Van gebalanceerd naar ongebalanceerd

Kraan

Ouwe rot
Ik wil een gebalanceerde microfoon aansluiten op een ongebalanceerde stereo jack ingang. Dat moet dus met een XLR-3,5mm jack kabel gebeuren.

Nu heb ik hier een kant-en-klare oplossing voor gekocht, maar deze kabel gebruikt een gebalanceerde jack-aansluiting, wat dus niet werkt op de ongebalanceerde stereo ingang.

Wat moet ik nu aanpassen aan de kabel om deze ongebalanceerd te laten werken? Is het een kwestie van het negatieve signaal over de aarde mee laten lopen? En als dit zo is, moet dat dan aan beide kanten van de kabel gebeuren?

Ongebalanceerd stereo ingang? Als je mono instuurd, is dat dan okee?
Je kan namelijk een passieve DI gebruiken, met een passieve schakeling (trafo) kan het andersom.

Wellicht deze manier?

XLRphono2.gif

Weliswaar een tulp-plug, dus dan zal ik bij de jackplug de ring en de sleeve moeten sluiten om op beide stereokanalen geluid op te nemen?

Nog even voor de compleetheid; het gaat om een Shure L16a microfoon die ik op een Canon Eos 600D (niet direct SF-gerelateerd) wil aansluiten.

Ongebalanceerd stereo ingang? Als je mono instuurd, is dat dan okee?
Je kan namelijk een passieve DI gebruiken, met een passieve schakeling (trafo) kan het andersom.

Mono insturen is geen probleem, als het maar op beide kanalen van de stereoplug komt.

DI is geen optie vanwege mobiliteit.

Gebalanceerde mic... weet je het zeker? Wat voor 'n mic is het? Ow ik zie het al.. 'n Shure L16a

Maar je hebt het goed. Je moet de kou bij de ground solderen. En dan maakt het niet uit waar je dat doet, bij de XLR kant of bij de jack kant.

Soldeer de ring en de ground maar eens aanelkaar in de stereo-plug. (dus het negatieve signaal aan de massa).
Niet in de XLR. Zoveel mogelijk symetrie in je systeem houden. Dat is heel belangrijk.
Het gaat te ver om daar nu op in te gaan.

Overigens begrijp ik de combinatie stereo-aansluiting en ongebalanceerd niet helemaal.
Als het een stereo-aansluiting is dan is hij waarschijnlijk ook symetrisch aangesloten.
Als het een mono-aansluiting is is hij zeker weten a-symetrisch aangesloten.

Back