Synthese voor beginners

lennaerttol

Ingeburgerd
Ik was even aan het zoeken naar synths en ben helemaal de weg kwijtgeraakt. Vco, vca, lfo, lfa, pcdsabc, qsxcmsa, filters, effecten enz. enz... Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen al die synths? Van synths is het toch de bedoeling dat je zo veel mogelijk geluiden kunt produceren? Waarom kun je dan niet met een synth van ongeveer €300 het geluid van een Jupiter 8 nabootsen?

da's net zo'n vraag waarom een fiat panda niet zo kan rijden als een ferrari ...
geduld, een tijdje rondstruinen op het synthforum, en tijdschriften/ internet lezen. gaandererweg wordt het verschil meer en meer duidelijk.
of een cursusje bij bv de muziekschool of rob papen, of eens naar een forumdag komen etc..

Ik was even aan het zoeken naar synths en ben helemaal de weg kwijtgeraakt. Vco, vca, lfo, lfa, pcdsabc, qsxcmsa, filters, effecten enz. enz...

http://synthwiki.nl/index.php/Hoofdpagina - tada, typ je begrip in en het wordt helder.

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen al die synths?
De manier waarop de klank wordt opgewekt en de specificaties.

Gooi je alle blaasinstrumenten op 1 hoop? Nee, een saxofoon is ook iets anders dan een trompet of een klarinet, dus met synths kun je ze ook niet op 1 hoop gooien.

Van synths is het toch de bedoeling dat je zo veel mogelijk geluiden kunt produceren?

Nee, da's een foute aanname, en daarom is dit...
Waarom kun je dan niet met een synth van ongeveer €300 het geluid van een Jupiter 8 nabootsen?
... ook een foute gevolgtrekking.

Waarom kan het wel? Omdat de luisteraar er geen jota om geeft en geen idee heeft hoe een JP8 in het echt klinkt.
Waarom kan het niet? Omdat in die synth van 300 euro niet dezelfde onderdelen zitten. Die worden ook niet meer gemaakt, en al werden ze dat, dan zou de prijs vele malen hoger liggen. Wat je het dichtst in de buurt brengt is hopen dat ze ooit nog worden heruitgegeven in modulaire vorm; http://amsynths.blogspot.com/ heeft bijv. een module voor de filtersectie. Mocht het in de toekomst zo zijn dat die man ook nog een JP8 oscillator bouwt, dan moet je er daar 2 van hebben en dan heb je uiteindelijk met nog wat modules erbij 1 enkele stem van een JP8.

En je hebt die hele combinatie nog eens 7 keer erbij nodig, en de enige manier waarop je weet of je experiment geslaagd is is om een echte JP8 te kopen en 'm er naast te leggen. Die monsterlijke modulaire synth die je dan in elkaar hebt gezet lijkt ook nog niet eens op een JP8, dus zelfs al kon je je oren wat wijs maken, dan kon dat nog niet met je ogen.

Goedkopere oplossing: doorsparen. Of nog beter; realiseren dat je zo'n ding wellicht niet eens nodig hebt.

Het simpelste is de begrippen die je niet snapt gewoon googlen.
De meeste zaken kan je in 1 zin uitleggen, dus erg veel leeswerk zal het niet worden.
Wil je begrijpen hoe een volledig effect of synthesizer werkt, dan heb je wat meer werk.

Een synth kan zoveel geluiden produceren als dat jij tijd hebt om aan de knoppen te draaien.
Eindeloos dus. De ene heeft meer opties als de andere, en dus ook meer geluidsmogelijkheden.
De ene zal duurder zijn omdat er duurdere componenten in zitten, of omdat ze zeldzamer zijn geworden ondertussen. Veel hangt af van wat er in het kastje zit, en die inhoud zie je nu eenmaal niet. Dus van buitenaf lijkt het allemaal op elkaar, maar klinken doet het volledig anders.

En daar gaat het nu eigenlijk allemaal om, de klank die jij er mee kan maken.

Wat veel mensen doen (en wat ik ook gedaan heb) is een vst downloaden en dan wat in de presets beginnen rommelen tot je iets leuk vindt. Een mix met een hoop presets maken en dan vaststellen dan al die presets samen ècht kut klinken, terwijl ze appart allemaal super zijn.

Neem 1 synthesizer en leer die bewerken tot je het met u ogen dicht kan. Dan kan je overstappen op iets groters en uitgebreiders en gaat alles redelijk vanzelf.

Ik heb vorig jaar een alpa juno gekocht met pg-controller en sindsdien zijn mijn ogen (en oren) pas opengegaan! Eens dat gevoel in je vingers zit dan komen de geluiden er vanzelf uit. Al die tijd die ik verprutst heb, kmag er niet aan denken :stupid

ben helemaal de weg kwijtgeraakt. Vco, vca, lfo, lfa, pcdsabc, qsxcmsa, filters, effecten enz. enz... ?

Daar wil ik het ook wel weten ! :peukie:

Ik heb het meeste geleerd door met heel veel verschillende synths te spelen. Maar gaan jaren en heel veel geld overheen.
Tegenwoordig kom je met alle software en youtube tutorials ook al een heel eind.

ik heb veel geleerd van een ms20
misschien eens rondkijken voor de huidige softwareversie met controller ( 150-225 euro max ) ?

Ik zou het boek Power Tools for Synthesizer Programming: The Ultimate Reference for Sound Design Book/CD-ROM (Power Tools Series) willen aanraden. Daar staat alles in wat je moet en wil weten.

ik zou je aanraden om de demo van synthedit te downloaden (enige beperking is het aantal patches dat je de gemaakte plugin kan meegeven, wat mijn inziens geen beperking oplevert gezien je de synth ook 10x kan opslaan onder een andere naam of gebruik kan maken van meerdere banks..))

in ieder geval, synthedit is een programma waarin je in een modulaire omgeving modules aan elkaar kan hangen die elkaar besturen, net zoals in het echte modulaire werk (afgezien van het feit dat je hier alle modules oneindig vaak hebt en niet elke keer een nieuwe module hoeft te maken/kopen als je je synth/effect/sequencer wilt uitbreiden.)

Met synthedit heb ik bijna alles wat ik weet geleerd over mogelijke syntheses en hoe verscheidene syntheses en effecten te combineren zijn voor bepaalde doeleinden
maar pas op...het is ZEER verslavend XD nog erger dan coke of heroine.... maar dat is eigenlijk altijd zo met muziek wat mij betreft XD

In FL Studio zit 3xOSc (3 oscilators) en op dat ding zitten heel weinig knoppen, maar je kunt er echt leuke geluiden uit halen.

Ik ben ook slecht in synthese en dan is minder juist meer. 3 oscilatoren, een beetje tweaken en pielen en bijna elke knopje waar je aan draait heeft effect.

Er staan trouwens ook ontzettend veel tutorials op YouTube he, Google maar eens.

pfff gewoon een synth kopen en zelf rustig uitvinden... eventueel met een kop thee en de handleidig erbij
toen ik mijn eerste synth (kawai k1) had wist ik ook bijna niets van het signaalpad en allerlei synth-termen, maar al doende leert men en erover lezen schiet gewoon echt niet op...
die k1 had zelfs geen realtime knoppen maar alleen menu's...

koop een niet te dure synth en duik parameter voor parameter in het menu of draai aan de knoppen en je krijgt vanzelf iets van "ahaa als ik dit doe gebeurt er dat.."
heb je dat na een aantal uren niet, dan zou ik gewoon een keyboard kopen

pfff gewoon een synth kopen en zelf rustig uitvinden... eventueel met een kop thee en de handleidig erbij
toen ik mijn eerste synth (kawai k1) had wist ik ook bijna niets van het signaalpad en allerlei synth-termen, maar al doende leert men en erover lezen schiet gewoon echt niet op...
die k1 had zelfs geen realtime knoppen maar alleen menu's...

koop een niet te dure synth en duik parameter voor parameter in het menu of draai aan de knoppen en je krijgt vanzelf iets van "ahaa als ik dit doe gebeurt er dat.."
heb je dat na een aantal uren niet, dan zou ik gewoon een keyboard kopen

+1

Een niet al te dure VA met flink wat knoppen doet wonderen. (Virus A or B, MS2000, Nova). Gewoon draaien en luisteren dan leer je het vanzelf!

Back