defecte SH-101 , jullie mening?

lourdes

Nieuwkomer
dag luitjes,

ik heb enkele dagen geleden in Rotterdam een (hopelijk licht) defecte SH-101 gekocht voor 'maar' 300 euro. Dit met de hoop dat ik hem zelf zou kunnen repareren.

Hier volgt een beschrijving van de symptomen:

- visueel: de klep van de batterijen houder is kwijt, enkele sliders zijn stuk of ontbreken, onderkant is licht geoxideerd, originele adapter ontbreekt.

- de synth: als ik hem opzet op het eerste zicht niets abnormaal, maar de sliders schuiven heel stroef en hebben weinig tot geen effect op de sound ( ja, er is sound maar hol en weinig aantrekkelijk ) de arpeggiator blijkt ook niet te werken, maar dat kan er ook aan liggen door dat ik het misschien verkeerd gebruik? De lichtjes doen het wel. Alle toetsen werken en staan mooi recht. LFO, geen reactie ... soms wanneer ik de LFO slider nog maar aanraak begint het geluid compleet te flippen, octaaf lager.

- interieur: ik heb hem al eens open gevezen om te kijken of er visueel interne problemen zijn. Geen duidelijk roest op de circuitboards, wel op de binnenkant van de onderkant. Geen uitgelopen batterijen! ( oef ) wel enorm veel stof op de sliders en algemeen op de bovenste board. bedrading ziet er ook goed uit. Het lijkt me sowieso al een goed plan om de circuitboards eens goed te reinigen, en de sliders zo goed mogelijk ... GEBRUIK IK HIER HET BEST ISOPROPANOL VOOR?

Wat ik waarschijnlijk best ook nog kan vermelden, de vorige eigenaar had net voor ik kwam ook gemerkt dat de sliders heel stroef gingen en heeft daarom nog snel een halve spuitbus WD-40 erop en ertussen gespoten. toen ik hem open vees stond er een halve millimeter van deze rommel in de bodem van de doos te drijven, lijkt me sowieso niet al te gezond?

Goed, ik hoop dat er iemand advies heeft om mij verder te helpen in het redden van deze sexy babe :D het zou dood zonde zijn als dit me niet zou lukken! :)

Als hij in een oliebad ligt zou ik hem niet meer aanzetten voordat die zooi eruit is.
Daarna alles met een wattenstaafje of zo verlossen van overtollige olie en stof.
De sliders eens 400 keer op en neer schuiven en dan zouden deze in dit olieplatform toch wel lichter moeten gaan schuiven.
Zo niet, dan zou ik eens kijken of het allemaal wel goed in elkaar gezet is, de laatste keer dat iemand het gedemonteerd heeft.

En dan zou ik later pas gaan kijken of er zaken nog niet werken en waarom, first things first...

Grote kans dat deze meneer vaker de bus WD40 heeft gebruikt. Het heen en weer springen van geluiden bij het schuiven kan duiden op gare faders.

Ik denk dat je best een grote kans hebt dat goed schoonmaken en een nieuw setje faders plaatsen de problemen oplost.

Normaliter is er wel een setje nieuwe faders te vinden op ebay, maar de gebruikelijke verkopen Technology Transplant is er even niet ofzo...

PS: Chipforbrains heeft ze nog wel:http://www.ebay.com/itm/new-roland-...2366743?pt=Keyboards_MIDI&hash=item43a8a7a097

Als je 300 euro betaald voor een project als dit vraag je erom om flink genaaid te worden..
Het klinkt hard, maar kom op zeg een 101 is in mijn ogen/oren 350 waard, een stukke 101 is dan maar 150 waard, want reken er maar op dat de reparatie duurd zal zijn in zowel geld/tijd/post......
Iets wat veel mensen die iets verkopen wat stuk is vergeten, of niet beseffen.

merci jongens :) ik begin met deze bak eens grondig te kuisen, met welk middel doe ik dit het best? er wel wat vuil aangekoekt.

en 2e stap, ik koop nieuwe sliders :)

Succes inderdaad.
Ik vind het geen hoopvol verhaal...

De faders kan je vervangen en kopen bij de link die MonoTron doorgeeft.
Ik heb zelf ooit ook zo'n pakketje faders gekocht en ben tevreden.
Als ik jou was zou ik ook een complete set kopen en alles gewoon vervangen.

De roest op het circuit board lijkt mij het lastigst.
Ik zou het met de hand verwijderen.
Een glasvezelpen kan wellicht fijn zijn om mee te werken.

Ga er gerust vanuit dat er wat electronica kapot is.
Je komt jouw eerste post niet over als een doorgewinterde electrotechnicus.
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar als ik gelijk heb zou ik dit gedeelte uitbesteden.
Wees dan wel coulant wat betreft tijd en geld.
Het lijkt me als reparateur bijna onmogelijk om te voorspellen hoeveel tijd je hieraan kwijt bent en dus om een prijsindicatie te geven.

Ik denk dat een goed werkende SH101 wel meer waard is dan 350,-.
Maar ik denk dat het toch duurkoop is geweest.,..300,- zou ik er zelf iig niet voor over gehad hebben.

Oei.. Veel geld voor een synthesizer die drijft in WD-40.

Inderdaad eerst alles grondig, maar voorzichtig, schoonmaken, zodat de WD-40 en ander stof/vet eruit/af is. De faders kan je schoonmaken met gedestilleerd water of alcohol en een wattenstaafje, wel voorzichtig dat de rest van de print er niet (teveel) onder komt natuurlijk en alles goed drogen!

Als de faders niet beter worden kan je ze inderdaad vervangen, maar ik zou wel eerst kijken of dat de moeite is gezien eventueel andere kosten aan de rest van de elektronica. Je zou misschien kunnen kijken of hij via CV/Gate wel goed aan te sturen is?

Succes!

@Matthew, ik heb het over wat ik hem waard vind, jij hebt het, zoals ik het lees, over de "marktwaarde" en die is op dit moment zo rond de 500/550 voor een goed werkende en goed ogende.

Toch is een SH-101 als je hem volledig benut best een leuke bak.

Heb er een gehad en ervan gehouden, leuke bak en voor mij 350 euro waard. Je kan er gewoon te weinig aan moduleren en dat vind ik jammer...

Heb er een gehad en ervan gehouden, leuke bak en voor mij 350 euro waard. Je kan er gewoon te weinig aan moduleren en dat vind ik jammer...

idd...

Laatst gewijzigd:
mijn mening vragen echt!!!! je bent een oelewapperd als je ding koopt in die staat.

heb er 2 gehad, en ze zijn alletwee weer weggegaan. leuk ding, meer niet.. ik heb de sh-09 gehouden, veel dikkere sound.

heb er ook 2 gerepareerd. ik zou eerst die faders eens lossolderen, uit elkaar halen (lipjes openbuigen, dan kan de printbaan eraf), schoonmaken met alcohol, en dan kijken wat er nog werkt. ik heb er bij eentje faders om moeten wisselen omdat de filter envelope echt versleten was, maar bij een andere volstond een schoonmaak. niet vergeten te smeren als ze weer in elkaar zitten.

kijk verder goed naar alle connectors, vooral van bv het sequencerdeel, die kunnen ook brak zijn. zeker als de synth zo smerig is van binnen.

ik heb ook al heel wat problemen opgelost door het complete board te hersolderen.. kost ff wat tijd, maar dan ben je zeker dat er geen slechte verbindingen zijn.

Jup. Alles reinigen, de sliders demonteren+reinigen+monteren&smeren, alle connectoren nalopen en heel het board doorsolderen. Als er dan nog klachten zijn, beginnen zoeken wat er vervangen moet worden.

Met bovenstaande stappen zijn al veel problemen de wereld uit geholpen in het verleden. Maar natuurlijk lang niet alle problemen...

Succes ermee! Het blijft een leuk compact synthje.

als je 300 betaalt voor iets waar je zelfs geen verstand van hebt, dan ben je een i di oot.
En tevens een meespelende factor in die belachelijk hoge 2dehands vraagprijzen. Daarom wens ik je alvast veel slapeloze nachten vol spijt over je brakke aanschaf. :mega:

en waag het niet om die rommel voor hetzelfde geld door te verpatsen.

Back