Plafond verlagen in nok, tips?

Remmelt

75 Sounds
Ik wou eindelijk eens wat akoestische aanpassingen in mijn studiootje te maken. Ik ben van plan om de boel in te richten zoals op plaatje 1.
Om ergens te beginnen leek het me verstandig om eerst maar eens het plafond te verlagen, maar kan weinig info vinden die van toepassing is op mijn situatie.

Zelf had ik het idee om latten te monteren met telkens een paar centimeter ruimte er tussen. Daarboven een doek spannen, en daarop bovenop weer 2 of 3 lagen gewone rockwool 202 te leggen (plaatje 2).
Ik vroeg me af of het nog zinvol is om daarboven nog een hermetisch afgesloten ruimte te maken met mdf platen oid, en/of dat ik misschien het plafond beter asymmetrisch kan monteren.

Voor de duidelijkheid; ik ben geen pro, maar hobbyist, dus het budget is beperkt. Ik hoop voor minder dan € 200,- aan materiaal klaar te zijn met het plafond.
Volgende stap is om iets aan early reflections te doen, en daarna wat metingen doen om te kijken wat ik het beste met de ruimte achter het studiomeubel kan doen.

Ik hoor het graag als iemand tips heeft of dat ik misschien beter andere materialen kan gebruiken of een andere volgorde kan hanteren.

Attachments

• Knipsel.jpg
    Knipsel.jpg
    36,6 KB · Bekeken: 1.912
  • Knipsel2.jpg
    Knipsel2.jpg
    34 KB · Bekeken: 326
Laatst gewijzigd:
waarom zou je het plafond verlagen ? ( om ergens te beginnen )

Ik heb een soorgelijke kamer maar heb mijn studiomeubel + monitors tegen de achterwand van mijn kamer. Dus links en rechts van mij schuine wand. Dit kwam bij mij de akoestiek ten goede.

waarom zou je het plafond verlagen ? ( om ergens te beginnen )
Het is nu gewoon een hoge nok en dus in feite een grote lege hoek. De vloer is van hout, dus het leek me een aardig uitgangspunt om daar een absorberend plafond tegenover te hebben.
(betere topictitel was misschien geweest Plafond plaatsen i.p.v. verlagen)

@Sten: Zo zit ik in mn huidige situatie ook, alleen heb ik die vaste kast waardoor ik niet mooi centraal in de ruimte kan zitten.

Attachments

• nu.jpg
    nu.jpg
    109,9 KB · Bekeken: 171
Laatst gewijzigd:
Nee, er moet echt iets gebeuren. Zoals de situatie nu is (studiomeubel staat op de plaats van de piano op de tekening) heb ik op mijn luisterpositie veel minder basweergave dan wanneer ik meer in de buurt van de deur sta. Ook LR panning kan ik op een andere positie beter beoordelen.
Als ik in mn handen klap in de ruimte klinkt het ook niet prettig; moeilijk te omschrijven.

Als ik de boel verplaats zoals in de tekening, dan heb ik volgens mij meer mogelijkheden om akoestische aanpassingen te maken.

dat klappen kan met demping en zo.
dat van die bas: ligt dat ook niet aan je speakers ( zijn het nearfields geschikt voor de afstand van je luisterpositie, of wat grotere speakers bv ) ?
misschien ook een idee om de vloer te dempen , hardboard/ geluidsdempende platen en vloerbedekking .. ?

Als je je plafond op deze manier lager maakt en vult met rockwool maak je in principe een grote basstrap wat de lage frequenties in je ruimte wel positief kan beinvloeden. Ik zou alleen de ruimte tussen de latten groter maken zodat er meer rockwool "zichtbaar" (lekker vage term :-P) is voor het geluid. Daarboven kan je het gewoon open laten. De LR panning heeft te maken met de early reflections in je ruimte, en stap 1 zou zijn om breedband absorbers op te hangen op de early reflection punten tussen jou en de speakers.
En wat was je van plan met de bergruimte achter je desk? :-P

dat klappen kan met demping en zo
Daarom open ik dit topic dus, en daar wil ik het plafond voor gaan gebruiken omdat dat een grote hoek is die zich volgens mij goed leent voor absorptie.

@Bas: Enig idee welke afstand / verhouding ik het beste aan kan houden? En heeft het nog zin om daar een asymmetrie in aan te brengen? Die bergruimte is helaas een no-go area; die is in gebruik. Ik kan evt in de toekomst wel vóór die bergruimte wat aanpassingen maken, als ie maar toegankelijk blijft.

In principe maak je er door er een recht plafond in te zetten, een symmetrische driehoek a-symmetrisch, dus dat komt wel goed, wel zou ik er 3 of 4 platen rockwool opleggen, the more the better! Met de plaatsing van eventuele breedband absorbers zou ik er 1 achtere iedere speaker proberen te hangen en daar de speaker zo dicht mogelijk tegen aan zetten. De early reflection points liggen in het midden tussen de speakers en je luisterpositie, dus dat betekend met nearfields ongeveer naast je desk. En als het kan met je dakraam, recht tegenover de speakers ook nog 2 tegen de achterwand. Dan heb je wel zo'n beetje wat je kan doen in zo'n kleine ruimte.

Ik zou het plafond niet parallel aan de vloer aanleggen maar onder een hoekje van bv. 15 graden (lage kant bij de speakers). Hierdoor worden reflecties meer naar achter gefocust en krijg je meer oppervlakte voor je dempingsmateriaal.

Tot een meter achter de luisterpositie een schuin plafond maken van steenwol, en de rest niet. Probeer zoveel mogelijk volume van je ruimte te behouden.

Back