De JD-990 is toch wel behoorlijk wat uitgebreider dan de JD-800, qua features en mogelijkheden (de mogelijkheid om de geweldige Vintage expansion te gebruiken is er eentje).
Bij elkaar tikt het toch aardig aan
als je er goed induikt...
Het gemis aan schuifjes met de JD-800 vind ik beperkt, omdat de JD-800 altijd maar de stand in 1 layer toont - eigenlijk zit je in de meerderheid tegen instellingen aan te kijken die in werkelijkheid anders zijn, dat werkt misleidend.
De menu's van de JD-990 zitten erg logisch in elkaar en zijn goed te gebruiken. Niet de parameter hel die je in sommige andere synths tegenkomt (FS1r, ik kijk naar jou...).
Toch: om te programmeren zou ik liever een goeie editor gebruiken, zowel voor JD-800 als JD-990.
Aan de andere kant is de JD-800 een van de gaafst uitziende synths ooit.
Hoe dan ook, ik vind de JD-990 nog altijd een bijzonder goeie module, inderdaad misschien wel een van Roland's beste ooit, samen met MKS-80, D-550 en V-Synth XT.
Een slechte koop doe je er zeker niet aan zolang je niet struikelt over de zeer beperkte polyfonie en niet de verwachting koestert om 'm multitimbraal in te zetten (dat kan wel, maar het is vrij pointless).