roland mks70 - Jx8p

Devon-Miles

Ouwe rot
Hey lui,

heeft iemand een mks70 en hoe verhoudt deze zich tot de jx8p?
is een mks70 letterlijk 2 jx8p's die je naar gelang kunt layeren en per patch kunt editten met de pg800?

als iemand wat demo's heeft van gelayerde sounds ben ik zeer benieuwd.

Ik heb wel eens gehoord dat een jx8p een juno60 type filter heeft en een jx10 een juno106 type filter waardoor deze "schoner(sterieler)" klinkt. Als de jx10 het zelfde is als de mks70 dan heeft deze dus een juno106 type filter. Volgens mij kwam die informatie van een YouTube film. Weet alleen niet meer welke. Het kan dus ook kolder zijn.

Ik heb wel eens gehoord dat een jx8p een juno60 type filter heeft en een jx10 een juno106 type filter waardoor deze "schoner(sterieler)" klinkt. Als de jx10 het zelfde is als de mks70 dan heeft deze dus een juno106 type filter. Volgens mij kwam die informatie van een YouTube film. Weet alleen niet meer welke. Het kan dus ook kolder zijn.

Er zit wel klankverschil tussen de 10 en 8 maar dat komt door het gebruik van verschillende opamps in het versterkergedeelte.. die in de 10 zouden beter moeten zijn heb ik ooit eens ergens gelezen... zie verhaal hieronder.

This is for anyone wondered what are the difference between MKS70 and JX8P. While having them two and after making repairs to my MKS-70, I can say that the only visible difference between the two is the MKS70 (and probably the JX10 as well) uses lower noise / higher quality opamps (Mitzubishi M5218 vs Sharp 4558 on the JX8P).
The reflection in sound is that the JX8P sounds darker, warmer, has moire low end to it but is less detailed as well, while the MKS70 is brighter, has less low end, but is much more detailed and clean. That's is without mentioning the fact the the JX10 / MKS70 has two JX8P like sound engines so you can patch two JX8P tones together, setting different aftertouch and split options to them (Xfade etc).

While they are thought to be similar I must note that they are quite different, the JX8P being a bit more "analog" sounding (check the Soundtrack patch used on Alphaville's "Forever Young" into).
bron

Wat Wiseguy postte komt overeen met wat ik al eerder hoorde, nl. dat de Jx8p en Alpha Juno dezelfde filter delen.

r2o schreef:
Toch vind ik het vreemd dat een juno6 zo anders klinkt als een jx3p terwijl ze een wereld van verschil klinken.
Ik begrijp deze zin niet.

Haha nee ik ook al niet :D

Maar ik zou het tof vinden als iemand een mks70 zou hebben en wat sounds zou posten. Ik heb een 8p maar zit weleens te denken aan een upgrade. De youtube filmpjes zijn schaars en ben benieuwd naar hoe het klinkt met de gelayerde sounds. Dat zou betekenen dat je 4 ocs. tot je beschikking hebt in 2 layers.

Heeft die JX-8P geen free-running lfos? Ik dacht dat dat een verschil was.

is een mks70 letterlijk 2 jx8p's die je naar gelang kunt layeren en per patch kunt editten met de pg800?

Yep, zo is dat.

Op de mks70/jx10 heb je dual/single/split mode, de 2 layers noemen upper of lower, naargelang je die selecteerd kan je die editten met een pg800

Ik heb wel es een jx8p in huis gehad naast m'n jx10, van een verschil in klank heb ik niets gemerkt, het is echt minimaal, wel te verstaan met de jx10 in single mode (jx8p mode)

de mks70/jx10 + controller/pg800 is een aanrader.

Let op, de jx10 accepteerd alleen de pg800
De mks70 kan ook met een controller/editter

wat ik altijd zo ruk vind is dat je op youtube alleen maar van die waardeloze arpeggiator demo's hoort.
6 minuten showoff en het enige wat je hoort is iemand aan de knoppen kloten met dezelfde riedel... afschieten!
ik wil dikke pads horen, layers, stacks, envelopes, bass sounds, bells, filters.. gewoon een normale fatsoenlijke demo.

ik vind de jx8p een toffe synth en zou het bruut vinden als ik een module zou hebben met 2 keer de kracht.
tevens ook de laatste analoge synth die roland gemaakt heeft

romige strings, leve de jx8P!

Denk dat ik binnenkort maar op zoek ga naar een mks70 maar een mks80 wil ik ook graag plus programmer (die droom is nog een stapje verder)

romige strings, leve de jx8P!

Denk dat ik binnenkort maar op zoek ga naar een mks70 maar een mks80 wil ik ook graag plus programmer (die droom is nog een stapje verder)
De Jx8p is niet alleen goed voor romige strings, ook sterk in sync sounds (kijk maar is naar het YouTube filmpje van ''Studio F'', beste kopie van de Elka Synthex ''laserharp sound.
Als je al een Jx8p bezit is ondanks dat je een MKS-70 wel layeren kunt niet echt een aanvulling, kun je beter voor je droom gaan, ook al is die een stapje verder.
Een MKS-80 kun je ook layeren :eureka:

Ik vond de JX8P ook iets wolliger klinken dan de JX10. Ook iets meer bwaap in de bas. Allebei waren al weg toen de MKS70 kwam. Gewoon kopen joh, kost geen drol zo'n MKS70. Proberen en die je het best bevalt houden.
Het is leuk dat de JX10/MKS70 2x de JX8P engine hebben maar met gelayerde patches is het uitkijken. Als je een edit maakt in een performance zijn gelijk al je andere performances die dezelfde patch delen aangepast. Knettergek word je daarvan.

Back