Het simpelste is de begrippen die je niet snapt gewoon googlen.
De meeste zaken kan je in 1 zin uitleggen, dus erg veel leeswerk zal het niet worden.
Wil je begrijpen hoe een volledig effect of synthesizer werkt, dan heb je wat meer werk.
Een synth kan zoveel geluiden produceren als dat jij tijd hebt om aan de knoppen te draaien.
Eindeloos dus. De ene heeft meer opties als de andere, en dus ook meer geluidsmogelijkheden.
De ene zal duurder zijn omdat er duurdere componenten in zitten, of omdat ze zeldzamer zijn geworden ondertussen. Veel hangt af van wat er in het kastje zit, en die inhoud zie je nu eenmaal niet. Dus van buitenaf lijkt het allemaal op elkaar, maar klinken doet het volledig anders.
En daar gaat het nu eigenlijk allemaal om, de klank die jij er mee kan maken.
Wat veel mensen doen (en wat ik ook gedaan heb) is een vst downloaden en dan wat in de presets beginnen rommelen tot je iets leuk vindt. Een mix met een hoop presets maken en dan vaststellen dan al die presets samen ècht kut klinken, terwijl ze appart allemaal super zijn.
Neem 1 synthesizer en leer die bewerken tot je het met u ogen dicht kan. Dan kan je overstappen op iets groters en uitgebreiders en gaat alles redelijk vanzelf.
Ik heb vorig jaar een alpa juno gekocht met pg-controller en sindsdien zijn mijn ogen (en oren) pas opengegaan! Eens dat gevoel in je vingers zit dan komen de geluiden er vanzelf uit. Al die tijd die ik verprutst heb, kmag er niet aan denken