Nieuw concept laserharp

Ik probeer te achterhalen hoe jouw laserharp werkt rinicub. Kun je de techniek een beetje toelichten?
Die van mij werkt via een redelijk simpel concept.
Ik heb 1 500mw laserstraal van 532nm (groen). Die laser straalt op een heel klein en snel bewegend spiegeltje. Een Arduino bestuurt zowel het spiegeltje als de laser. De laser gaat een fractie van een seconde aan en op dat moment staat het spiegeltje in een bepaalde stand. Vervolgens gaat de laser uit en verplaatst de spiegel zich naar een volgende positie. De laser gaat dan weer aan. Dit herhaalt zich vele malen per seconde. Door de hoge snelheid waarmee dit gaat, ziet je ook 10 snaren, maar in feite is het maar 1 laser. Effectief houdt dit in dat elke straal 50mw vermogen heeft en dat is goed te zien, zeker met rook.

Op het moment dat ik mijn hand in een straal houd, zal de laser weerkaatst worden op mijn hand. Het helpt dan ook dat ik witte handschoenen aantrek. Die weerkaatsing wordt opgevangen door een lichtgevoelige sensor waar een 532nm filter voor zit. Hij reageert dus alleen op groen licht. Zodra de de sensor licht waarneemt, "vraagt" de sensor aan de Arduino controller welke positie de spiegel op dat moment heeft. Die positie komt overeen met met een bepaalde snaar en zo wordt dus bepaald welke noot gespeeld moet worden. Een simpel midi signaal doet de rest.
Ook mijn laserharp is polyfoon.
Ik kan ook meerdere programma's onder de snaren zetten die ik met een voetcontroller kan wisselen.
Wat mijn harp nog niet kan is plaatsbepaling van de hand binnen de straal. M.a.w. ik kan nog niet de hoogte bepalen die mijn hand heeft in de snaar. Ik ben wel bezig met versie 2.0 van de harp waarbij dit wel kan. De resultaten zijn veelbelovend, maar nog wat experimenteel. Ik experimenteer met twee verschillende ideeen. Het eerste idee is gebruik te maken van een wiimote sensor (zo'n ding wat in een wii controller zit). Die kan twee lichtbronnen volgen namelijk en dus ook de stip van de laser op mijn hand. Dit blijkt goed te werken.
Misschien kan zelfs nog een stap verder gaan en gebruik maken van een xbox 360 kinect sensor. Die kan helemaal veel waarnemen, maar ook dat is experimenteel.
Genoeg over mijn harp. Het is jouw topic, niet het mijne.
Ik ben erg benieuwd hoe jouw harp technisch werkt.
Ik heb wel wat vragen.

- Hoe werkt jouw detectie? De sensor zit onder zeg je. Heb je evenveel sensors als lasers? Hoe neem je de reflectie op de hand dan waar? Werkt dat alleen als je je hand echt vlak houdt, of ook als je hem wat buigt?
- Hoe bepaal jij waar je hand zit in de straal?

Ik hoop dat je wat technische details kunt geven. Wellicht brengt het mij op ideeen voor m'n eigen harp waar ik niet eerder aan heb gedacht.

Hoi,

Ziet er prachtig uit en lijkt ook goed te werken.
Kun je iets vertellen over de sensoren en detectie ? Blijft namelijk altijd een lastig deel.....

Je muziek vind ik helemaal ruk, te simpel (Jarre-achtig) en te weinig harmonie in het geheel, het klinkt (in ieder geval in het filmpje) niet lekker sterker nog, ik persoonlijk vind het een vervelend en irriterend stuk muziek. Dat is natuurlijk persoonlijk maar dat is mijn mening.

Laat de kritiek maar aan de muzikanten over, jij hebt er in ieder geval geen verstand van.

Genoeg over mijn harp. Het is jouw topic, niet het mijne.
Ik ben erg benieuwd hoe jouw harp technisch werkt.
Ik heb wel wat vragen.

- Hoe werkt jouw detectie? De sensor zit onder zeg je. Heb je evenveel sensors als lasers?

Hoi Renepela,

Ik vind het alleen maar leuk als je ook over jouw laserharp praat, dan ben je in ieder geval geïnteresseerd.
Mij laserharp werkt niet met een Arduino o.i.d.
Het is een volledig zelf bedacht concept.

Hij heeft 12 losse lasers en 12 sensoren. Voor elke laser dus een sensor. De sensoren zitten op de halve cirkel vlak naast de plek waar de laser uit komt.
Deze sensoren bepalen, dat ik een straal onderbreek en op welke afstand ik dat doe. Deze gegevens worden vertaald in een toon, bij een bepaalde afstand (onder in de laser) wordt er een effect toegevoegd (in het filmpje vibrato) Software zorgt er voor, dat er alleen tonen aangesproken kunnen worden die in de toonsoort vallen. Een laserstraal/sensor kan dus steeds een andere toon voortbrengen.
Dat maakt het spelen makkelijker, maar ook complexer. Je kan wel makkelijker improviseren.

Met een voetpedaal wordt de klankleur e.d. gekozen. Van latency heb ik geen last, daar was ik tijdens het ontwerpen wel bang voor, maar dat bleek gelukkig goed uit te pakken.

Zelf ben ik geen begenadigd toetsenist, maar meer een ontdekker en bouwer van nieuwe dingen en dat niet alleen op muzikaal gebied.

Ik heb aan dit project ongeveer een jaar besteed en heb alles zelf uit moeten zoeken, dus je begrijpt wel, dat ik de schema's niet openbaar maak.

-

Bij dit soort experimentele instrumenten is het meestal nog zoeken naar de beste manier om ze in een compositie te verwerken. Voor een lead is deze laserharp minder geschikt aangezien hij vrij groot is en dus niet vlot te bespelen. Ik vond het filmpje wel interessant voor een live optreden, maar als compositie zou ik het geen meesterwerk vinden.

Vertaling voor de aso's:
"Je kan er echt niet op spelen. Je gewoon sloom met dat ding. Die muziek is stom."
(natuurlijk meen ik dat niet :))

Ik denk dat jullie toch eens moeten leren LEZEN... ik heb gezegd dat ik het een heel gaaf ding vind als showmaker, ik denk dat het er in het echt zeker spectaculair uit zal zien en wat dat betreft, is het een gaaf project met een goed werkend product.

Zoals eerder al iemand zei, het is een kwestie van smaak, ik vind de Jarre-achtige muziek te simpel en weinig interessant. Het deuntje wat uit de laserharp komt, vind ik net zoiets, het geeft mij niet een prettig gevoel sterker nog, ik vind het op zeker moment irriteren.

Dat zegt dus NIETS over de kwaliteit van de laserharp, ik snap waarschijnlijk beter dan de rest van jullie hoeveel tijd en en moeite en misschien zefls wel slapeloze nachten er in een dergelijk project gaan zitten, wat dat betreft zoals ik ook al eerder heb gezegd, een geweldige prestatie. Ik zal mijn reactie als volgt formuleren. :

Je hebt zó veel tijd en moeite gestopt in een werkende laserharp die zoals het eruit ziet heel veel mogelijkheden heeft en dan kom je met zo'n stukje muziek, dat vind ik zonde.

Maar voor de duidelijkheid en mensen die niet willen / kunnen lezen.
Ik vind de Laserharp dus een MOOI ding wat GOED werkt.! :okdan:

Bij dit soort experimentele instrumenten is het meestal nog zoeken naar de beste manier om ze in een compositie te verwerken. Voor een lead is deze laserharp minder geschikt aangezien hij vrij groot is en dus niet vlot te bespelen. Ik vond het filmpje wel interessant voor een live optreden, maar als compositie zou ik het geen meesterwerk vinden.

Vertaling voor de aso's:
"Je kan er echt niet op spelen. Je gewoon sloom met dat ding. Die muziek is stom."
(natuurlijk meen ik dat niet :))

Hét nummer waar Jarre de laserharp voor gebruikt is ook geen snel nummer he, dus als je het goed gebruikt in je show is het natuurlijk wel een zeer gaaf effect, ik denk dat wanneer je zo'n instrument inzet met een nummer in de trant van bijv. Antarctica van Vangelis waar je niet snel hoeft te zijn met de toetsen en je je handen misschien langer in de laserstraal kunt houden het effect écht gaaf zal zijn.

Rustig nummer met een mooie ambient (heet dat geloof ik) omgeving, beetje rook en dan de laserharp inzetten, denk dat je dan een zaal wel platspeelt.

Laat de kritiek maar aan de muzikanten over, jij hebt er in ieder geval geen verstand van.

Ik geef MIJN mening, ik zeg niet dat die de enig juiste is, wat jij volgens mij wel denkt.
Ook vind ik niet dat je muzikant hoeft te zijn om muziek te kunnen waarderen, je comment vind ik dus niet echt hout snijden.

Muziek is iets persoonijks en wat ik mooi vind, vind een ander helemaal niks en in een normale wereld en op een normaal forum respecteer je elkaars mening, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je respecteerd elkaar wel. En als je nou GOED had gelezen, had je gezien dat ik het apparaat geweldig vind.

Al eens geprobeert werkelijk een harp geluid te nemen en met die laserharp te harpen? Kan dit?
Hoe zien die laserstralen je vingers? Wat is de truc hierachter? Een mini midi laserthermin/controller zou wel wat zijn.

Ik geef MIJN mening, ik zeg niet dat die de enig juiste is, wat jij volgens mij wel denkt.
Ook vind ik niet dat je muzikant hoeft te zijn om muziek te kunnen waarderen, je comment vind ik dus niet echt hout snijden.

Muziek is iets persoonijks en wat ik mooi vind, vind een ander helemaal niks en in een normale wereld en op een normaal forum respecteer je elkaars mening, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je respecteerd elkaar wel. En als je nou GOED had gelezen, had je gezien dat ik het apparaat geweldig vind.

Kunnen we in plaats van dit offtopic geneuzel eens wat meer technische details krijgen? hoe heb je de afstand detectie gedaan? aparte ultrasoon detectoren of op een of andere manier met de laserstraal? werk zelf in fiber optics, ik vraag me af of je hier iets kunt doen met otdr om de afstand te meten, zal niet eenvoudig zijn op meer lasers (en deze korte afstanden).

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd hoe die afstand detectie werkt. In mijn laserharp gebruik ik lichtgevoelige sensoren en daar kan ik dus geen afstand detectie mee doen. Dat zou ook niet gaan, omdat ik maar 1 sensor gebruik voor alle snaren samen (het is in feite maar 1 laser, de spiegel bepaalt de noot).
Ultrasone detectie werkt bij mij daardoor dus niet. Ik ben ontzettend benieuwd hoe jij dit hebt opgelost. Jij gebruikt 12 sensoren, dus wat dat betreft heb je wat meer mogelijkheden denk ik. Ultrasoon zou dan een goede oplossing zijn, maar ik vraag me af of je dan geen last krijgt van de omliggende "snaren". Die sensoren zitten toch dicht op elkaar en als ze allemaal een ultrasoon geluid zouden uitzenden, komen ze in elkaars vaarwater lijkt me.

Een klein gedachten sprongetje van deze kant (hoewel ik geen harp heb gebouwd en ook niet ga bouwen denk ik)

maar je zou de harp ook aanslaggevoelig kunnen maken door 2 lasers per noot vlak achter elkaar te plaatsen.
Het tijdsverchil tussen de 2 onderbrekingen bepaald de velocity. (of wat anders)

Maar dan moet de detectie van de lasers wel erg nauwkeurig zijn, hoe je dat oplost, weet ik effe nie.

Een beetje uitleg

Een beetje uitleg

Hoi allemaal.

Bedankt voor de reacties, want laat ik eerlijk zijn, daar doe je het toch voor.

Ik begrijp, dat sommigen willen weten hoe ik de detectie werkt. Zoals ik eerder opgemerkt heb, heb ik er een jaar aan gewerkt en er zeker ook van wakker van gelegen. Geregeld dacht ik de oplossing te hebben, maar kwam steeds weer een ander probleem tegen. Het is ook echt waar, dat ik er op de dag van presentatie voor het eerst op wat testjes na op speelde. Wat dat betreft valt er zeker een boel te verbeteren.

De manier om één laser laserstraal uit te lezen vond ik vrij snel, maar als je er meerdere naast elkaar hebt, komen de problemen. Het gaat elkaar in de weg zitten. De ronde vorm is ook niet voor niets gekozen. Verre weg de grootste uitdaging was onafhankelijke detecties te maken zonder dat het elkaar beïnvloed. Geloof me, dat zijn heel wat slapeloze nachten geweest. Ik heb nu 1 laserharp, maar waarschijnlijk heb ik er wel 10 gebouwd.

Om een tipje van de sluier op te lichten. Het werkt niet ultrasoon, daar kreeg ik geen goede resultaten mee. Het werkt wel degelijk met lichtdetectie. In principe kan elke straal nu als een theremin werken. Dat doe ik in de praktijk nog niet met alle stralen, want dat vraagt van het spelen heel wat meer. Maar het kan wel. Wat ik zelf heel leuk vind, is dat de tonen van de stralen voorgeprogrammeerd van toon kunnen veranderen. Je bepaalt van te voren de toonsoort waarin je speelt en kan dan geen echte valse noten meer aanslaan. Zoiets als de Susuki Omnichord. Dat vond ik ook zo'n leuk instrument.
Ook is het mogelijk per straal vaste noten te programmeren, zodat, als je lager in de straal komt er meerdere noten (dus niet Thereminachtig) maar een akkoord, dat in de toonsoort past.

Zelf kom ik uit de machinebesturingen en dan komt de ervaring uit andere branches goed van pas.
Ik ben zo'n 40 jaar probleemoplosser geweest en daardoor kwam ik tal van technieken tegen.

De electronica is vrij simpel recht toe recht aan TTL, maar na veel experimenteren zeer betrouwbaar.

De opbouw zoals ik die gebruik, kan volgens mij niet met de bestaande techniek, zoals b.v. de Arduino. Maar daar ben ik nooit mee bezig geweest. Ik snap graag wat ik doe, dus dat wordt meestal zelf bedenken.

Ik hoop dat jullie begrijpen, dat ik geen schema's e.d. ga publiceren, want daar heb ik vervelende ervaringen mee.

-

Laatst gewijzigd:
Een klein gedachten sprongetje van deze kant (hoewel ik geen harp heb gebouwd en ook niet ga bouwen denk ik)

maar je zou de harp ook aanslaggevoelig kunnen maken door 2 lasers per noot vlak achter elkaar te plaatsen.
Het tijdsverchil tussen de 2 onderbrekingen bepaald de velocity. (of wat anders)

Maar dan moet de detectie van de lasers wel erg nauwkeurig zijn, hoe je dat oplost, weet ik effe nie.

Dit vind ik een zeer interessante gedachte, kan ook niet even snel bedenken hoe, maar vind het wel een uitdaging. Bedankt voor de opmerking. Hier ga ik zeker iets mee doen.
-

Wat een anticlimax zeg, als je niet vertelt hoe het werkt post dan niet in het doe-het-zelf forum (just my two cents). Ik denk dat mensen hier er echt niet op uit zijn om je ideeen te jatten en er miljoenen mee te gaan verdienen. Zelf ben ik absoluut niet van plan zoiets te gaan maken, maar ik ben wel een techneut dus geintereseerd hoe je hebt gedaan.
Ben wel benieuwd wat voor ervaringen je hebt met het publiceren van schema's.

Wat een anticlimax zeg, als je niet vertelt hoe het werkt post dan niet in het doe-het-zelf forum (just my two cents). Ik denk dat mensen hier er echt niet op uit zijn om je ideeen te jatten en er miljoenen mee te gaan verdienen. Zelf ben ik absoluut niet van plan zoiets te gaan maken, maar ik ben wel een techneut dus geintereseerd hoe je hebt gedaan.
Ben wel benieuwd wat voor ervaringen je hebt met het publiceren van schema's.

Dit vind ik nou een flauwe reactie.

Ik zit al ruim 40 jaar in de ontwikkeling van machines en besturingen en heb meerdere patenten op mijn naam staan. Zelfs met een patent in je handen is het tegen het grote geld niet te vechten. Je met zweet en tranen bedachte en gemaakte ideeën worden simpelweg nagemaakt en achteraf moet ik zelf bewijzen, dat ik het oorspronkelijk ontwerp heb gemaakt.
Een volledig schema, waar ik enorm veel tijd ingestopt heb, publiceren is wel wat veel gevraagd of ben ik nou echt zo flauw ?

Een voorbeeld, waar je naar vraagt:
Er wordt zelfs software van mij verkocht, waar notabene mijn naam in staat zonder dat ik er toestemming voor gegeven heb. Als proef afgegeven en er nooit meer iets van gehoord.
De bewuste persoon brengt het tegen betaling op de markt. Je reinste diefstal vind ik.

Na een paar van die ervaringen word je wel wat voorzichtiger.

De lol van dit forum gaat er voor mij zo wel af. Ik zit hier niet om mij te verdedigen, maar om mijn enthousiastme voor de electronische muziek en nieuwe ontwikkelingen daarin te laten zien.

Maar als het niet op dit forum hoort. Dan is dat duidelijk.

-

Back