Pads & Textures synths

steve r

Stamgast
Nog een laatste vraag voor vandaag :)

Welke synth is goed om pads & textures te creeren ?

mvg

steven

Ik zou zeggen bijna elke synth met veel modulatiemogelijkheden en/of andere manieren om het geluid 'in beweging' te houden: Korg Wavestation, Kawai K5000, Oberheim Matrix-6, Nord Modular, Kurzweil K-serie, Yamaha FS1R, .......

emu morpheus

nuff said

korg wavestation ook ja

Ja dat modulatie gebeuren had ik al een vraag over gesteld :)

Dat is nog niet helemaal wat ik snap

Thx voor de synths.

mja, er zijn hiero ook figuren die pads maken met 1 osc poly's zoals polysix of juno60.

Die kunnen amper moduleren maar hebben weer FX.

(moduleren is gewoon aanpassen van de knoppen zonder dat je je eigen handje gebruikt op de knop te verstellen maar door een onderdeel van de synth dit automatisch te laten doen, bv je LFO. Als je die je cuttoff van je filter laat bewegen bv, ben je al aan het moduleren. Daarnaast kan je de diepte (hoeveelheid modulatie) instellen. dus van een beetje open en dicht, naar helemaal open en dicht.

Bij zulke vragen waarbij het over pads gaat, wordt vaak de Ni Absynth aangeraden. Dus kijk daar ook even naar als je budget het toelaat.

Verder kun je in principe met bijna elke synth wel een pad of texture maken. Als je er geen ervaring mee hebt, zou ik een willekeurige softsynth nemen, Sylenth1 bijvoorbeeld, en die van top to teen leren kennen. Die is namelijk ook redelijk makkelijk te 'bedienen'

Ook zou het handig zijn om aan te geven of je hardware of software zoekt, plus aangeven of je beginner bent enz. Dit vind ik namelijk wel erg slecht en je mag blij zijn dat zoveel mensen willen reageren.
Succes!

In hardware ga ik eens tegendraads doen en een Ensoniq ESQ-16 Plus (of gelijkaardige Ensoniq sampler) aanraden. Een sampler ja. Je kan tot 8 samples laden en STAPELEN. Die kunnen allemaal met synthparameters onafhankelijk van elkaar beïnvloed worden. Dan heb je nog velocity en aftertouch. En dikke onboard effecten. Eindtotaal: pads en textures die je dunnetjes kan houden, of zo dik dat er geen ruimte meer is voor de rest van de song.

En het is nog goedkoop ook!

Korg Kronos :okdan:

De vector synthese en de wavesequencing zit ook in deze bak zoals de wavestation.

ja met een sampler kun je stapelen en effecten maar dat gewoon hardstikke bewerkelijk...
je bent zolang bezig om te krijgen wat je in je hoofd hebt...

Euhm...wel eens met een Ensoniq gewerkt?

Ingeladen samples stapelen kost je 1 dubbelklik per sample. Effect regelen? Dedicated effect knop. En verder is hij niet bewerkelijker dan een JX-8P voor de synthparameters. Dedicated knoppen voor LFO, knop voor filter, etc etc. Supermakkelijk in vergelijking met bv een Akai S1000.

En daarnaast is er niks zo cool als een synth waarbij er "loading huge strings" op het schermpje komt. :D

Een SY22 is ook een goedkope weg naar pads & textures, maar ik vond hem niet echt eenvoudig te editten. Dat kan aan mij liggen natuurlijk. En na een tijdje ben je wat uitgekeken op de ingebakken wavesamples.

ik wil niet "loading" ik wil klikken en spelen :D

Ik ben geen beginner alleen wel met mod van de synths :)
De geluiden pas ik meestal redelijkstandaart aan.

Maar erg bedankt voor jullie tips ik ga er naar kijken !
Ik ben opzoek naar software geen hardware.

GR

Steven

Soft synths: met Alchemy en/of Omnisphere kan je een heel leven vullen en de meest complexe pads en textures maken...

King of the pad machines : Roland JD990. Die heeft dan ook als basis gediend om de bovenstaande VST's van geluid te voorzien. :D

ik wil niet "loading" ik wil klikken en spelen :D

Eerlijk ? Een behoorlijke sampler is misschien nog de beste oplossing. Mijn S5000 gaat in ieder geval nooit de deur uit.
Als je bovendien wat geheugen aan boord hebt, (bv 512 MB bij de Akai Z series) dan kan je behoorlijk wat sounds 'wegklikken'
Laat dus gerust dat vooroordeel over samplers vallen.
Zowel de top EMU's als de Akai's zijn niet alleen samplers, maar als je de moeite neemt om die toestellen te leren kennen, dan weet je
ook dat het zéér krachtige synths zijn met behoorlijk wat modulatie mogelijkheden.

En de prijzen van 2dehands samplers zijn echt (te) belachelijk goedkoop...

Ik zou zeggen de zeer ondergewaardeerde Alesis Fusion, met zijn 32 overal aan te knopen mods en 8 LFO's. De mod's kunnen mekaar zelfs moduleren, of de LFO's mekaar of de mod's de LFO's of de LFO's de mod's eeeh enz..

Hiermee zijn geweldige bewegende pads te maken.!! :W 8~

Back