Nieuw concept laserharp

rinycub

Stamgast
Ik heb volgens een nieuw concept een laserharp gebouwd.

laser.jpg

Op de bovenstaande afbeelding zie je de poten waarop het geheel staat nog niet.
Ook de beplating ontbreekt, zodat de electronica nu zichtbaar is.

Het concept is totaal afwijkend van de mij bekende laserharpen.

Ik heb 12 laserstralen, die elk een eigen laserdiode hebben. Nu kan ik met elke straal 8 noten aanspreken en vibrato toevoegen. Iedere straal kan dus een soort theremin zijn, met vooraf geprogrammeerde noten. In totaal dus 96 mogelijkheden om iets aan te sturen.

Je kan er polyfoon op spelen, maar met twee handen zal dat beperkt blijven tot 2 tonen.

In de software kun je aanpassen dat iedere laserstraal tijdens het muziekstuk een andere betekenis krijgt.
Andere klanken, toonsoorten e.d.
Het is lastig om dit uit te leggen, maar binnen een paar weken zal ik een demofilmpje maken. Dat kan ik pas na 17 maart a.s. laten zien, daar ik op deze datum de laserharp introduceer.

Dus nu de laserharp functioneel werkt, zal ik maar snel gaan oefenen, want het bespelen vraagt een toch wel aparte benadering. Het componeren van de muziek trouwens ook. Je moet met veel zaken rekening houden, maar dat geeft ook weer een ander soortig muziek.

Al met al heel, heel spannend.

Geweldig!

ben erg benieuwd naar de laserharp in de praktijk. Knap dat je dit zelf kan maken.

Gaaf! Ik hou 'm in de gaten en ben erg benieuwd naar je filmpjes!.
Je zou denk ik ook 4 noten polyfoon kunnen spelen door een voet en een hoofd te gebruiken ;)

Waar blijft toch die fascinatie voor een laserharp vandaag komen, ooit was het dik met JMJ, maar het is toch niet meer van deze tijd?

Waar blijft toch die fascinatie voor een laserharp vandaag komen, ooit was het dik met JMJ, maar het is toch niet meer van deze tijd?

Ach, de fascinatie voor de gitaar is er ook nog steeds en die zie ik al heel erg lang, maar om nou te zeggen, dat de gitaar achterhaald is, Nou Nee :D

Maar ik kan wel uitleggen, waarom de laserharp iets magisch oproept.

Het is n.l een heel bijzonder gevoel een instrument te bespelen, terwijl je niets aanraakt en in mijn concept dan een heel orkest ten gehore kan brengen. Het is zoiets van: doe ik dit !!! Van Jean Michel Jarre is jaren beweerd, dat hij de kluit belazerde met zijn laserharp, maar niets is minder waar. Dat magische houdt het voor vele mensen levend.

Ik weet wel, dat het veel makkelijker kan, een cd opzetten, veel beter en mooier dan ik het ooit zal kunnen, maar dat gevoel mis ik dan toch wel.

De vergelijking met een gitaar gaat natuurlijk niet op als je maar twee tonen tegelijk kan bedienen omdat je ook maar twee handen hebt...
En als je twee handen hebt om te triggeren hoe doe je dat dan in jouw concept als je een heel orkest triggert, daar ben ik wel benieuwd naar.......want zoals ik het kan bedenken is het toch puur triggering van loops oid, dan lijkt het me dat je precies weet wat je doet, maar wat ik al schreef, ik ben benieuwd..

grtz

Laatst gewijzigd:
gaaf hoor, ben benieuwd

De vergelijking met een gitaar gaat natuurlijk niet op als je maar twee tonen tegelijk kan bedienen omdat je ook maar twee handen hebt...

Het precieze werkingsprincipe ken ik niet, maar het zou natuurlijk maar zo kunnen dat je ook je derde been kunt gebruiken om het akkoordje compleet te maken.....

Het precieze werkingsprincipe ken ik niet, maar het zou natuurlijk maar zo kunnen dat je ook je derde been kunt gebruiken om het akkoordje compleet te maken.....

Dat zou inderdaad mogelijk zijn. Ik zou nu ook per laserstraal in plaats van 8 losse tonen een voorgeprogrammeerd akkoord kunnen maken. Er zijn meerdere mogelijkheden, maar de bespeelbaarheid mag ik ook niet uit het oog verliezen. eerst maar veel oefenen en dan kijken wat zinnig is.

Tijdens de bouw zijn er ook tal van zaken anders geworden, dan ik in eerste instantie bedacht had.

Vanmiddag heb ik er voor het eerst echt op gespeeld en dan pas ervaar je wat je bedacht hebt.

Maar nogmaals, na 17 maart plaats ik een filmpje en dan wordt duidelijker hoe het een en ander klinkt en werkt.

Laserharp filmpje

Laserharp filmpje

Afgelopen zaterdag heb ik mijn laserharp voor het eerste gedemonstreerd.
Op Youtube staat nu een filmpje.

ja ok, ziet er leuk uit. Zéker een showmaker wanneer je bijv. voor een publiek de blitz wil maken. Wat dat betreft, is het gelukt om iets te maken wat een spectaculaire bijdrage is aan de show.
Je muziek vind ik helemaal ruk, te simpel (Jarre-achtig) en te weinig harmonie in het geheel, het klinkt (in ieder geval in het filmpje) niet lekker sterker nog, ik persoonlijk vind het een vervelend en irriterend stuk muziek. Dat is natuurlijk persoonlijk maar dat is mijn mening.

Als Showmaker heel erg gaaf, goed gelukt en het lijkt qua besturing goed te werken. Qua muziek gewoon doorgaan met jezelf te verbeteren.

Dat het niet altijd goed gaat, zie je in het volgende filmpje waar Jarre ruzie heeft met zijn laserharp.

http://youtu.be/x63Nx-9xCzM

Het publiek in zijn filmpje heeft toch duidelijk een andere mening boterletter. :okdan:

iets met smaak denk ik. ;)

Ik vind hem heel gaaf. Ik heb zelf ook een laserharp gebouwd volgens het traditionele recept. Wat me opvalt is dat je lasers niet zo heel krachtig zijn en daardoor moeilijk te zien zijn. Hoeveel mw per laserstraal heb je?
Zelf gebruik ik een 500mw laser, maar daar creeer ik 10 snaren mee. 50mw per laser dus. Dat is best goed te zien.
't Kan natuurlijk ook door het filmen komen dat ik de lasers minder goed te zien vind. Verder gaaf gemaakt.
Begrijp ik goed dat jij allemaal losse lasers gebruikt i.p.v. 1? Ik neem aan dat je dan dus wel een frame aan de bovenkant nodig hebt?

Laserharp

Laserharp

Hoi Renepela,

Je hebt helemaal gelijk, dat de lasers niet goed te zien zijn. Dat kwam omdat er te weinig rook was.
Dat is zeker een punt van aandacht. De lasers zijn 40 mw per stuk, misschien moet ik er toch wat zwaardere inzetten.
Aan de bovenkant heb ik geen frame. Het is dus een open frameconstructie.
De lasers en sensoren zitten in het onderframe. Leuk dat je er zelf ook een gebouwd hebt, dan weet wat een gevoel het geeft om zoiets te bespelen en wat een indruk het op het publiek geeft.

Geweldig! :halleluja

Ziet er goed uit en klinkt ook niet verkeerd.

:okdan:

ik ben bij dit concert geweest en het was echt te gek om deze laserharp in het echt te zien werken!
(ook de lasershows en visuele presentaties waren echt te gek)

Die lasers waren overigens een stuk beter te zien in het echt als dat het op filmpje overkomt valt me op. Wel was het zo dat de rook inderdaad halverwege het nummer verdwenen was, maar dat is ook niet zo vreemd aangezien de lokatie erg bijzonder was, namelijk in een kerk die nogal hoog was waar de rook dan ook al snel heen verdween. Maar de lasers waren volgens mij wel krachtig genoeg aangezien bovenin de kerk de 12 laser uiteinden wel heel erg goed te zien waren :D

enkele bijzonderheden die me opvielen bij het horen van de laserharp was dat die polyfoon was en dat het volume van de toon reageerde op hoe dichtbij de hand bij de bron van de laser was. Technisch gezien vond ik dat echt indrukwekkend.

Knap gedaan hoor rinycub, ik zou willen dat ik in staat was om zo'n mooie laserharp te bouwen.

Je muziek vind ik helemaal ruk, te simpel (Jarre-achtig) en te weinig harmonie in het geheel, het klinkt (in ieder geval in het filmpje) niet lekker sterker nog, ik persoonlijk vind het een vervelend en irriterend stuk muziek. Dat is natuurlijk persoonlijk maar dat is mijn mening.

Hoe weinig subtiel en onfatsoenlijk kun je zijn? Stel je voor als iedereen op dit forum op deze manier zijn mening kenbaar maakt. :stupid

Back