Synthese voor beginners

Waarom kun je dan niet met een synth van ongeveer €300 het geluid van een Jupiter 8 nabootsen?
Zet dit soort vragen zo snel mogelijk uit je hoofd. Misschien niet voor eeuwig, maar voor pas binnen een jaar of 5 ervaring.
Op dit moment kunnen ze alleen maar contra-productief werken. I know, het is verleidelijk, maar zie het als de ziekte van deze tijd: focus op "betere" ( / duurdere) werkmiddelen ipv eigen creativiteit en kunde. Moet je afleren.

Geloof me, er zijn een hoop freeware VSTs die dik de moeite zijn en die ik zo zou gebruiken voor "producties".
Neem er eentje waarvan de presets /demo's je wel aanspreken (je moet je immers op iets baseren) en een GUI die je helder lijkt.
Gebruik voor een aantal maanden alleen deze VST.

Ik was even aan het zoeken naar synths en ben helemaal de weg kwijtgeraakt. Vco, vca, lfo, lfa, pcdsabc, qsxcmsa, filters, effecten enz. enz... Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen al die synths? Van synths is het toch de bedoeling dat je zo veel mogelijk geluiden kunt produceren? Waarom kun je dan niet met een synth van ongeveer €300 het geluid van een Jupiter 8 nabootsen?

Als je niet te veel uit kunt geven maar toch met synthesizers wilt werken denk ik dat een iPad toch wel heel erg leuk voor je kan zijn. Daar zijn immers goede synthesizers voor te krijgen in de zogenaamde App-store van Apple voor weinig geld. Bovendien wordt daar zoveel voor ontwikkeld wat betreft muzieksoftware en -hardware dat je daar niet snel op uitgekeken zal raken. Het komt natuurlijk niet zomaar dat tig synthesizer- en hardwarefabrikanten die iPad integreren in hun produktlijn. Want de interface (de bediening) is door die iPad gemakkelijk te updaten. Is voor fabrikanten veel aantrekkelijker. Tig info vindt je in deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=130220

Een iPad noem ik nou niet echt goedkoop. Beter koopt ie gewoon een 2e hands hardware bak (Roland sh 201 ofzo), zodat ie ook op een echt klavier kan spelen. Dat dwingt je ook meer om die synth te leren kennen dan als het even niet lukt weer een van de tig andere softsynths te pakken.

hmm ik zou bij nader inzien ook gewoon synthese leren met een PC met muis en software..

veel logischer dan die toetsenborden met die rare zwarte en witte toetsen en met vreemde schuiven of knoppen of menu's, daar heb je niet veel aan....

Een korg MS2000 kost tegenwoordig heel weinig, werkt (quasi) zonder menu's of schermpjes, gewoon 1 knop voor elke parameter van subtractieve synthese. Je kan er zelfs wat mee patchen. En je hebt meteen een klavier en een leuke synth. En een vocoder. Zo heb ik in ieder geval subtractieve synthese geleerd. Zet je met je MS2000 en synthwiki, en gaan!

hmm ik zou bij nader inzien ook gewoon synthese leren met een PC met muis en software..

veel logischer dan die toetsenborden met die rare zwarte en witte toetsen en met vreemde schuiven of knoppen of menu's, daar heb je niet veel aan....

Kreeg ook de indruk dat lennarttol startend was met synthesizers tot ik ff keek wat voor berichten hij nog meer had geplaatst. Blijkt die gozer op zijn jonge leeftijd reeds over een Nord Electro 3 te beschikken: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1329205#post1329205

Ja. Proberen kost niks, je ziet alles in 1 keer, geen submenu's, en als je toch nog newbie bent heb je nog geen recht om te klagen over klank. Plus, je wordt gedwongen om 1 knop per keer te proberen in plaats van er 5 tegelijk aan te zwengelen en dan jezelf af te vragen wat je in godsnaam hebt gedaan en hoe je weer terugkomt.

http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/ - simpel, gratis, helder, klinkt net zo goed als een SH201 (al zegt dat meer over een 201).

Vroeger zou ik Juno-60 zeggen, maar die zijn niet meer betaalbaar te noemen.

Kreeg ook de indruk dat lennarttol startend was met synthesizers tot ik ff keek wat voor berichten hij nog meer had geplaatst. Blijkt die gozer op zijn jonge leeftijd reeds over een Nord Electro 3 te beschikken

haha.. wel een apparaat van 1500,- aanschaffen en vervolgens niet weten wat een synthesizer is :-)

Electro is ook geen synthesizer, meer een hele specifieke rompler (jaja, de orgelsectie is modeled, niet gesampled) dus dat is niet helemaal raar :)

haha.. wel een apparaat van 1500,- aanschaffen en vervolgens niet weten wat een synthesizer is :-)

Mwah, op 14-jarige leeftijd al over een Electro 3 beschikken, dat zou menigeen hier ook wel hebben gewild. :D Vermoed dat hij tig uren heeft zitten spelen en uitproberen en dat ding eigelijk al heel goed kent maar niet weet hoe wat hij gebruikt genoemd wordt. Komt bij dat zo goed als alle documentatie in het Engels is, wat misschien lastig is voor hem.

Zag dat Yoozer's post er tussen was gekomen. Terecht merkt Yoozer op dat die Electro 3 niet over de synth sectie beschikt, dat is het Stage model van Nord. Mijn fout. Sorry Leannert!

Als iemand een professioneel apparaat aanschaft van 1500,- euro verwacht ik op zn minst dat hij/zij wat kennis heeft van muziekapparatuur...

Of dermate serieus is qua muziekmaken dat hij/zij dingen als filters, vco en vca zelf gaat opzoeken op internet....

het klopt idd dat Lennaert al een sh*tload aan threads heeft open staan met soms de vreemdste verzoeken.
Zitten wat DIY vragen tussen, terwijl ie duidelijk niet eens de basics kent.

Maw. komt onze en zijn tijd verspillen.
Een verwend kind dat geen moeite wil doen om iets daadwerkelijk te leren. (en zo zijn er hier nog een paar)

De novation V-station softsynth is ook een aanrader! De gui is simpel makkelijk en klinkt abnormaal geweldig :D

Die kende ik nog niet.

Wat ook een heel leuke voor hem kan zijn is die Formant Classic Advanced van Fonken. Die mag er zijn hoor!

Linkjes:
http://www.ftec-audio.com/formant-classic-advanced/
http://www.ftec-shop.nl/ftec-audio/FMPro?-db=NewsEvents.fp3&-lay=CGI&-format=formant-classic-advanced.htm&Rubriek=FormantAdvanced&Subrubriek=Downloads&-max=10&-script=count&-find

Hé, een VST van mijn snoepje! Jammer dat ze er niet (voor zover ik kon vinden) wat audiodemo's van de vst bij konden zetten.

Hé, een VST van mijn snoepje! Jammer dat ze er niet (voor zover ik kon vinden) wat audiodemo's van de vst bij konden zetten.

Het is idd een heel gaaf ding. Helaas zie ik niet zo snel een fimpje van de uitgebriede formant die je kunt downloaden maar wel van de iets eenvoudiger uitvoering:

Leuk, maar hij heeft klankmatig m.i. weinig met de echte te maken. Die overeenkomsten zijn voornamelijk functioneel.

Maar het is wel een goed ding om subtractieve synthese mee te leren zo te zien!

Met Sylenth1 leren werken, synth zit logisch in elkaar. Zodra je die kan, kan je bijna elke synth aan (behalve absynth, dat is een kreng)

Wat dacht je anders naast Absynth van de Nord G2 en Reaktor !! Die zijn toch ook niet echt makkelijk (Het is natuurlijk wel zo dat dit ook weer voordelen heeft,als je die eenmaal kent kun je ook bijna alles) Tip voor als je meteen in het diepe wilt springen.

Gezien de beginpost lijkt me er eerder sprake te zijn van watervrees bij pootjebaden...Hoe moeilijk is het om alvast even te googlen.

Back