Minikorg 700 pitch afregelen

renepela

Ouwe rot
Ik ben de trotse bezitter van een Minikorg 700 en ben nog steeds verliefd op de combinatie van eenvoud en klank. Wat klinkt die Korg 700 toch fantastisch!
Helaas heb ik een klein probleempje wat volgens mij best wel simpel op te lossen is.

De Minikorg 700 heeft aan de rechterkant van het bedieningspaneel een schuif om de pitch te regelen. Normaal gesproken zou je die schakelaar in het midden moeten zetten om ongeveer dezelfde pitch/stemming te hebben als de andere muziekinstrumenten om je heen.
Mijn Minikorg is wel gelijkgestemd te krijgen met mijn andere synths, echter moet ik de pitch schakelaar dan praktisch helemaal naar beneden zetten i.p.v. ongeveer in het midden.
Hoe kan ik dit bijstellen? Ik zou graag zien dat de stemming van de minikorg 700 weer netjes in het midden ligt van die pitch schakelaar, zodat ik boven en onder nog wat bij kan regelen als dat nodig is.

Ik hoop niet dat het erg ingewikkeld is en dat met het terugbrengen van de middenpositie ook de stemming tussen de noten de mist in gaat.
Weet iemand of dit makkelijk te regelen is en of er wellicht een mod mogelijk is dit aan de buitenkant met een instelpotmeter te doen of zo?

Zal waarschijnlijk op de pcb nog een trimmer zitten om de pitch af te regelen....mss dat de vorige eigenaar hem een octaaf naar beneden heeft afgeregeld....dat is althans mijn eerste ingeving....het kan nl ook met bv de MG1....met de trimmers op de pcb kan je hem 2 octaven naar beneden afregelen.....

Nee, een oktaaf red je niet met die pitch schuif op het frontpaneel. Daar kun je hem maar net een fractie mee naar boven of naar beneden stemmen en is dus meer een soort finetuning. Bij mij is het dus alleen zo dat ik die schuif praktisch helemaal naar beneden moet zetten om hem gelijk te stemmen met mijn andere synths, terwijl ik hem dan lieve rin het midden heb staan. Dat het af te regelen is via "iets" op de pcb dat geloof ik meteen. De vraag is alleen hoe ik dat doe.

De "vorige eigenaar" heeft op zekers niks met de interne tuning gedaan. Je hebt hem meen ik toen van mij gekocht en ik heb hem alleen voor de eigenaar verkocht. Die doet eigenlijk niets met synths maar kon hem van iemand overnemen die hem als synthje op zijn orgel had staan.

Belichten wij het probleem even van de andere kant. Is de pitch schuif op het front nog goed, en zelfde vraag voor haar soldeerverbindingen? Wat geometrisch het midden van de schuif is, is 40 jaar later elektrisch gezien mogelijk bijlange na niet meer het midden.

Back