De grote Korg Z1 thread

conso

Fold it
Ha,

Zijn er forum leden die een Korg Z1 hebben of vroegere ervaring daarmee? Ik kan met de zoekmachine hier niets vinden over deze (schijnbaar loodzware) bak. Ik heb er eentjeaangeboden gekregen, maar wil eerst graag horen wat jullie ervaringen zijn. Uit een paar oudere recensies (o.a. SOS) krijg ik al wel de indruk dat het een nogal bijzonder en 'diep' geval is. Maar is -ie bijv. ook zonder hulpmiddelen als Sounddiver goed te prog.? Of is -ie dan vergelijkbaar onhanteerbaar als een Oberheim Matrix 6r ?

Thnxs !

Maar is -ie bijv. ook zonder hulpmiddelen als Sounddiver goed te prog.? Of is -ie dan vergelijkbaar onhanteerbaar als een Oberheim Matrix 6r ?

Van wat ik gehoord heb, niet zo erg als een Matrix 6R maar ook zeker niet zo makkelijk programmeerbaar als een Q/Virus/etc. Wat wel heel gaaf schijnt te zijn is die XY-pad waarmee je hele mooie 'sweeps' kunt maken. De sound is dacht ik ergens tussen de Prophecy en de MS2000 in.

Maar ik heb er zelf nooit een gehad, dus ik zou nog even wat meer reacties afwachten voordat je een beslissing neemt. :)

(Overigens optisch een zeer mooie synth vind ik!)

Ja Lancertus, die andere is al verkocht blijkbaar maar als advertentie nog altijd niet verwijderd.
Ik ben inmiddels ook erg nieuwsgierig geworden naar deze bak. Zijn er misschien weinig van verkocht dat -ie zo weinig wordt aangeboden?

Wat het programmeren en de andere vergelijkingen betreft: de Access heb ik nog nooit geprobeerd maar daar hoor ik soms ook mensen over kreunen. Is de Q niet veel 'gebruiksvriendelijker'? Ik heb zelf een Microwave XT en een Micro Q (wow Waldorf !) en die zijn natuurlijk lekker diep maar ook heerlijke speeldozen. Die weinige vrije tijd die ik heb blaas ik daarmee steeds in een zucht weg.

Maar: graag ook gebruikersreacties !

Hi there...

Ik heb een Z1 en die gaat iig nooit meer weg..topmachine.
Gewoon goed te editen en programmeren, maar geen knop voor iedere parameter.
Heeft een doordachte user interface met draaiknoppen onder het display die je ook
kan indrukken om settings te wijzigen en te navigeren, erg doordacht.

Ik heb geen idee over je ervaring met synths, maar als je met een MicroQ en een XT
overweg kan zal je met een Z1 geen problemen hebben.

Als je wat specifiekere info wilt hoor ik het wel...
(mijn advies: kopen die bak!:halleluja )

Is de Q niet veel 'gebruiksvriendelijker'?

Ik heb zelf een Virus C en een Q keyboard. De Q keyboard is van alle V.A.'s gewoon de ultieme programmeer synth: bijna alle functies hebben een toegewezen knop (al dan niet met een shift-combinatie). Het is dus erg lastig om daar aan te kunnen tippen.

De Virus C is goed te programmeren, beter dan zijn voorgangers heb ik begrepen omdat je minder het menu in hoeft te duiken. De modulatiematrix is best slim opgezet bij de C. Niet zo programmeerbaar als de Q, maar zeker goed te doen.

Tja en die Z1, die heeft gewoon te weinig knopjes IMHO. En weinig knopjes = menu duiken. En dat moet je kunnen (ik heb daar dus absoluut geen geduld voor...). Als jij aan de andere kant overweg kan met een Micro Q, dan geef ik je al wat meer hoop dat die Z1 je zal aanstaan.

maar als je met een MicroQ en een XT

Een XT heeft als ik me niet vergis 44 knoppen hoor... Bijna elke parameter is gelijk te verdraaien, vergis je niet :)

Dat klinkt veelbelovend in ieder geval :)

De Z1 is een van de meest indrukwekkende bakken die ik heb gehad. Ik heb de 18 voice 'expanded' versie gehad maar daar moet je je niet al te veel op blind staren. De gewone versie is genoeg voor de meesten.

Kwa bediening is de bak een beetje wennen. Het menu bedien je hoofdzakelijk door de draaiknopjes die je kunt indrukken om een functie te selecteren. Lijkt een beetje op het gebruik van die nieuwere Yamaha samplers. Moet je van houden dus. Laten we zeggen dat het wel een beetje went.

De XY pad is niet zo handig als de controller die op de prophecy zit, maar is toch zeer geinig. Gevoel van de toetsen is behoorlijk goed. Degelijk gebouwd deze bak ook!

Kwa geluid. Hij zou dezelfde synth engine moeten gebruiken als de prophecy maar op een of andere manier vond ik hem toch anders klinken. Hij is multitimbraal en de demo songs die er inzitten laten goed zien wat er mogelijk is met synthese alleen. Er zit namelijk geen enkele sample in deze synth!

Hij heeft behoorlijke pit en ik heb er hemelse patches mee gemaakt (de filters zijn behoorlijk maf maar ze schreeuwen digitaal). Voor trance is dit de droom bak denk ik.

Trouwens, een van de mafste dingen die je met deze bak kunt doen zijn de blaas instrument immitaties. De kerkorgel immitaties zouden niet misstaan in menig cathedralen! :engel:

Ik denk dat ik nog de demo songs heb waar ik MP3's van heb gemaakt. Ik zal morgen eens zoeken en als ik ze vindt zal ik ze op Synthesizer Heaven zetten voor je.

Een onderschatte bak die ik alleen maar kan aanraden!

Groetjes,
Eric

O ja, da's waar ook....de XT heeft idd veel controllertjes..(hihi, lekker blond...:stupid )

Ga trouwens niet teveel bij het luisteren van de Z1 af op de presets...die zuigen best wel...
Als je toch besluit er 1 te scoren heb ik wel wat bankjes voor je die beter demonstreren waar
deze bak toe in staat is...

Ik heb ook een Prophecy en een MS2000r gehad, maar ik heb van deze bakken alleen de Z1
gehouden omdat 'ie toch het meest veelzijdig is.

Suk6!

Goed, dat gaat lekker zo. Alvast bedankt voor deze eerste snelle reacties. Ik begin nu ook te begrijpen waarom de 'aanbieder' nog wat lijkt te twijfelen: hij wil hem blijkbaar niet echt graag kwijt! Waar zijn die digitale duimschroeven ?

Nog even wat betreft de Microwave XT: heeft inderdaad 44 knoppen, maar daarnaast nog veel duikmogelijkheden, zij het wel heel overzichtelijk. Stond bij de eerste uurtjes proberen van deze XT al heel snel hard te lachen van plezier! Geweldige bak dus ook.

Beepr: bedankt vast voor Z1 'bankjes' + specific info aanbod: als het lukt kom ik daarop terug
Mike: ik droom nu ook verder over een Q keys
Fairlight: demo's: JA ! Wil ze graag horen !

Meer ?

Z1 is gewoon goed.

En een VA om z'n aantal knoppen of dat hij dan makkelijker te editten is kiezen zou ik zelf niet doen. (anderen denken hier wellicht anders over) De klank is gewoon erg goed en als je hem voor een leuke prijs kunt scoren dan heb je een mooie aanwinst. Want het nadeel van een nieuwe vond ik de prijs.
Vooral de arps van de Z1 vind ik dan weer prettig.

Maar ik zou wel oppassen met teveel VA's in je setup op te nemen tenzij je ze ook allemaal elkaar goed aanvullen. Als dat elkaar overlapt en je een apparaat minder zou gebruiken zou je beter iets anders hiervoor kunnen kopen. Een sampler/rompler of een echte analoge vintage. :)

Origineel geplaatst door Beepr

precies de mijne ook niet:D.

Prachtmachine, vooral de MOSS, effecten en arpeggiator zijn geweldig. Editen kost soms een beetje tijd, maar als je echt goed bezig bent krijg je er toch geluid uit!! Alles valt er te maken en er zijn 100'en patches te downloaden van internet die ik vaak combineer met andere patches om freaky stuff te maken. Het is geen echte knoppenmachine, maar het geluid is prachtig en daar gaat het om. Trouwens er zijn genoeg editors voor de computer die via sysex je Z1 kan editen. Werkt allemaal perfect. Het enigste minpunt is het gewicht. Net zoals de Yamaha EX5 weegt ie gewoon te veel.

meer info over de Z1 vind je op de Yahoo Z1 group en www.lfo4.com

Z1's zijn trouwens erg gewild tegenwoordig. Misschien wordt het wel een klassieker? De mijne hou ik in ieder geval.:)

ik kan hier eigenlijk weinig aan toevoegen maar ik doe het toch :D
z1 is een van de meest indrukwekkende moderne synths terwijl hij toch al wat jaartjes oud is.

dedicated z1-sites, helaas al lang niet meer geupdate:

http://hkkk.fi/~alkio/z1mmer.html
http://home.c2i.net/pol/ZEE-ONE/Index.htm

en voor wat reviews:

http://www.sonicstate.com/synth/korg_z1.cfm

ik heb er eentje en ik geef de vorige posters die zeiden dat ze hem nooit zullen wegdoen volledig gelijk. vette bak. als je een beetje van synthese kent, kan je eenvoudig beginnen, en je kan zo ingewikkeld gaan dat je het zelf niet meer begrijpt :biertje:

loodzwaar is ie inderdaad. 14 kilo.
en wat de cultstatus betreft: er zijn er niet veel van gemaakt. ik had ergens opgevangen dat de ontwerper van de z1overleden is toen de productie nog niet zo lang gestart was, en dat ze dan maar besloten hebben om het daarbij te laten...
de meeste mensen die er een hebben, willen hem niet kwijt, en aangezien er dus niet zoveel zijn...

prijzen schommelen tss de 600 en 1300 euro. ik weet niet voor welke prijs je hem kan krijgen?

ah, er waren nog een paar threads over de z1:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=8777
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=10624

hans

Nog een paar reacties van gebruikers graag voordat deze thread wegzakt !

Origineel geplaatst door conso
Nog een paar reacties van gebruikers graag voordat deze thread wegzakt !

niet twijfelen. kopen die synth......is echt een prachtbak....

De Z1 is een bom van een synth, ik vind dat je er super mooie analoge geluiden uit kunt halen, lekker diiep, ook is de arpeggiator super, elke knop zend midi uit, dus handig voor als je je softsynth wil aansturen.
Als je ervaring met synths hebt, dan zul je snel wennen aan de programmering van de Z1.

kortom ik zou echt voor eentje gaan, ik denk dat je met sounddiver alles kunt instellen, dus een probleem moet dat niet zijn. dus KOPEN die handel :))) tenminste als je eentje vind

Gracias !

Ik wil Z1 zeker graag en z.s.m. aanschaffen. Het is dan ook niet dat ik twijfel over al dan niet kopen, maar van de aanbieder hoor ik pas morgen definitief of -ie de Z1 'afstaat'. Mooie term trouwens dat 'afstaan', speelt duidelijk de 'lead' partij hier bij deze deal in wording (dat laatste hoop ik tenminste). Voor de achtergrond heb ik zelf als 'pad' een flinke som Oeri's als prijs samengesteld. Maar bij de mooiste hardware speelt geld natuurlijk een inferieure rol. Ahum....

Ik weet niet wat je gaat betalen voor de Z1, maar een euro of 800 is echt wel de max zo'n beetje hoor...
En het "nadenken over het afstaan" gedrag van een verkopende partij lijkt me een verhaal om de prijs
nog wat verder op te drijven, kan er naast zitten uiteraard maar kijk uit...:doei:

Back