Synthese voor beginners

Het is idd een heel gaaf ding. Helaas zie ik niet zo snel een fimpje van de uitgebriede formant die je kunt downloaden maar wel van de iets eenvoudiger uitvoering:

http://www.youtube.com/watch?v=wFOMeiShAxU

Ik denk dat je meer heb aan iets modulairs zoals de Nord modular, de Nord Micro of Synthedit wat iemand al aandroeg. Met zo'n monster als de Formant synth zie je door de bomen het bos niet meer. Gewoon gaan klooien met de handleiding, een oscillscope en hoe heet zo'n ding, waarmee je de frequenties in een geluid kunt bekijken. En dan gewoon beginnen met een sinus oscillator, square, saw, triangle, jezelf afvragen hoe het zit met de boventonen, beetje googlen, dan kijken wat een filter doet, enzovoorts... Eerst één voor één kijken wat de modules doen, en dat steeds verder uitbouwen. En ondertussen wat ook al gezegd is heel veel lezen, bijvoorbeeld op de Soundonsound link die al eerder gepost is, preset patches analyseren en de handleidingen van de Nord Modulars zijn ook altijd erg goed.

Het probleem hierbij is niet dat ik niet wil/kan googlen, maar dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen. Bijna alle sites waar ik op kwam begonnen gelijk allemaal moeilijke begrippen te gebruiken en als je leest dat VCO voor voltage controlled oscillator staat, begrijp je nog niet wat het doet. Ik heb nu een paar miniten naar die youtube-video zitten kijken van RSB en ik denk dat ik daarmee wel een eind kom en dat ik daarna aan de softsynths kan gaan beginnen. Bedankt!

Het probleem hierbij is niet dat ik niet wil/kan googlen, maar dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen. Bijna alle sites waar ik op kwam begonnen gelijk allemaal moeilijke begrippen te gebruiken en als je leest dat VCO voor voltage controlled oscillator staat, begrijp je nog niet wat het doet. Ik heb nu een paar miniten naar die youtube-video zitten kijken van RSB en ik denk dat ik daarmee wel een eind kom en dat ik daarna aan de softsynths kan gaan beginnen. Bedankt!
Nogmaals, sylenth1 of Novation V-station, eigenlijk elke VST waar duidelijk bij staat wat wat is (geen afkortingen etc.)

Synthedit, Formant Classic, das allemaal leuk en uitgebreid maar voor de beginner zo onoverzichtelijk.

Speel je een beetje piano/orgel? Dan zou ik het op hardware houden ipv te zitten kutten met zo'n klote muis. Gewoon een synth met veel knoppen. Staat er VCO bij dan geef je daar een draai aan en dan weet je wat een VCO doet. Idd zoiets als een Roland SH-201. De rest komt wel.

Tja, de eerste google hit die ik vind bij de zoekterm "synthesis basics" heet ook "synthesis basics" en legt stap per stap uit hoe subtractieve synthese werkt. En heeft onderaan zelfs een mooi lijstje als je nog meer wil lezen. Dat lijky me toch al zeer "bitesize" informatie. Dus als je een informatiebron wilt die iets flexibeler werkt dan naar een filmpje kijken, zou ik dat naast een (soft)synth houden.

Je moet ook niet met de theorie beginnen! Echt, luister niet naar wat ze hier allemaal zeggen, begin met modulaire software, Synthedit is jouw pakket, het is ook nog eens gratis gratis. Pak een oscillator, zie je er op staan: voltage in :eureka: ping, een oscillator met een voltage input, V Controlled O daar hedde t al.

Had dan meteen gezegd dat jouw mening de enige juiste is. Dat had ons veel tijd bespaard.

Had ik dat nog niet gezegd? Oh, sorry. :P

Maar wij zijn het toch niet zo oneens? Die synthesis basics is zo te zien een hele goede link. Om die theorie in te laten dalen moet je het in de praktij brengen, da's alles wat ik zeg. En daarbij zeg ik, dat als je met een modulair pakket werkt de input/output, knoppen en modulatiemogelijkheden zichtbaar zijn, waardoor de aansluiting met de theorie inzichtelijker is. Een afgewerkte softsynth is daar niet voor gemaakt , die bevat die informatie niet

-bovenstaande is de enige juiste mening-

Hallo liefhebbers,

De vraag van Lennaerttol heeft heel wat teweeg gebracht, zoveel reacties, zoveel meningen. Er kan er nog wel één bij. ;)

Zelf heb ik nooit een synthesizer gehad.
Ja in een ver verleden ooit een keer een 01/W.

Toen heel kort een M3, waar volgens mij wat aan mankeerde.

En sinds 5 maand ongeveer, een trotse Korg Kronos-bezitter.

Maar eigenlijk ben ik dus ook een pure beginner wat synths betreft.
En ik ben deze Kronos aan het temmen door simpelweg hands-on oefenen. Aan de parameterguide heb ik niet zoveel, daar staat heel veel niet in. Of er wordt heel moeilijk over gedaan.

Gewoon een bepaald geluid pakken, niet te ingewikkeld, en dan kijken wat het doet. Alle knopjes, parameters en mogelijkheden langslopen en dan maar luisteren en proberen. En op deze manier begin ik er al behoorlijk in thuis te raken. Ik ben namelijk niets anders dan geluiden aan het tweaken, om de Kronos straks met mijn Tyros 4 d.m.v. midi met elkaar te gaan gebruiken. En elke keer leg ik de lat weer wat hoger. En worden de aanpassingen weer interessanter. Vooral niet bang zijn, om dingen te proberen, er ontploft niets, en je raakt niets kwijt, als je je zaken maar goed saved en backupped.

Succes met je studie. 8>

Hoera, ik heb ook 2cent aan mening..

ik ben zo'n figuur wat daadwerkelijk een handleiding leest, en dingen googled... gelukkig voor mij.. was het internet, geeneens algemeen beschikbaar toen ik me eerste muziek maakte..
mocht je zelf dingen uitzoeken.. duurde jaren.. maargoed.. ik kan nu wel precies de foute muziek maken met precies de slechte klank die ik zoek :) daar heb ik bestwel moeite voor gedaan..

Dus, pak je boekje.. en draai aan je knoppies.. en mocht je geen hw synth hebben.. pak inderdaad een leuke vst, en speel ermee.. ipv 10presets proberen voor 5 minuten.. en dan weer andere vst pakken.. heh.. dat was denk me 2e geluk.. hw was te duur om zomaar er iets naast te zetten.. dan moest je ervoor sparen.. wat je weer de tijd gaf om te spelen met wat je had :)

Had ik dat nog niet gezegd? Oh, sorry. :P

Maar wij zijn het toch niet zo oneens? Die synthesis basics is zo te zien een hele goede link. Om die theorie in te laten dalen moet je het in de praktij brengen, da's alles wat ik zeg. En daarbij zeg ik, dat als je met een modulair pakket werkt de input/output, knoppen en modulatiemogelijkheden zichtbaar zijn, waardoor de aansluiting met de theorie inzichtelijker is. Een afgewerkte softsynth is daar niet voor gemaakt , die bevat die informatie niet

-bovenstaande is de enige juiste mening-

Kijk, als je dat er gewoon duidelijk onder zet dan kan iedereen de waarde van je post tenminste correct inschatten. :okdan::D

Je hebt inderdaad wel een punt dat je enerzijds theorie best aan praktijk koppelt (het ene zonder het andere is erg abstract dan wel pure chaos :)) maar dan best met hardware die niet teveel "op de achtergrond" doet. Een eenvoudige (soft)modular waarbij je alle evidente verbindingen zelf legt kan heel goed gebruikt worden om de voorbeelden van mijn link in de praktijk te brengen.

Waarom kun je dan niet met een synth van ongeveer €300 het geluid van een Jupiter 8 nabootsen?
Ik denk dat je wel "een" geluid van de JP8 kan nabootsen met "een" synth van €300,- maar niet "het" geluid. (tenzij je daarmee "het geluid" van e.o.a. hit uit de top2000 bedoeld). Daarbij wel kunst en vliegwerk, meerdere recordings met die ene synth van €300,- is noodzakelijk, dus eigenlijk al niet eerlijk.

Stel je 2 lego-kits voor: 1 met een lullig rood autotje en 1 mega-pakket met vliegdekschepen, auto's (ook rode) en allerlei toeters en bellen.

Met dat kleine pakketje met de rode auto kan je "een" paar dingen nabootsen van het grote pakket, maar wil je al die andere dingen kunnen maken > heb je meer steentjes met verschillende kleuren en maten nodig vriend !! (waarvan er veel niet meer gemaakt worden)

Zo ongeveer

Laatst gewijzigd:
En los van alle mogelijkheden die een synth heeft, bezit hij ook zijn eigen karakter door de uitvoering van elke functie. Het ene filter bv klinkt anders dan het andere, ook al doen ze in theorie hetzelfde. Daarom dat een simpele Minikorg dingen kan die een super uitgebreide Jupiter 8 niet kan. En andersom nog veel meer. :)

YouTube is ook heel erg leuk hoor, van de week nog een filmpje gezien waarin iemand aan de hand van Sytrus (Image Line) knopje voor knopje uitlegt hoe FM Synthesis werkt. Draai je meteen mee, dan heb je de basis zo onder de knie.

Maar doe vooral wat voor jou werkt en vergeet niet muziek te maken. Ik neem althans aan dat dat jouw voornaamste doel is :W

Ja, dat is waar...

Dat tweaken van geluiden en doorgronden van alle mogelijkheden van je synth, maakt eigenlijk dat je aan gewoon muziek maken niet meer toekomt.

Het enige wat ik doe, is mijn Tyros aan, een toepasselijke style zoeken, en dan riffjes spelen, en ander gepingel met zo'n style, mèt het geluid van de Kronos, wat ik op zo'n moment aan het tweaken ben, om het sfeertje wat ik nastreef, zo goed mogelijk te bereiken. Zodat het toekomstige geluid heel goed bij mijn Tyros past.
Mijn bladmuziek ligt op dit moment onaangeroerd in een kast.
Straks verleer ik het nog... :D

8>

Ik was even aan het zoeken naar synths en ben helemaal de weg kwijtgeraakt. Vco, vca, lfo, lfa, pcdsabc, qsxcmsa, filters, effecten enz. enz... Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen al die synths? Van synths is het toch de bedoeling dat je zo veel mogelijk geluiden kunt produceren? Waarom kun je dan niet met een synth van ongeveer €300 het geluid van een Jupiter 8 nabootsen?
Moeiteloos gaat niets, maar je kan zeker met een 'synth van ongeveer €300 het geluid van een Jupiter 8 nabootsen' en meer ook. Bvb. een Yamaha An1x. Er wordt wel beweerd van niet omdat men voor een dertig jaar oude Jupiter 8 nog steeds idioot veel betaald (omwille van die kleurtjes ?), maar een Jupiter 8 is werkelijk niet zo'n bijzonder synth meer hoor (ik heb er jaren mee gewerkt en wel toen die nog gemaakt werd). Het verschil analoog digitaal kan men op een forum niet bewijzen (daar gaat alles enkel digitaal), dat zul je dus zelf moeten testen en beluisteren, vertrouw daar dan maar op.

Nu hoeven we er toch niet meteen een beter/slechter én analoog/digitaal discussie van te maken?. We kunnen het er toch gewoon op houden dat elke synth een eigen karakter heeft? Ongeacht hun prijs kan ik al mijn subtractieve synths dingen laat doen die geen van de andere net zo kan, omdat die net binnen hun eigen karakter liggen. De wenende viool van de Minikorg, de brassbass van de Performer, de "balearic" percussieklanken van de JX3P, de manier waarop de Formant net niet zelfoscilleert, en vroeger de Moroder basklankjes van de ex-juno. Functioneel konden alle synths die synthese, maar klankmatig zaten er verschillen in.

het klopt idd dat Lennaert al een sh*tload aan threads heeft open staan met soms de vreemdste verzoeken.
Zitten wat DIY vragen tussen, terwijl ie duidelijk niet eens de basics kent.

Maw. komt onze en zijn tijd verspillen.
Een verwend kind dat geen moeite wil doen om iets daadwerkelijk te leren. (en zo zijn er hier nog een paar)

:okdan: Dit is wel de domste reactie ooit op sf........

"Hij kent niet eens de basics" ik moet meteen aan Daniel Arends denken.... (tjek youtube Daniel Arends- Havo)

Nu moeten wij zeker denken, "Wat gaaf, deze keyboardwarrior heeft wel zelf alle schakelingen van een synth zelf nagebouwt, wat gaaaaaaaaaaf, wat een persoonlijkheid! En wat heeft ie toch veel gestudeerd op synthese, wat gaaaaaaaaaaaaf.....Zonder vragen te stellen, wat gaaaaaaaaaaf....

Ergens heeft Keybern wel gelijk. Lennart doet me een beetje aan Tyros1990 denken.
Hoeveel tutorials zijn er niet op youtube te vinden? SOS heeft ook genoeg artikelen waar hier op het forum ook naar gelinkt wordt...

Back