Roland JP8000 of Yamaha CS6X

Paul vd Plas

Nieuwkomer
Hallo,

ik heb even een vraagje: ik heb de mogelijkheid om een Roland JP8000 of Yamaha CS6X te kopen, welke kunnen jullie mij aanraden?

Ik heb al wat spullen voor live en wil graag nog iets hebben waar ik wat dance sounds uit kan halen, en wat vette strijkers die overal doorheen kunnen blazen ipv dat ze wegvallen of dunnetjes klinken, en eventueel met ook wat ''space'' en lead geluiden.

Ik ben benieuwd naar jullie mening! Alvast bedankt.

Groeten,
Paul

De JP8000 is enkel de VA. De CS6X kan ook -en zeker icm plugin boards- realistische klanken (je vette strijkers voor zover je geen synthstrijkers bedoelde) voortbrengen.

Heb geen ervaring met de Yahama, maar de JP-8000 doet alles wat jij vraagt. Hij is destijds door Roland overigens speciaal ontworpen voor live gebruik. Iedere parameter heeft zijn knop of schuiver en je creëert in een wip je eigen klanken. En die kunnen ontzettend vet zijn!

De CS6x is uitgebreider qua waveforms. Heerlijk voor volle pads en ijle soundscapes. Ik heb er veel plezier van gehad en heb nu de rackversie.

Hallo,

ik heb even een vraagje: ik heb de mogelijkheid om een Roland JP8000 of Yamaha CS6X te kopen, welke kunnen jullie mij aanraden?

Ik heb al wat spullen voor live en wil graag nog iets hebben waar ik wat dance sounds uit kan halen, en wat vette strijkers die overal doorheen kunnen blazen ipv dat ze wegvallen of dunnetjes klinken, en eventueel met ook wat ''space'' en lead geluiden.

Ik ben benieuwd naar jullie mening! Alvast bedankt.

Groeten,
Paul

Zijn twee verschillende beesten. De CS6 is meer allround, 16 part multitimbraal, drumkits en ook akoestische geluiden zijn mogelijk door de samples.

De JP8000 is veel beperkter, 2 part multitimbraal en alleen (vitueel) analoge geluiden. Klinkt wel verschrikkelijk goed.

CS6X is een ROMpler voor pianootjes en gitaartjes enzo
JP8000 is een VA met veel knoppen voor synthsounds, hmm jammer dat ik hem weg heb gedaan al die jaren terug...
als ik kon kiezen zou ik het wel weten

CS6X is een ROMpler voor pianootjes en gitaartjes enzo

Hiermee doe je de CS6X echt wel onrecht aan, 't is een echte synth met zeer uitgebreide mogelijkheden en verdorie geen keyboardje hé...
Als ik zou mogen kiezen, ik zou het ook weten...

Wat heb je al aan apparatuur staan?

Als het antwoord "nog niks" is ga je waarschijnlijk iets meer plezier beleven aan een CS6x; echter, heb je het plan om je infrastructuur nog meer uit te breiden na deze aankoop, dan is een JP ook prima.

Hiermee doe je de CS6X echt wel onrecht aan, 't is een echte synth met zeer uitgebreide mogelijkheden en verdorie geen keyboardje hé...
Als ik zou mogen kiezen, ik zou het ook weten...

nou ja ik heb de CS1X gehad, weggedaan en daarna de CS2X, en het kwam meer in de buurt van ROMplers dan echte synths... kan me niet voorstellen dat de CS6X zoveel beter zou zijn? als dat wel zo is heb ik het weer verkeerd :-)

De engine in de CS6x/S80 is volgens mij wel aanzienlijk beter. Je kan daar wel meer uit toveren dan de standaard rompler soundjes.

De CS6x is inderdaad een rompler in de zin dat de golfvormen samples zijn, maar het afdoen als een bak voor pianootjes en gitaartjes doet inderdaad geen recht aan de CS6x. Bovendien vind ik ' em ook veel beter klinken dan zijn voorgangers. De nadruk ligt bij de CS6x qua samples ook meer op elektronische dan traditionele instrumenten.

Zoals gezegd zijn de mogelijkheden erg uitgebreid en een goede klank.
Het is al deze gehele eeuw het hart van m'n setup en niet in de laatste plaats vanwege het fijne toetsenbord.

De mogelijkheid de CS6x uit te breiden met pluginbordjes is ook erg prettig, hoewel ik niet weet hoe makkelijk deze bordjes nog te krijgen zijn. Ik heb mijn CS6x ooit gevuld met een DX en AN bord en deze klinken allebei erg goed. Ondertussen heb ik het DX bord vervangen voor nog een AN bord zodat ik nu een 10 stemmige AN in m'n CS6x heb zitten.

Ik ben nog steeds niet uitgekeken op mijn CS6x, maar toegegeven, aan een JP8000 kun je je ook geen buil vallen. ;)

Mensen die neerkijken op romplers hebben geen verstand van synthese. Ga maar lekker spelen met je sinusjes, zaagjes en presets.

ik heb een emu morpheus, ook een rompler en een vette ook

Dat hangt af wat voor muziek je maakt. In mijn geval heb totaal geen behoefte aan romplers, maar misschien vind jij ze wel te gek. Ik zou voor de JP gaan, lijkt me leuker om mee te spelen!

mja nou ja uit die morpheus komen out-there klanken die je met geen VA kan maken :okdan:

Dat hangt af wat voor muziek je maakt. In mijn geval heb totaal geen behoefte aan romplers, maar misschien vind jij ze wel te gek. Ik zou voor de JP gaan, lijkt me leuker om mee te spelen!

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een bepaald muziek soort romplers uitsluit. Dat het niet je persoonlijke voorkeur heeft, dat kan dan wel weer }:|

Ik heb ze beide....en dat is eigenlijk de beste oplossing :)

Ik ben het helemaal eens met TOM. Wat ik overigens ook erg fijn vind is dat de CS6x (door toch een digitaal sausje) enorm lekker in de mix te krijgen is en er doorheen kan prikken.

De JP is wel erg Hands-on....en ook dikke leads zijn mogelijk, maar dit kan ook prima op de CS6x....ga maar eens lekker layeren in performance mode....en ja de CS6x is veel beter dan de CS1x en 2x. Feitelijk een voorloper van de Motif.

Back