Hulp gevraagd bij USB chaos!

stefan90kauw

<-BIOSIGN->
Beste mensen,

Ik zit met het volgende "probleem" en heb daar jullie advies bij nodig.

Ik heb staan:
- Behringer BCF2000 (USB)
- Korg PadKONTROL (USB)
- Roland SH-201 (USB, tevens geluidskaart)
- CASIO WK-3700
- Access Virus B

Nu zit ik met het probleem dat ik dus bovenste drie middels USB heb aangesloten.
Laat het nu net zo zijn dat mijn laptop ook slechts 3 USB poorten heeft en dat er ook nog eens 2 externe harde schijven aan moeten.

Nu zijn er dus USB Midi interfaces, maar hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Als ik een Motu Midi express 8x8 of de ESI versie koop los ik hier dan het probleem mee op? Door simpelweg alle midi via de midi interface te doen?

Waar ik voornamelijk naar benieuwd ben is bijvoorbeeld de vertraging en betrouwbaarheid.

Alvast vriendelijk bedankt!

Niet helemaal een antwoord op je vraag misschien, maar ik zou kiezen voor een USB2.0 hub die een eigen adapter heeft. Dan hou je namelijk de eventuele extra functionaliteiten van al je apparaten via USB.

In de praktijk zal het waarschijnlijk weinig uitmaken welk apparaat je direct op je computer of op je hub aansluit, maar hoe ik het zou aansluiten:

Je SH-201 direct op je PC aangesloten houden, vanwege de audio die ook via USB gaat.
Als je een externe schijf hebt die veel gebruikt wordt (in dit geval bijvoorbeeld voor muziek-projecten of streamen van samples) zou ik die ook direct op je PC aangesloten houden.
Een externe harde schijf die minder gebruikt wordt (bijvoorbeeld voor opslag van andere data of backups) zou ik op de USB hub aansluiten, net als de BCF en Padcontrol (aangezien deze beiden alleen midi-data versturen en dus niet zo'n hoge bandbreedte vereisen).

Niet helemaal een antwoord op je vraag misschien, maar ik zou kiezen voor een USB2.0 hub die een eigen adapter heeft. Dan hou je namelijk de eventuele extra functionaliteiten van al je apparaten via USB.

In de praktijk zal het waarschijnlijk weinig uitmaken welk apparaat je direct op je computer of op je hub aansluit, maar hoe ik het zou aansluiten:

Je SH-201 direct op je PC aangesloten houden, vanwege de audio die ook via USB gaat.
Als je een externe schijf hebt die veel gebruikt wordt (in dit geval bijvoorbeeld voor muziek-projecten of streamen van samples) zou ik die ook direct op je PC aangesloten houden.
Een externe harde schijf die minder gebruikt wordt (bijvoorbeeld voor opslag van andere data of backups) zou ik op de USB hub aansluiten, net als de BCF en Padcontrol (aangezien deze beiden alleen midi-data versturen en dus niet zo'n hoge bandbreedte vereisen).

Als ik beide op de hub aansluit en beide huppelen over hetzelfde midi kanaal, geeft dat dan geen gerotzooi?

Gewoon een external powered USB HUB,, en de usb devices niet te veel verwisselen van poort,,

Elk usb device heeft z'n eigen naam, en zo ook eigen midi channels,,...

In principe werkt dat op dezelfde manier als wanneer je ze allebei op een aparte USB-poort van je computer aansluit. De computer ziet de BCR en PadControl nog steeds als twee verschillende apparaten. De midi-signalen worden niet gecombineerd in de USB-hub, maar worden gewoon netjes uitgelezen door je DAW, zoals je gewend bent.

Aanpassing: Stephen was me voor ;)

Gewoon een external powered USB HUB,, en de usb devices niet te veel verwisselen van poort,,

Elk usb device heeft z'n eigen naam, en zo ook eigen midi channels,,...

Verwisselen van poort zal sowieso weinig tot niet nodig zijn.
Het is een "vaste" installatie.
Één knop zet alles aan, diezelfde ook weer uit.... :-)

Worst case kan ik altijd de hub labelen.
Ik heb hier nog wel een hubje liggen die het zou moeten kunnen. Ga gelijk maar even een adaptertje halen! :-)

In principe werkt dat op dezelfde manier als wanneer je ze allebei op een aparte USB-poort van je computer aansluit. De computer ziet de BCR en PadControl nog steeds als twee verschillende apparaten. De midi-signalen worden niet gecombineerd in de USB-hub, maar worden gewoon netjes uitgelezen door je DAW, zoals je gewend bent.

Thanks! :)

Beide overigens bedankt voor de zeer snelle reacties! :-)
Ik hoop dat dit het probleem in ieder geval tijdelijk oplost.

De kans is vrij groot dat ik binnenkort op mezelf ga en straks alle ruimte heb voor een studio.
Hiervoor wil ik dus onder andere ook een 19inch geluidskaart en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er dan ook alsnog een 8x8 midi interface komt.

Voor nu is het wel de goedkoopste optie om een adapter op het hubje te zetten.

Thanks guys! :-)
Ik laat zo weten of het gewerkt heeft!

Laatst gewijzigd:
Als al je apparaten extern gevoed worden (ook je harde schijven), zou je het ook zonder adapter kunnen proberen als je de hub al hebt. Als je apparaten hebt die hun voeding uit de USB halen, dan zou ik voor de stabiliteit wel een adapter erbij kopen.

Wellicht ten overvloede, maar toch: let bij de adapter wel even goed op de polariteit en of je AC of DC nodig hebt!

Als al je apparaten extern gevoed worden (ook je harde schijven), zou je het ook zonder adapter kunnen proberen als je de hub al hebt. Als je apparaten hebt die hun voeding uit de USB halen, dan zou ik voor de stabiliteit wel een adapter erbij kopen.

Wellicht ten overvloede, maar toch: let bij de adapter wel even goed op de polariteit en of je AC of DC nodig hebt!

Dat hij DC nodig heeft was duidelijk.
Alleen, was even vergeten dat zon ding ook nog een + en een - heeft.
Resultaat.... tijd voor een nieuwe hubje... :P:okdan::halleluja

Maak ook gebruik van een usb hub doordat ik een tekort aan usb poorten had op mijn laptop.
Was in praktijk wel even zoeken naar de juiste combinatie, een usb hub werkt niet goed op alle poorten en daarnaast niet alle apparaten werken even goed.
Maar naar vele combinaties te proberen een juiste volgorde gevonden. Theoratisch zou het niet moeten uitmaken maar in de praktijk soms iets lastiger....

kan je de BCF2000 niet alleen via midi aansluiten (scheelt weer 1 usb poort)?

Ik heb nu alles op orde.
Helaas wel een andere USB hub moeten halen.

En ook nog eens het gevolg van + en - omgedraaid: USB poort dood.
Dus moet het nu zelfs doen met 2 usb poorten in plaats van 3 op me laptop.... K*tzooi.....

Maar langzaam aan wel steeds meer reden om een nieuwe PC aan te gaan schaffen.
mijn eerdere suggestie om je setup te 're-routen' door bijv. de BCF2000 alleen via midi aan te sluiten en/of de out van je virus als 'soft thru' configureren, maakt de aanschaf van een nieuwe pc wellicht niet eens nodig

Back