De grote Korg Z1 thread

Her zal waarschijnlijk aan mij liggen, maar de Z1 was voor mij niert ideaal.
Ik zocht het ideale masterklavier voor mij. Zo kwam ik op de deze synth uit. Praktisch heeft ie alles om het ideale masterklavier te zijn. Vrij toewijsbare knoppen, genoeg knoppen om realtime te editten, makkelijke userinterface, veeeeeeeeel mogelijkheden. En toch heb ik hem niet genomen na een weekje testen.

Ok, je haalt er heel goed orgels, pads en gelayerde klanken uit, maar op één of andere manier, kreeg ik hem nooit zo klinken gelijk ik wilde. Daarmee bedoel ik dat hij een deel ballen mist. Heb ooit echt 3 uur naar een klank liggen zoeken bij een nummer en het niet gevonden... zegt genoeg denk ik.

Ik heb dan maar voor een Kawai K5000 gekozen, en in vergelijking daarmee is de Korg iets minder imho.

Origineel geplaatst door Beepr
Ik weet niet wat je gaat betalen voor de Z1, maar een euro of 800 is echt wel de max zo'n beetje hoor...
En het "nadenken over het afstaan" gedrag van een verkopende partij lijkt me een verhaal om de prijs
nog wat verder op te drijven, kan er naast zitten uiteraard maar kijk uit...:doei:

Ik kom qua prijs dan wel net iets hoger uit maar het apparaat is echt nog als nieuw en er zit een X- standaard bij, dat komt ook net wel handig uit voor me. De aanbieder is denk ik geen zuiger maar hij voelt dat -ie er waarschijnlijk spijt van gaat krijgen. Thanks anyway !

Origineel geplaatst door nick nova
Her zal waarschijnlijk aan mij liggen, maar de Z1 was voor mij niert ideaal.
Ik zocht het ideale masterklavier voor mij. Zo kwam ik op de deze synth uit. Praktisch heeft ie alles om het ideale masterklavier te zijn. Vrij toewijsbare knoppen, genoeg knoppen om realtime te editten, makkelijke userinterface, veeeeeeeeel mogelijkheden. En toch heb ik hem niet genomen na een weekje testen. Ok, je haalt er heel goed orgels, pads en gelayerde klanken uit, maar op één of andere manier, kreeg ik hem nooit zo klinken gelijk ik wilde. Daarmee bedoel ik dat hij een deel ballen mist. Heb ooit echt 3 uur naar een klank liggen zoeken bij een nummer en het niet gevonden... zegt genoeg denk ik.

Tja, het masterklavier aspect is in mijn geval niet echt belangrijk. Die Kawai is daarvoor natuurlijk ook zeer geschikt. En een weekje proberen zit er hier ook niet in helaas: de man zit daarvoor te ver bij me vandaan. Ik ga de Z1 kopen als ik de kans krijg, ben er erg nieuwsgierig naar, en er is blijkbaar nogal veel vraag naar en duidelijk weinig aanbod, dus kan ik hem vast ook wel weer kwijt wanneer ik ook de benodigde ballen niet kan vinden.
Bedankt Nick !

Niet te vergeten is dat de Z1 een heeerlijk toetsenbord heeft.
Ik heb er destijds 2000 piek voor betaald en ik denk dat dat nogsteeds een nette prijs is.

Wat ik minder leuk vind is dat m'n Triton nu al voor 1200 euro op Marktplaats staat en dat ik er destijds 4250 gulden voor heb neergeteld... :erm:

Oja! Wat ook vet is is de geheugenkaart uitbreiding. Koop een CompactFlash -> PCMCIA convertortje (winkels) en een tweedehands 4MB of 8MB compactflash kaartje (zie Marktplaats of hier) en je kan een stuk of 800 extra patches storen.

Errrrrug handig! :D

Origineel geplaatst door GREENSKiN
Oja! Wat ook vet is is de geheugenkaart uitbreiding. Koop een CompactFlash -> PCMCIA convertortje (winkels) en een tweedehands 4MB of 8MB compactflash kaartje (zie Marktplaats of hier) en je kan een stuk of 800 extra patches storen.

Errrrrug handig! :D

Dank dank dank voor deze info..., ik ben inmiddels helemaal 'aufgeladen und bereit für action und spass' met de Z1 en heb net gehoord dat ik deze vanavond kan gaan ophalen ! Jeeeehoww.... mooi zo.

Even Off Topic nog GREENSKiN, ik kan het echt niet laten: ben jij familie van de Hulk ?

:( :( :( RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRHHGHGHHGGHGHGHHHHHH!!! :( :( :(

.. euh neej 8o) familie van deze jongen hier:
goblin.gif

Terug naar de vraag

Terug naar de vraag

Even terug naar de vraag. Inderdaad de Z1 is een prachtmachine. Ik vind het 1 van de beste VA's ooit. Qua opbouw een beetje gelijk aan de Yamaha AN1x (dezelfde CEO???), maar laat niets heel van de AN1x.

Het mooie van de Z1 is dat je 2 OSC hebt + 1 sub-osc waarop je 4!! LFO's & 4 EG's op los kunt laten. Dus als je op beide OSC een LFO licht instelt, kun je aardig de oude analogen nabootsen. Dan de dubbele multi-mode filters en de EFX die zijn gewoon goed. Ik heb beide sommige patches op de aanslaggevoeligheid een chorus/flanger ingesteld. Dus hoe harder je aanslaat, des te krachter de chorus/flanger.

Ook de sub-osc kan verschillende golfvormen opwekken, dus eigenlijk een volwaardige OSC. Kom maar op met die Moog-klanken. Lukt heel goed. Tevens kun je bij de 2 hoofd OSC de golfintentie (via EDGE) instellen. Bij de zaag kun je dan de grove randen afkappen. Dit kan ook bij de AN1x, maar heeft niet het effect als bij de Z1. De AN1x gaat dan meer als een FM-bak klinken. De Z1 niet.

Ik zou iedereen willen adviseren de Z1 eens apart te nemen (moet je hem wel hebben) en er mee aan de slag te gaan.

Het touchpad kun je via CMN & midi instellen. Voor de interne patches doe je dit via CMN. Wil je een externe module ermee aansturen dan kan dat ook. Bv een Nordrack, kijk in je manual, en wijzig via de MIDI button de CC-nummers. 74 is voor Cut-off. Een tip is dan wel dit in te stellen wanneer de hold-button links aanstaat, anders schiet ie altijd naar het midden.

Kortom genoeg mogelijkheden. Als je een M1 kunt programmeren, dan lukt het bij de Z1 ook. :)

Het zal misschien aan mij liggen, maar ik vind de Z1 helemaal geen VA. Hij gaat veel verder dan het nabootsen van analoge synths; met de andere osc. modellen (en combi's daarvan) heb je gigantisch veel mogelijkheden waar analoge synths alleen maar van kunnen dromen.

Het is niet voor niets een Multi Oscillator Synthesizer :)

Ach, zo jammer vind ik dat niet. De Z1 mag dan een gesloten concept zijn; er zijn zo gigantisch veel synthesemogelijkheden dat je volgens mij nooit op deze bak uitgekeken raakt. En als dat steeds doorontwikkeld wordt dan krijg je dat effect dat je bij software ook zo vaak hebt....ben je NET gewend aan een bepaald systeem en er is al weer een update waarin de dingen weer anders gaan. Los nog van de onzekerheid of al je patches nog hetzelfde klinken. Erg fijn dus, als je gewoon ongecompliceerd muziek wilt maken.

Vandaar ook dat mijn enige stukje computersoftware (Cubase) nog steeds een antieke versie is :)

Mmmmmm.......ik zie dat ik nota bene zelf het laatst in deze thread gereageerd heb. Nou ja, even omhoogschoppen maar weer.

Ik ben vandaag een dagje vrij (nou ja, eigenlijk elke vrijdag :) ) en ben de dag begonnen met wat klooien op mijn Z1. Nou heb ik hem al een hele tijd maar het valt me gewoon nog weer eens op wat een dikke synth dit toch is. Als je die effecten nou eens helemaal uitschakelt (niet dat ze slecht zijn by the way) en luistert naar wat je puur en alleen al met je oscillators kunt doen.........het is eigenlijk gewoon gekkenhuis, dat ding. Zelfs met de standaard oscillators kun je al heel veel subtiele wijzigingen maken en het klinkt nog eens goed ook. En dat voor een synth uit - wat is het, '98? Volgens mij was deze bak zijn tijd toch wel een beetje vooruit hoor, petje af voor Korg.

En hoewel ik helemaal niet tuk ben op arpeggiators valt het me nu op dat ik al een uur bezig ben met het maken van ambient-achtige arpeggios die langzaam qua klankleur verschuiven.......klein intern delaytje erachter en het klinkt gewoon superlekker.

Niet dat ik het erg vind of zo, maar het verbaast me eigenlijk wel wat dat dit ding niet meer een soort cult status heeft! Goede klank, bijzondere mogelijkheden en ook nog eens een goede interface. En nee, het is geen verkooppraatje want ik doe hem niet weg :D

ik heb gelezen dat de Z1 1 van de beste EP & orgel klanken kan nabootsen. Is dit een feit? Evenaart die een Nord Electro?

Origineel geplaatst door Heinz Graaf
ik heb gelezen dat de Z1 1 van de beste EP & orgel klanken kan nabootsen. Is dit een feit? Evenaart die een Nord Electro?
de orgelklanken zijn goed. de EPs wat minder

die bak gaat wel diep zoo :) kent er iemand een editor (gratis vooor xp) voor de z1? niet perse om patches te maken maar zodat ik de sctructuur en opbouw van andere patches kan bestuderen

Origineel geplaatst door Heinz Graaf
de orgelklanken zijn goed. de EPs wat minder

die bak gaat wel diep zoo :) kent er iemand een editor (gratis vooor xp) voor de z1? niet perse om patches te maken maar zodat ik de sctructuur en opbouw van andere patches kan bestuderen

erm.. meervoudig persoonlijkheidssyndroom? :D

Een Z1 staat ook in mijn verlanglijstje.

Hooihuis: zou je eens wat voorbeelden kunnen plaatsen? Online is er niet bar veel te vinden inderdaad..

Origineel geplaatst door SideFX
erm.. meervoudig persoonlijkheidssyndroom? :D

Een Z1 staat ook in mijn verlanglijstje.

Hooihuis: zou je eens wat voorbeelden kunnen plaatsen? Online is er niet bar veel te vinden inderdaad..

Helaas, ik ben niet in staat om voorbeelden te posten.....ik heb geen geluidskaart / audio ingangen op mijn computer. Dat heb je soms met die hardware mensen :D

Misschien een van de andere SF-leden?

Nou ja, nog beter is gewoon die bak uitproberen! Stel dat je er een koopt en je vindt het niets, dan raak je hem makkelijk voor hetzelfde geld weer kwijt.

Back