit toch wel wat beperkt met outputs op je mixer.

en waar uit zich dat verschil tussen live en studio mixers dan met name in, vooralsnog zie ik veel overeenkomsten nl?

Als je alle kanalen los wilt mixen je mengpaneel, zou je inderdaad moeten kijken naar een geluidskaart die ook al die kanalen los kan aanbieden (dus genoeg outputs heeft).

Ik kon niet direct het typenummer op de site van Tascam terugvinden. Mocht je geluidskaart een ADAT uitgang hebben, kan je je geluidskaart nog uitbreiden met een 8 kanaals (AD/)DA converter voor extra uitgangen. Op USB geluidskaarten zie je die optie echter niet zo vaak, dus ik ben bang dat dit in dit geval niet kan.

Voor een andere geluidskaart zijn er natuurlijk een hoop verschillende opties, ook een beetje afhankelijk van je budget. Als je veel ingangen en uitgangen wilt, zal je ook meer richting de geluidskaarten met firewire gaan denk ik, al zijn ze er ook wel met USB.

Een aantal andere opties waar ik ook aan moest denken (waarbij alleen je net gekochte 1402 niet direct van toepassing is):
- Een goede DAW controller. Dan kan je de faders van die controller gebruiken om mee te mixen (en eventueel nog wat andere knoppen voor EQ of andere plugins). Je gebruikt dan natuurlijk nog steeds de mixer en plugins van Ableton, alleen hoef je die instellingen niet meer met de muis aan te passen.

- Mixers met firewire/USB uitbreiding. De meesten zijn geloof ik zo gemaakt dat je de output van de losse kanalen naar je DAW kan sturen en slechts 2 of 4 kanalen weer terug kan sturen. In dit geval is dat niet wat je wilt denk ik, je zou dan een mixer moeten kiezen waarbij je het volledige aantal kanalen ook van je DAW naar de mixer kan sturen en dan de main-mix weer opnemen.

Als je alle kanalen los wilt mixen je mengpaneel, zou je inderdaad moeten kijken naar een geluidskaart die ook al die kanalen los kan aanbieden (dus genoeg outputs heeft).

- Mixers met firewire/USB uitbreiding. De meesten zijn geloof ik zo gemaakt dat je de output van de losse kanalen naar je DAW kan sturen en slechts 2 of 4 kanalen weer terug kan sturen. In dit geval is dat niet wat je wilt denk ik, je zou dan een mixer moeten kiezen waarbij je het volledige aantal kanalen ook van je DAW naar de mixer kan sturen en dan de main-mix weer opnemen.

kijk, daar had ik me nog nooit in verdiept, maar zoals ik het nu zie heeft mackiehele fijne fire-wire mixers met ingebouwde geluiskaard (onyx 1620i bijvoorbeeld)

dat is volgens mij precies wat ik eigenlijk zoek! ik stel de aanschaf van de plz nog even uit, ga eerst hier eens naar kijken!

thanx:okdan:

Iemand hier ervaring met firewiremixers?

Ik geraak er niet achter hoe dit nu precies werkt, bijvoorbeeld bij de mackie onyx 1620i,
kan ik vanuit mijn daw de verschillende kanalen elk apart naar een kanaal op de mackie sturen?
Tegelijktijdig? en weer terug? Of alleen de main mix?

Ik ga morgen even langs in de winkel, maar ben me nu al scheel aan het zoeken op het net dus als iemand me al wat aanvullend kan infromeren ozu dat te gek zijn

Nee de Onyx kan niet wat jij wilt. Die kan elk kanaal afzonderlijk tegelijkerijd van je mixer IN je DAW opnemen maar andersom heb je enkel de main out van je DAW op je mixer. De obvious toepassing van zo'n Onyx mixer is dus: Bandje in een take recorden.

Maar niet getreurd.. Een Allen&Heat ZED mixer kan wel precies wat je wil. Kijk dus daar naar.

Maar niet getreurd.. Een Allen&Heat ZED mixer kan wel precies wat je wil. Kijk dus daar naar.

thanx:okdan:

Een Allen&Heat ZED mixer kan wel precies wat je wil.
alleen met de 16R (of zoiets) kan je verschillende kanalen elk apart naar een kanaal op de mixer sturen, de overige ZED's hebben alleen een stereo-usb optie om tracks naar en van de PC te krijgen....

alleen met de 16R (of zoiets) kan je verschillende kanalen elk apart naar een kanaal op de mixer sturen, de overige ZED's hebben alleen een stereo-usb optie om tracks naar en van de PC te krijgen....

ja idd, die ZED r16 heb ik op de korrel momenteel:okdan:, blijf wel de prijsklasse aan het aanpassen zo, haha... maar het lijkt dat dat precies is wat ik zoek, wist niet eens dat het bestond, die crossover analoog/digitaal in combinatie met midi controller...:halleluja
en dan te bedenken dat het begin met de geplande aanschaf van een oud analoog mixertje van 150,- ;)

wordt vervolgt:)

HAllo
Een o1x van yamaha kan ook 16 kanalen via firewire mixen, kan je je analoge tafel niet meer gebruiken.
En op win7 is het een gedoe om het aan de praat te krijgen.
Wat ook een optie is om het digitaal te laten met een 24 kanaal adat kaart van rme of zo
Een okasie o2r of dm3200 op de kop te tikken met 3 adat kaarten of de tascam interface.
Hoef je ook niet van dig naar analoog en weer terug.
Terratec heeft ook kaarten gehad met een breakout box met 8 uit waarvan je er twee kon plaatsen in je pc
kaart was erg goed moet goede asio drivers, maar alleen onder win xp

Ik heb zelf een o2r met 3 adat kaarten en een rme hdsp kaart met cubase 5 wat goed bevalt.

Groet Jan

Janpy; bedankt voor je reactie en tips:okdan:

Ik heb inmiddels vrijdag een A&H Zed R16 besteld, hopenlijk komt deze in de loop van deze week binnen 8)

Thanks 4 the tips yall!

Back