Roland JP8000 of Yamaha CS6X

en ja de CS6x is veel beter dan de CS1x en 2x. Feitelijk een voorloper van de Motif.

En hoe is de CS6X tov de AN1X ??? :)

'k Heb zelf de JP8080's, een AN1X en CS1X'n,,

Voor de CS1X heb ik wel,, al zeg ik 't over mezelf, mega coole pad patches gemaakt,,
'k heb daar m'n eigen editor voor gemaakt...

'k zou ze is kunnen online zetten, moest er vraag zijn,
maar 'k ben ze nu zelf vooral aan't gebruiken...

Wat het hoog van de S80 betreft: je hebt een EQ erop zitten dus je doet in principe wat je wil... Maar het is wel zo dat die filters (en dus de basisklank erachter) enorm "open" klinken als je ze open zet. Hij klinkt absoluut niet metalig/iel/dun, maar wel heel erg "helder" met open filters. Sprankelend.

En hoe is de CS6X tov de AN1X ??? :)

'k Heb zelf de JP8080's, een AN1X en CS1X'n,,

Voor de CS1X heb ik wel,, al zeg ik 't over mezelf, mega coole pad patches gemaakt,,
'k heb daar m'n eigen editor voor gemaakt...

'k zou ze is kunnen online zetten, moest er vraag zijn,
maar 'k ben ze nu zelf vooral aan't gebruiken...

De CS6x klinkt digitaler, maar naast elkaar (mijns inziens) super bruikbaar. Als je de CS1x al vet vond, dan gaat de CS6x je zeker niet teleurstellen. Het is mijn eerste synth, nu naast een paar VA's, maar hij doet mij altijd weer bewonderen en inspireren.

ach zo, merci,, :)

En van die CS6X is ook een Rack versie van dacht k' ??

ik heb de an1x, jp 8000, jp 8080, cs1x en cs6x gehad.

Cs6x heeft het beste keyboard ! echt wel. Als ik het geld kon missen zou ik er eentje alleen al kopen voor dat keyboard. Ziet er ook leuk uit vind ik.
En hele vette sounds, vooral atmosfeer, pads en fx. Cs1x klinkt echt als snot in vergelijking met een cs6x.
JP 8080/8000 is een dance bak geworden maar kan van alles. ook weirde fx.
Als je die an150 board inbouwt kan je met een cs6x ook dikke synths maken, mts die echt overeenkomen met de an1x. Daar haalde ik ook vette dingen uit met de volgende preset bank:

Dan zou ik eerder voor de cs6x met plg150an board gaan.
Ik heb echter geen ervaring met dat board en hoe je dat via midi sysex makkelijk kan programeren.
Daar is vast een speciaal prg voor.

Wil je gemak met programmeren dan ga je voor de jp 8000.

Laatst gewijzigd:
tja, idd,
ik heb de eerste CS1X kort samen met de MC303 gekocht
en beide zijn dikke 'prul', maar 'k heb daar zelf nen editor voor;...
en 'k heb er veel tracks mee gemaakt... als is't maar voor mezelf...

De AN1X vind ik mega, maar niet zo kwa opbouw en bediening,,, da's nog steeds chinees voor mij,,
en die mega coole Jay'b AN1X patchen hebben mij mega LUI gemaakt om der zelf iets voor te maken...

De AN1X layer ik wel vaak met de JP8080 als Trance Lead,, zo ongeveer als met de JP6K,,

Heb ook een AN1X en die is idd qua opbouw en bediening niet heel lekker (8 edit knoppen), maar als je via software bv "an1xedit" werkt is het veel overzichtelijker.

Ik sluit me aan bij Niel .. CS 6x met AN1 x board gaat alles geven wat de TS wil.

Ik sluit me aan bij Niel .. CS 6x met AN1 x board gaat alles geven wat de TS wil.

Doe er dan meteen 2. ;)

Het belangrijkste selling point van de CS6x wordt over het hoofd gezien: de toetsen zijn de lekkerste die je op een synth zult vinden. hele fijne feel en zeker bij de snelle stukjes merk je goed het verschil.
Qua bediening is het goed te doen, en de sound staat ook als een huis. ik ben zelf erg fan van het orgel onder preset B 4 (subtiele hammond verwijzing neem ik aan). uiteraard met leslie onder het modulatiewiel.
qua synthsounds zit er zat moois bij en alles is naar smaak aan te passen. je hebt wel te maken met een 10 jaar oude synth dus een aantal sounds klinken wat gedateerd maar dat heb je bij iedere synth uit die tijd.
Het leuke is dat je ook nog plug in boards kan installeren dus gewoon doen!

Het belangrijkste selling point van de CS6x wordt over het hoofd gezien: de toetsen zijn de lekkerste die je op een synth zult vinden. hele fijne feel en zeker bij de snelle stukjes merk je goed het verschil.

Niel schreef:
Cs6x heeft het beste keyboard ! echt wel. Als ik het geld kon missen zou ik er eentje alleen al kopen voor dat keyboard.

Ach, dan weet Niel tenminste dat hij op je negeerlijst staat. :D;)

De JP8000 zegt me persoonlijk echt niets. Dikke gehypte bak die behoorlijk beperkt is. (interessante leesvoer van onze welbekende Jexus)
Wil je echt VA, zou ik voor iets anders gaan. (Novation, Virus, Ion, ... )
Gezien hun specs gaan de JP8K's momenteel echt veel te duur de deur uit.

Ik zou sowieso de voordeel van de twijfel geven aan de Cs6x. Zeker als er een VA-kaartje in zit.
Editen is wat minder fijn, maar als de klank in lijn ligt met de Cs2x zou die mij niet kunnen teleurstellen, denk ik.

(interessante leesvoer van onze welbekende Jexus)

BOE-HAAA !!! !!!! Niks is perfect,,
De Roland support is heel erg goed !! Gewoon vervangen die Potmeters,

Zelf vind ik m'n Virus C alleen maar goed klinken door een bitcrusher...
en vals dat die klinkt !!?? Arghhhh, verschrikkel'k !!!

Geef mij maar de JP-8080 pads,
die klinken als't overkomen van een oude bommenwerper.. 8o)

Stephen schreef:
BOE-HAAA !!! !!!!
Wat is dat voor een marginale kreet...

Stephen schreef:
Zelf vind ik m'n Virus C alleen maar goed klinken door een bitcrusher...
en vals dat die klinkt !!??
Ik zal maar veronderstellen dat je met "vals" eigenlijk "onecht" bedoelt zeker? Want als ie echt vals klinkt dan is ie of zwaar defect of je hebt geen greintje verstand van de parameters.

Je zit op een muziekforum. Get your lexicon right.

Je zit op een muziekforum. Get your lexicon right.

Je zit op het nederlandstalig Dutch Synthforum. Zet je woordenboek recht?

Een engelstalige zal nooit get your lexicon right zeggen, da's meer een kromme internetkreet.

vinnieq schreef:
Een engelstalige zal nooit get your lexicon right zeggen, da's meer een kromme internetkreet.
RICH LOWRY: Get your lexicon right. Scott McClellan's going to be all over you. It was a boost in the administration's case. He bolstered it in two key ways: One, he said that there is a problem with the long-term financing of the program and, two, he said personal accounts make sense -- now, with some caveats.
Richard A. Lowry (born 22 August 1968 ) is the editor of National Review, a conservative American news magazine, and a syndicated columnist.

ontopic, wijsneus

Let bij de JP8000 goed op de sliders. Geven ze alle values nog goed door??
Vaak het eerste dat ermee ophoudt door stof en ellende zijn de sliders. En dat zijn er best veel op de JP.

Waarom geen Nord Lead trouwens? Ook programmeergemak, build quality en 10x betere filters dan de JP en CS6x (ja ik heb er ook een ;))

ik heb de mogelijkheid om een Roland JP8000 of Yamaha CS6X te kopen, welke kunnen jullie mij aanraden?

Ik heb al wat spullen voor live en wil graag nog iets hebben waar ik wat dance sounds uit kan halen, en wat vette strijkers die overal doorheen kunnen blazen ipv dat ze wegvallen of dunnetjes klinken, en eventueel met ook wat ''space'' en lead geluiden.
voor dance sounds zou ik echt een jp8000 nemen. In heel veel dance tracks is de jp8000 gebruikt en dat is niet voor niets, dus je hebt direct een herkenbare sound.

De CS6x is iets meer allround, maar ik vind hem totaal geen eigen karakter hebben, net zoals de an1x, best een leuke synth maar absoluut niet bijzonder.

Ik had ooit een jp8000 die ik weggedaan heb en het is de enige synth waar ik ooit spijt van gehad dat ik die weggedaan heb. Dus heb heb toch maar weer aangeschaft.

De cs1x, an1x en cs6x heb ik ook gehad maar die heb ik echt nooit een seconde gemist :D

Als strijkers (dus violen en zo) een eis is, dan heb je niets aan een jp8000 die kan dat niet, wel kan die padjes voortbrengen maar samples van strijkers zitten er niet in.

Back