JD990 en gear lust

quisquater

Ebos
Ik ga mij deze week een tweedehands JD990 aanschaffen. Is waarschijnlijk een acute opstoot van pure gear lust. Ik ben nooit een grote Roland fan geweest, heb een D550 en een Juno 106 gehad, maar de JD lijkt me zo'n beetje het beste wat Roland ooit produceerde in rack formaat. Zal in deze tijden van Omnisphere en Alchemy wel een enigszins overbodige aankoop blijken te zijn maar het wordt toch een mooie uitbreiding van mijn selecte verzameling 'vintage' digitale synths, hoop ik. En ik hou zo van hardware :).

Mijn bericht is toch net iets meer synth gerelateerd dan dat van jouw lijkt me :D, maar zet je bezigheden rustig verder.
Wou hier enkel wat reacties losweken in de aard van 'doen man en wel daarom' of 'niet doen man en wel daarom niet'.

met dezelfde reden heb ik hem ooit ook eens gekocht, klonk allemaal heel leuk maar als je dan echt wilt gaan sound designen van scratch loop je steeds tegen die kutmenu's aan, dat is nou net wat je niet wilt met een module die "zo analoog" kan klinken... een beetje presets wijzigen is het ook niet

Laatst gewijzigd:
Is een erg krachtige synth. Elk zichzelf respecterende liefhebber moet er tenminste ééntje in z'n set hebben.
Ik heb er dan ook 3.

Ik heb em zelf niet, speel er vaak op bij een maat van me, zeker een leuke bak met een goede toegevoegde waarde bij de bovengenoemde synths.

Gearlust bestaat niet :duivels: je hebt het gewoon nodig :geslaagd:

De JD990 kan zowel analoog als digitaal klinken het is maar hoe je hem gaat programmeren ,
wat wel jammer is dan je snel door de stemmen heen bent als je een layer maakt .
Ik vond zelf de pads erg mooi klinken :okdan:
En wil je echt diep in de JD-990 duiken dan zal ik een Editor aanraden :)

Of je doet een JD990 én een MKS-80 én een MKS50. En als je dan toch bezig bent kan je ook nog een MKS-70 scoren :engel: Toen ik dat stadium had bereikt was de bankrekening aardig leeg :stupid maar wel een mooi gevuld roland rack :{

waarom niet meteen een jd800 / iets groter maar wel meteen alle sliders erbij en toch mooier vind ik.
kan je ook later de 990 aansturen/ editten als je wilt uitbreiden. en de prijzen zijn erg laag heden ten dagen.

De JD-990 is toch wel behoorlijk wat uitgebreider dan de JD-800, qua features en mogelijkheden (de mogelijkheid om de geweldige Vintage expansion te gebruiken is er eentje).
Bij elkaar tikt het toch aardig aan als je er goed induikt...
Het gemis aan schuifjes met de JD-800 vind ik beperkt, omdat de JD-800 altijd maar de stand in 1 layer toont - eigenlijk zit je in de meerderheid tegen instellingen aan te kijken die in werkelijkheid anders zijn, dat werkt misleidend.
De menu's van de JD-990 zitten erg logisch in elkaar en zijn goed te gebruiken. Niet de parameter hel die je in sommige andere synths tegenkomt (FS1r, ik kijk naar jou...).
Toch: om te programmeren zou ik liever een goeie editor gebruiken, zowel voor JD-800 als JD-990.
Aan de andere kant is de JD-800 een van de gaafst uitziende synths ooit.

Hoe dan ook, ik vind de JD-990 nog altijd een bijzonder goeie module, inderdaad misschien wel een van Roland's beste ooit, samen met MKS-80, D-550 en V-Synth XT.
Een slechte koop doe je er zeker niet aan zolang je niet struikelt over de zeer beperkte polyfonie en niet de verwachting koestert om 'm multitimbraal in te zetten (dat kan wel, maar het is vrij pointless).

Laatst gewijzigd:
dat klopt, multitimbraal wordt ie opeens echt dun op een of andere manier

De beperkte polyfonie is toch deels op te lossen door meerdere jd's te daisychainen? Heb ik zelf overigens nog nooit geprobeerd.

ik dacht dat de 800 en 990 voor 98% identiek waren. ook kan je bij de 800 vrij gemakkelijk de orginele waardes aflezen/ comparen bv.
maar het is inderdaad geen rack

dikke synth maar moet het dan wel hebben van de layering (toch al snel minimaal 3) en in sommige gevallen de effecten...
Het gemis aan schuifjes met de JD-800 vind ik beperkt, omdat de JD-800 altijd maar de stand in 1 layer toont - eigenlijk zit je in de meerderheid tegen instellingen aan te kijken die in werkelijkheid anders zijn, dat werkt misleidend.
tsja, knoppen zijn sowieso ook niet bedoeld om een totaal overzicht te hebben want geluid hoor je en op basis daarvan weet je welke parameter(s) je moet aanpassen... zo hoeft men bijv. ook niet een rijtje ADSR faders te zien om te weten hoe het volume verloop pcies klinkt...

De JD990 is sterk ondergewaardeerd. Dat zie je ook aan z'n verkoopprijs.
Ik veronderstel dan ook dat ze in de toekomst net zo duur zullen worden als de MKS80.
Nog een jaar of 10 schat k.

Back