Analoge Pads - Welke bak?

Ophidian

Ouwe rot
Hallo SFers,

Ik heb vorig jaar een deel van mijn VA's de deur uit gedaan en vervangen door softsynths.
Wel heb ik wat analoge hardware bewaard (Juno 2, Akai AX-60) en zelfs wat bijgehaald (Pulse, Tetra, 2x Matrix-1000).

Nu heb ik het idee dat ik wel ongeveer klaar ben met m'n setup (ja ik weet het, dat zeggen we altijd :engel:), alleen wil ik eigenlijk nog 1 (of 2, 3, 9) dikke analoge pad-bak erbij halen. Ik ben zelf een grote fan van pads en strings, en ik heb toch het gevoel dan mijn analoge gear een beetje richting leads en bassen leunt, al willen de Oberheims wel een beetje de klank maken die ik soms zoek.

Hoe dan ook, ik wilde aan jullie vragen wat jullie nou echt *de* go-to analoge synth is voor dikke, brede, sappige pads en strings. Ik zoek een beetje een middenklasser, dus graag niet een synth waar ik een hypotheek voor af hoef te sluiten. Rack is een pre, maar hoeft niet. Een beetje stemmen is ook mooi - ik heb een piano achtergrond en speel meestal met meer dan 2 vingers 8~

Kreten die ik al gehoord heb (maar door jullie uiteraard bevestigd of ontkracht mogen worden):
- Roland JX-3P/MKS-30 (evt. met upgrade)
- Roland MKS-70

Alvast bedankt voor jullie mening :biertje:

Je hebt dus al 2x matrix 1000 en een ax60? of lees ik het nu verkeerd?Daar kan je opzig al leuke pads mee maken lijkt me. Ik zou zeggen een access controller voor de matrixen zodat die te editten zijn. En tja analoog en poly in rack vorm zijn er niet snel. Misschien een prophet 8 rack, en idd MKS van roland. Verder met toetsen wordt het makkelijker. Juno 60, polymoog, sci enzo.

Polysix, JX-10/JX8P. Ik ken je budget niet, dus ik heb het een klein beetje aan de betaalbare kant gehouden voor zover dat met analoge polysynths gaat. Ik ken niks van racksynths, dus daar kan ik je niet mee helpen.

JX-3P is heel leuk en kan een paar mooie strings neerzetten, maar ik gebruik hem toch meer om met zijn step sequencer en een dikke klank een track voort te pompen. Niet mijn eerste string/pad bak.

Je hebt al alles in huis om die pads te maken man! Alleen ehm wel presetjes overslaan en gaan editten hè ;-)

Exact, als je met wat je hebt geen mooie pads kunt maken zou je wellicht iets anders(digitaals?) moeten overwegen. Sy99, k5000, Korg wavestation etc

De Roland jx10 met een pg800 is een mooie optie als het annaloog moet zijn en betaalbaar. Deze gebruik ik vaak voor synth pads.

Denk je echt dat dat beter gaat klinken qua pads dan twee M1000's? En een Tetra? En een Pulse(paraphonisch kan goud zijn voor dikke strings...)? EN een AJ2?? EN EEN AX60?!?

Serieus, als dat hem niet is zou ik langzaam gaan vermoeden dat je geen analoge pads zoekt. Eventueel een A6 of Jupiter als het echt analoog moet, maar duurder klinken maakt niet perse mooiere pads...

Mijn ervaring is dat effecten als chorus en reverb minstens zo belangrijk zijn voor pads als het brongeluid. Ik heb ervaring met Prophet 5, PolySix, Juno 60 etc. Mijn favoriete pads komen uit de Juno-60 en de Roland D50 (Beide DCO synths ;)

Ik kan alleen over de Juno 106 spreken, maar daar haal ik wel uit wat jij mogelijk nodig hebt.
Voordeel: MIDI & betaalbaar. Nadeel: Ruis (Chorus).

Mijn ervaring is dat effecten als chorus en reverb minstens zo belangrijk zijn voor pads als het brongeluid. Ik heb ervaring met Prophet 5, PolySix, Juno 60 etc. Mijn favoriete pads komen uit de Juno-60 en de Roland D50 (Beide DCO synths ;)

De D50 heeft geen DCO's. Beide synths met ingebouwde effecten, dat is dichter bij de clou. :)

krijgen we nou weer de zoveelste "welke synth" thread?

Boss CE-1.

Aan je synths ligt het natuurlijk niet.... twee Oberheims, Roland, nieuw analoog met een ton modulatie...

Of misschien zoek je zonder dat je het door hebt wel geweldige niet-analoge strings... Korg Triton ?

JX8P!

Back