akoestiek kleine studio

viron666

Ingeburgerd
ik dus een zeer kleine studio,

280 lang 220 breed 220 hoog, ik heb geen andere ruimte beschikbaar dus zal het er mee moeten doen.

de wanden zijn van gips op de vloer legt vloerbedekking,momenteel heb ik krk rp6 als monitoren staan deze gaan vervangen worden voor de focal cms 65.

mijn vragen zijn, is het bij voorbaat al nodig om zo'n kleine ruimte akoestiek te behandelen?
anders hoe dit te meten?

ik heb al het een en ander gelezen over bass traps maken,en dat het beste matriaal daarvoor rockwool 221 en 212 zijn.

die 221 is nogal lastig te krijgen maar heb bij de gamma die 212 zien leggen alleen zijn dat niet van die plaaten maar op een rol,is dit het zelfde matriaal of toch weer anders?

bvd nico

Die rollen hebben aan de achterkant meestal ziverfolie.
Dat wordt afgeraden als je er traps van wil maken.
Trouwens, afhankelijk van de dikte van je traps is er best verschil in de soorten Rockwool die je kan gebruiken.
Vanaf 15 cm dikte kan je al voor de 201 gaan.

Check DEZE link en je weet meteen hoe 't zit :-)

Over een tijdje heb ik 221 platen te koop, maar dan moet je nog even geduld hebben.

Je moet je ruimte altijd behandelen. Klap maar eens in je handen en luister hoe het galmt. Flutterecho's zijn wel te verhelpen, bass trapping is een stuk moeilijker. Je hebt meetmicrofoons die speciaal bedoeld zijn om de afwijkingen in je ruimte te meten en daar is ook software voor.

waneer ga jij die platen halen dan?

kan ik nog meer doen om die galm uit mijn studio te krijgen?

vloer bedeking aan de wand,van die shuimrubber noppen achtige plaaten (weet ff de naam hier niet van)

Die platen heeft mijn broer gebruikt voor een verbouwing en hij heeft nog een berg pakken over. Hij is ingeschreven bij de KvK, dan is er al makkelijker aan te komen. Ik ben zelf wat modules aan het bouwen, waaronder 2 bass traps van een meter diep, als er wat over is hoor je het wel.

Die flutterecho's zijn weerkaatsingen van geluid tussen 2 tegenover elkaar liggende muren. Het is al te verhelpen door 1 van die muren inderdaad te bekleden met nopjesschuim van de Gamma. Als je dat schuim op een houten plaat bevestigt en die enkele centimeters van je muur af plaatst, dan heeft het nog breder effect. Maar let wel op dat wanneer je de hoge- en hoge midden frequenties gaat aanpakken, dat je dat ook met de lage- en lage midden frequenties moet doen; je bent nooit klaar met 1 type module.

Back