help ik verlies me basse in de mix

wanker

Nieuwkomer
een kleine mededeling voor af :)
ik weet dat het nummer weinig to geen variatie kent
kritiek is welkom maar niet het geen waar ik mee worstel
wat mijn vraag is
ik zit eigelijk altijd te rommelen achter mijn computer met een koptelefoon op ( dt 990) en luister iets wat ik maak nooit ergens anders op af
nu deed ik dat laatst wel en schrok er best wel van
naar mijn idee verlies ik heel veel basse terwijl het op me dt990 gewoon goed klinkt
als ik het af luister op huis tuin en keuken boxen mis ik ineens een stuk laag
ben wel rond aan het kijken voor een set monitor boxen wat het een stuk makkelijker zal maken om een beteren mix te scoren
maar het zou toch ook via een koptelefoon moeten kunnen
nu heb ik hier 2 stukjes van een nummer de een via me koptelefoon en de anderen via de boxen gemixed
nu zou ik graag van jullie willen weten waar de basse er beter uit komt
en of het laag echt ( weg ) is uit em koptelefoon of dat me huis tuin en jamo boom box gewoonweg de basse niet zo afspeeld
al vast bedankt

http://soundcloud.com/wanker-1/dreamone-box

http://soundcloud.com/wanker-1/dreamone-dt-990

Die bovenste klinkt wat mij betreft bastechnisch niet heel slecht. Die onderste is idd niet geweldig

Maar afmixen op koptelefoon is vragen om ellende. Het is gewoon een heel andere omgeving waarin je zit te mixen. Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is om een goede mix met hoofdtelefoon te maken, maar ik denk dat dat maar voor weinigen is weggelegd.

Het is raadzaam om een eenvoudig setje monitoren aan te schaffen (want ik maak uit je verhaal op dat je op hifi-speakers hebt afgemixed). Dat hoeft in eerste instantie helemaal niet zo duur te zijn. Ik adviseer bijvoorbeeld de Tannoy Reveal 501A set. (actief en met 300,- ben je klaar, ik ben er heel tevreden mee).

Als je dat niet aanschaft dan zou ik in elk geval zo blijven mixen zoals je bij de bovenste track hebt gedaan.

Paul

Overigens neem ik aan dat je met "basse" de basseN bedoelt

Wat er ook meewerkt is dat een DT990 de bas redelijk oppompt (ik heb ook een DT990), dus de bas klinkt harder dan de rest terwijl dat in werkelijkheid niet zo is...
Dan ga je dus je bas in de mix meer temperen terwijl die misschien wel goed was en dan valt ie weg tegen de rest...

Als we dan toch op spelling gaan letten:
- voor af = vooraf
- to = tot
- het geen = hetgeen
- eigelijk = eigenlijk
- basse = bassen (maar nog liever: bassline, bassdrums of lage tonen)
- me dt990 = mijn dt990
- af luister = afluister
- boxen = speakers
- beteren mix = betere mix
- een = één
- me koptelefoon = mijn koptelefoon
- gemixed = gemixt
- uit komt = uitkomen
- afspeeld = afspeelt
- al vast = alvast

Tips: stam+t, fokschaap, mijn, het is geen engels dus woorden hoef je niet te scheiden, lees je bericht voordat je post nog eens door...

Oh ja, on-topic: kom op... mixen op een boombox?? Eerst de juiste voorwaarden creëeren voordat je op specifieke geluiden gaat letten. Dus een setje monitoren halen. Ik heb de Yamaha HS50M. Zeer betaalbaar!! En goede kwaliteit.

Yamaha HS50M @ Feedback.nl

Laatst gewijzigd:
Waar je vooral rekening mee moet houden, is dat de DT990 een frequency response heeft van 5hz tot 35kHz. Het weergave van je laag is dus veel beter. Dat kan ook heel goed verklaren waarom dat je bass op de DT990 goed klinkt, en ergens anders wegvalt. Verreweg de meeste nearfields stoppen bij 42hz, en als jou bass daaronder zit hoor je daar dus weinig van op normale speakers.
Wat ik je aanraad is het volgende: probeer eens met een spectral analyzer te zien waar je bass zit (in frequency) en gooi hem een octaaf hoger om te kijken of je dan wel het gewenste resultaat krijgt.

[RANT]
En over de spelfouten.. kom op kinderen, niet zo lopen janken! Niet iedereen kan goed spellen, en volgens mij weet iedereen wat hij bedoelt. Dus ga niet zo irritant lopen doen alsof je alles beter weet!
[/RANT]

Waar je vooral rekening mee moet houden, is dat de DT990 een frequency response heeft van 5hz tot 35kHz. Het weergave van je laag is dus veel beter. Dat kan ook heel goed verklaren waarom dat je bass op de DT990 goed klinkt, en ergens anders wegvalt. Verreweg de meeste nearfields stoppen bij 42hz, en als jou bass daaronder zit hoor je daar dus weinig van op normale speakers.
Wat ik je aanraad is het volgende: probeer eens met een spectral analyzer te zien waar je bass zit (in frequency) en gooi hem een octaaf hoger om te kijken of je dan wel het gewenste resultaat krijgt.

[RANT]
En over de spelfouten.. kom op kinderen, niet zo lopen janken! Niet iedereen kan goed spellen, en volgens mij weet iedereen wat hij bedoelt. Dus ga niet zo irritant lopen doen alsof je alles beter weet!
[/RANT]
hans headphones gaan niet tot 5hz, dat kan zo'n kleine conus niet weergeven, linear tot 80hz o.i.d. daarna valt het heel snel af tot zo'n 40hz de rest is marketing ;)

hans headphones gaan niet tot 5hz, dat kan zo'n kleine conus niet weergeven, linear tot 80hz o.i.d. daarna valt het heel snel af tot zo'n 40hz de rest is marketing ;)

Agreed, tot 5Hz zullen ze niet zo snel gaan (vlug even info van de site getrokken), en inderdaad, evenmin tot 35kHz. Het overige wat ik zei houd wel stand, laag weergave op de hoofdtelefoon is beter dan op monitoren. Het probleem van de OP zou daarin kunnen zitten.

Hoezo alsof??
Sorry, jij bent triest. Ik hoop dat je in ieder geval iemand trots maakt. Doe niet zo kinderachtig man!

Anders laat je je even kennen... Saaiert!

Nee, dat valt wel mee. Ik word er alleen een beetje moe van, dat als iemand hier om hulp vraagt, er te vaak offtopic gegaan wordt en daardoor de OP's vraag niet beantwoord word. Als er dan ook nog eens iemand is die de OP wil gaan kleineren door al zijn spelfouten te gaan verbeteren ipv een antwoord op de vraag te geven, dan vraag ik me af waarom je in hemelsnaam iets gepost hebt. Maar dat zal waarschijnlijk wel zijn om jezelf beter te voelen.

Nee, dat valt wel mee. Ik word er alleen een beetje moe van, dat als iemand hier om hulp vraagt, er te vaak offtopic gegaan wordt en daardoor de OP's vraag niet beantwoord word. Als er dan ook nog eens iemand is die de OP wil gaan kleineren door al zijn spelfouten te gaan verbeteren ipv een antwoord op de vraag te geven, dan vraag ik me af waarom je in hemelsnaam iets gepost hebt, waarschijnlijk om jezelf beter te voelen.

Als jij niet kunt lezen en alleen selectief hetgeen over spelling eruit haalt, dan is dat echt jouw probleem. Er is door meerdere personen voldoende inhoudelijk gereageerd op de topic starter.

Maar blijkbaar ben jij veel gepest om je spelling of grammatica, want dat is ook niet helemaal in orde...

Als jij niet kunt lezen en alleen selectief hetgeen over spelling eruit haalt, dan is dat echt jouw probleem. Er is door meerdere personen voldoende inhoudelijk gereageerd op de topic starter.
En toch vond jij het nodig om zijn spelfouten te gaan verbeteren? Met welke meerwaarde?

Maar blijkbaar ben jij veel gepest om je spelling of grammatica, want dat is ook niet helemaal in orde...
Nee, valt wel mee. En wederom nee, dat is eigenlijk ook wel in orde.

Maar goed, genoeg gezegd hierover. Ik wilde alleen kwijt dat het nergens op slaat.

.... en nu weer ontopic :)

Back