Level 42 synth

Nee, maar hij was vast beter dan de toetsenman. Die overigens wel een goede kopstem had.

Dat ben ik niet met je eens. Als je dingen van begin jaren tachtig bij Rockpalast checkt dan zie je dat hij met die prophet live echt ultra stable die record tracks naspeelt en er bij zingt. Die kopstem vind ik zelf overigens niet helemaal geslaagd.
Tering, wat een band is dat toch, ik begrijp gewoon niet dat Mark King zingt en tegelijk al die subtiele slap filletjes kan doen.

dus er zullen net als vroeger wel wat backingtrackjes meedraaien.

Die indruk heb ik niet, en indien het zo is, so what ?
Die gasten kunnen spelen en dat staat als een paal boven water. Mij lijkt 97% van hetgeen je hoort live gespeeld.
Dat je geen volledige blazersectie mee op het podium sleept en een sampeltje uit een MPC trekt...niks fout mee. 8)

Die indruk heb ik niet, en indien het zo is, so what ?
Die gasten kunnen spelen en dat staat als een paal boven water. Mij lijkt 97% van hetgeen je hoort live gespeeld.
Dat je geen volledige blazersectie mee op het podium sleept en een sampeltje uit een MPC trekt...niks fout mee. 8)

Ik vind ook zeker niet dat daar iets fout aan is, de manier waarop is zelfs erg goed. Alleen aanvullende soundjes of clavinet riffjes. Hij heeft twee handen en speelt alle main partijen naar mijn mening erg goed.

Voor de TS wellicht interessante info als ze die songs exact willen coveren, omdat je geen clavinet/rhodes/leadsynth/brass allemaal tegelijkertijd kan spelen in je eentje.

Leuk! Level 42, mijn vroegere helden.

In de jaren '80 heb ik ze een aantal keer gezien (o.a. In theater Carré, dat schudde op zijn grondvesten. Geweldig was dat. Afgezien van het synth loopje van Hot Water en het pianoloopje van Kansas City Milkman was het 100% live. Ja, die gasten konden/kunnen spelen. Luister naar het album A Physical Presence, een live album uit die periode).

Naast de Rhodes en de Prophet 5 had Mike Lindup een PPG Wave 2.3 op het podium, en natuurlijk de DX7. In een interview destijds las ik dat zij de DX7 het belangrijkst vonden voor hun Level 42 sound. Ik las ook iets over het gebruik van de Synclavier toen.

Die Wally Badarou was het 5e bandlid, alleen in de studio. Veel verschillende toetsen gebruikt (o.a. Jupiter 6).

Garry Husband was niet de originele drummer. Dat was Phil Gould, die ook teksten schreef. Mark King was trouwens oorspronkelijk ook drummer.
Husband kwam er later bij (album Guaranteed) en droeg ook een nummer bij, If You Were Mine, het beste nummer van dat album......
Ook op dat album een paar lekkere soli van Allan Holdsworth, want de originele gitarist Boon Gould ( die live ook wat toetsenpartijen deed) was ook weg. Later hoor je Gary Husband weer op solowerk van Holdsworth. Ook live gezien in de Melkweg, met bassist Haslip.

Die Mike Lindup was niet zo'n hele goede pianist, in de zin van virtuoos spelen. Zijn soli waren soms een beetje krakkemikkig. Zijn sterke punt was, zoals iemand eerder hier zei, al die keyboardpartijen van de studio-arrangementen comprimeren naar twee handen, en dan ook nog veel lead en backings zingen en tweede frontman zijn. Geweldig deed hij dat.

Ik denk, om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp, dat het niet zoveel uitmaakt wat voor synth je aanschaft voor in je band. Ik ben het eens met een forumlid, dat stelde dat je voor dat geld ( rond €1000 ?) ook heel goed een 2e hands synth kunt scoren, die misschien meer kan.

Veel succes! Houdt ons op de hoogte! :okdan:

1000 euro?

sy77 of dx7
kx76
virus B erbij
smplr erbij

mooi 80 jaren setupje

of uiteraard een alles ineen skibox look ;)

Die Mike Lindup was niet zo'n hele goede pianist, in de zin van virtuoos spelen. Zijn soli waren soms een beetje krakkemikkig.

Herken ik wel, dat van die solo's. Beetje houterig soms, hoewel: technisch ook weer niet slecht, getuige dit geestige filmpje.

Misschien on-the-fly gewoon niet zo creatief, harmonisch/melodisch gezien. Dat wreekt zich het meest zichtbaar bij solo's.

Ik mag dat dyno-my-rhodesgeluid van het debuutalbum en A Physical Presence ook graag horen. En die Prophetsounds. Verder een aantal groovy dingetjes, als band!

Laatst gewijzigd:
Tony Banks van Genesis zei het mooi: 'iedereen wil de mellotron sound nadoen, maar de mellotron was een slecht apparaat; ik zou nu voor de koor-sounds gewoon een moderne sampler gebruiken'.
Lekker nuchter: vroeger moest je het met een Mellotron doen, omdat er niets beters was. Niet omdat hij zo mooi klonk.
Dat zie ik bij Level 42 ook terug: waarom een ouderwetse DX-7 en een Emulator gebruiken, als er tegenwoordig veel betere apparatuur te koop is? Ze grijpen wel terug op de oude Rhodes en de Prophet, maar niet op de DX-7 en de Emulator...

welke betere apparatuur?
een yamahaha psr keyboard?
:mega:

Ha ha ha haaah.... ;{
Wat zijn we weer lekker complimenteus op dit forum (not!).
Tony Banks gebruikte een Mellotron omdat dat toen de beste (gebrekkige) manier was om een koor te laten klinken.
Tegenwoordig zou hij een sampler gebruiken om een veel betere koorklank te kunnen laten klinken. (Jammer voor de Genesis-fans die wanhopig op zoek zijn naar een Mellotron).
Wat de DX-7 betreft: er zijn tegenwoordig veel betere DX-7's te verkrijgen (SY-77/99, FS-1R, Kronos). Maar beter is het om helemaal geen DX-7 sound te gebruiken. De DX-7 was toen slechts een noodzaak om sommige klanken te kunnen maken, die tegenwoordig met moderne apparatuur veel beter te maken zijn. Een DX-7 clavi? Gebruik dan een sample van een echte Clavinet. Een DX-7 Marimba? Gebruik dan een sample van een echte Marimba.
Met een Nord Stage of Roland Jupiter 80/50 bereik je dus veel betere resultaten dan met een FM-synth.

man man, wat een crap...

-genesisfans op zoek naar de mellotron?
De DX-7 was toen slechts een noodzaak om sommige klanken te kunnen maken, die tegenwoordig met moderne apparatuur veel beter te maken zijn. Een DX-7 clavi?-

en dat zijn volgens jou toni banks drijfveren om voor het een of andere instrument te kiezen?

hij zit niet in een coverbandje hoor..

volgens mij kiest hij zijn instrumenten op basis van wat hij lekker vind klinken....

:koffie:

Ha ha ha haaah.... ;{
Wat zijn we weer lekker complimenteus op dit forum (not!).
Tony Banks gebruikte een Mellotron omdat dat toen de beste (gebrekkige) manier was om een koor te laten klinken.
Tegenwoordig zou hij een sampler gebruiken om een veel betere koorklank te kunnen laten klinken. (Jammer voor de Genesis-fans die wanhopig op zoek zijn naar een Mellotron).
Wat de DX-7 betreft: er zijn tegenwoordig veel betere DX-7's te verkrijgen (SY-77/99, FS-1R, Kronos). Maar beter is het om helemaal geen DX-7 sound te gebruiken. De DX-7 was toen slechts een noodzaak om sommige klanken te kunnen maken, die tegenwoordig met moderne apparatuur veel beter te maken zijn. Een DX-7 clavi? Gebruik dan een sample van een echte Clavinet. Een DX-7 Marimba? Gebruik dan een sample van een echte Marimba.
Met een Nord Stage of Roland Jupiter 80/50 bereik je dus veel betere resultaten dan met een FM-synth.

man man, wat een crap...

-genesisfans op zoek naar de mellotron?

:koffie:

Liepen er hier anders een paar door de straat laatst, vreemde gasten..

Ik zeg hee, wie zijn jullie?

- Wij zijn Genesisfans !

Oke, zeg ik, wat zoek je hier ?

- Mellotrons, was het antwoord..

Dus ik zeg, die vind je hier niet!

En weg gingen ze weer... maar dat was de 3e keer al weer deze maand. Jaja..

Back