Nieuw concept laserharp

Vooral doorgaan met het laten zien van je resultaten, niemand is verplicht om bronmateriaal te openbaren, maar het is wel erg leuk om te zien wat je gemaakt hebt ! :okdan:

Ik begrijp je reactie rinycub, maar ik begrijp srpp ook wel. Er zit een flink verschil tussen niks vertellen, en alles vertellen inclusief schema's pcb's etc. Dat je dat laatste niet doet kan ik me voorstellen, maar je kunt toch wel meer vertellen dan je nu doet? Ik heb een paar posts geleden ook verteld hoe mijn laserharp werkt, maar ik denk dat niemand hem exact na kan bouwen zonder de software, schema's etc. Ik zou nog steeds graag weten hoe je afstanddetectiewerkt. Als het niet ultrasoon werkt zou je nog het verschil tussen het versturen van het licht en het terugkaatsen daarvan kunnen meten, maar dat lijkt me praktisch niet te doen met de enorme snelheid die het licht heeft en de geringe afstand tussen je sensor en je hand. Hoe doe je het dan? Ik denk dat je best wat meer kunt vertellen dan je nu doet, zonder meteen alles prijs te geven.

Los van hoe rinycub het voor elkaar gekregen heeft, is het niet mogelijk om naast je laser een infrarood ledje en sensor te zetten? Een soort D-Beam zoals Roland die ook op haar grooveboxen heeft.

Verder wel echt een mooie prestatie om zo'n laserharp te bouwen, zeker met alle mogelijkheden die hier in gebouwd zitten qua aansturing van noten of parameters afhankelijk van de afstand!

Als het niet ultrasoon werkt zou je nog het verschil tussen het versturen van het licht en het terugkaatsen daarvan kunnen meten, maar dat lijkt me praktisch niet te doen met de enorme snelheid die het licht heeft en de geringe afstand tussen je sensor en je hand.dan? Ik denk dat je best wat meer kunt vertellen dan je nu doet, zonder meteen alles prijs te geven.

Toch is dat precies wat ik doe. Van veel technische mensen hoor ik dat het niet kan, Zelf ben ik geen electronicawonder, maar heb waarschijnlijk toch iets slims bedacht.
Ik meet door lichtdetectie de afstand tussen mijn hand en sensor. Dat is op zich niet het moeilijkste, maar om meerdere stralen naast elkaar te hebben, daar ligt het probleem. Ik weet echt niet hoe ik duidelijker kan zijn zonder precies uit te leggen hoe ik dat doe. Dan moeten er toch schema's op tafel komen en dat vind ik een stap te ver.
-

Mooi ding geworden hoor! Dit inspireert anderen misschien weer om er ook een zelf te bedenken en te maken :)
Daar gaat het eigenlijk ook om, elkaar inspireren!

Mooi ding geworden hoor! Dit inspireert anderen misschien weer om er ook een zelf te bedenken en te maken :)
Daar gaat het eigenlijk ook om, elkaar inspireren!

Ja, dat is precies wat ik bedoel. Ik ben op het spoor gezet door Jean Michel Jarre en dat heeft in mijn leven veel betekend. Het mooie vind ik, dat iets ouds nog steeds nieuw kan zijn.

Maar niets is persoonlijker dan muziek en dat moet ook zo blijven. Kijk naar Ali B en wat hij met de oudere muzikanten doet. Geweldig en vooral emotioneel. Dat ervaar ik als helemaal top en voor zo'n persoon kan ik veel bewondering hebben.

Maar ik raak in mijn enthousiastme off topic.

-

rinycub ik heb bewondering en respect voor wat je hebt bereikt, menig JMJ fan die ook zelf een toetsinstrument bespeelt zal jou benijden :{
Je moet je niet uit de tent laten lokken om je geheimen prijs te geven, zeker niet als je er zo lang mee bezig bent geweest en er ook nog eens slapeloze nachten aan hebt overgehouden :?
Ik kan me wel in de kritiek vinden wat betreft je compositie, die is niet zo spectaculair als de harp.
Dus daar moet je nog wat aan gaan ''schaven'' en met een goede compositie moeten komen die de harp goed tot zijn recht laat komen :eureka:
Waarom zet je je ''know how'' niet om in klinkende munt en bouwt laserharpen op aanvraag, ik wil er ook wel één, maar op een beetje solderen na heb ik geen ene ruk verstand van elektronica ;)
Wat zou de prijs van zo'n laserharp gaan bedragen, als bouwpakket (componenten met bouwbeschrijving) of compleet afgebouwd?
Misschien kun je er op die manier wel een leuke cent aan overhouden.

Wat je ook zou kunnen doen, maar dan moet je een lichtdetector hebben die snel genoeg is, is je laserstraal coderen (aan/uit pulsen), dan kan je met wat software de looptijd bepalen en dus de afstand van je hand tov de harp. Iets meer werk om te doen dan om te typen, maar het principe wordt overal in de industrie gebruikt. Maar je zal dan dus een goede lichtdetector moeten hebben en geen megatrage LDR die je pulsen niet kan onderscheiden. :)

da's een goed idee, iets van codering aanbrengen per laser. ipv, een grote fotocel meerdere in parallel zodat je een voldoende grote numerieke apertuur kunt maken, en toch voldoende snelle signalen kunt detecteren.

Pulsen in de laser aanbrengen werkt volgens mij alleen bij dit concept waarbij je meerdere lasers hebt.
Nadeel van dit systeem met meerdere lasers lijkt me de kosten.
Een systeem met 1 laser en een spiegel is denk ik wat goedkoper, maar doordat de spiegel beweegt en de laser steeds aan en uit gaat heb je in feite al pulsen. Daar zou het aanbrengen van pulsen in in de laser dus niet meer werken vrees ik.

@renepela: bij jouw concept werkt het ook, als de codering en uitlezing ervan maar snel genoeg is. Ik weet niet in hoeverre de bestaande hardware binnen jouw concept aan voldoende snelheid zou komen.

Ik heb het dan over de mogelijkheden om een laser zo snel te laten pulseren en dat aan die snelheid te detecteren en verwerken, want het licht op zich heeft natuurlijk een eeeeeeeuwigheid om binnen de standtijd van jouw spiegel tig pulsen over en weer te sturen aan 300.000km/s. Als je spiegel slechts een waanzinnig korte 1ms standtijd zou hebben, dan heeft de laser nog steeds 300m heen en terug = 150 meter aan te coderen lengte beschikbaar. Daar knelt het schoentje dus niet. Of het bij de hardware al dan niet knelt weet ik niet, want geen ervaring mee. Mogelijks is deze methode alleen op papier haalbaar, mogelijk ook in de praktijk perfect mogelijk.

Wat ook kan is het systeem ontdubbelen: de bepaling van de hoogte van de hand moet zelf niet OOK bepalen welke laser afgedekt wordt. Je zou dus bv met infrarood globaal de hoogte van de hand kunnen bepalen, en dit dan softwarematig toewijzen aan de laserbeam die op dat moment geraakt wordt (wat je optisch detecteert). Je wéét al welke laserstraal gop elk moment geblokkeerd wordt, dus dat moet in je handhoogtedetectie niet nog een keer bepaald worden.

Bij LCD projectoren worden kleuren na elkaar geprojecteerd, en toen ik bij Philips aan projectoren werkte waren collega's daar met een kleurenwiel bezig, om in plaats van RGB 7 of meer kleuren te projecteren. Daarbij werd gebruik gemaakt van een wiel dat ronddraaide, hetzelfde zou je kunnen doen met aan-uit. Dan heb je maar een laser, maar kun je toch verschillende coderingen over verschillende stralen hebben. En hup weer een patentje! (oh, wait, iets met public domain of zo :-) ).

En een kleine update, er staat een artikel in de Interface:

2013-01-06 11.40.03.jpg

Back