JD990 en gear lust

ik dacht dat de 800 en 990 voor 98% identiek waren. ook kan je bij de 800 vrij gemakkelijk de orginele waardes aflezen/ comparen bv.
maar het is inderdaad geen rack

Omdat het linkje wat ik plaatste misschien over het hoofd wordt gezien - via http://homepage.mac.com/synth_seal/html/ds_jd990.html
Ik vind het nogal wat;

Differences between JD-800 and JD-990 / what was added in the model 990

-Wave ROM was expanded to 6MB (vs 4MB on JD-800) with 195 PCM waveforms (vs 108 on JD-800) and that includes some waveforms transferred from JV-80 probably to make them soundwise more compatible.

-Pan inside each Tone was added. Warning: On JD-800 you can NOT pan indivisual tone for those wide stereo sounds!

-Matrix modulation was added on the JD-990. This is actually quite important feature. Take this as a precaution if you plan to buy model 800: there is no matrix modulation on the JD-800! Let's explain this in a more simple way - on JD-800 you can't: increase cutoff point of Tone 1, decrease cutoff of Tone 2, increase resonance of Tone 3, decrease pitch of Tone 4 - all at the same time by moving the modulation wheel. In fact there is no modulation wheel on JD-800 at all. Majority of the sounds you'll hear below use the benefits of matrix modulation, and as such are simply impossible to be performed on JD-800.

-Multiple sources for the same destination added. On JD-990 you can for example use two different LFO's for the same destination - i.e. pitch, filter, TVA. This can create complex modulations. On JD-800 you can only use one source for the same destination.

-SR-JV expansion card support! Next to standard JD-800 series card slots, there is additional card slot to use a 8MB expansion boards from SR-JV series. (i.e. Vintage Expansion, Orchestral, SFX, etc.)

-Roland JV-80 patch import.

-The LFO section got additional waveforms: sine, trapezoid and chaos.

-Osc sync function was added. It lets you synchronize two oscillators - a feature found in many analog synthesizers.

-FXM was added. It stands for Frequency Cross Modulation - again found in some analog synthesizers, for example in JX and Jupiter series (although a little bit different there). It has 8 positions (labeled colors) that actually control the frequency of the modulating signal, and a depth setting 0 - 100 that controls the amplitude of the modulating signal.

-Next feature is (again from analog synth era), the famous ring modulation, for creating all kind of metallic percussions and strange efx.

-This synth features 6 types of ''structures'' which among many other things let you stack two filters in series, for building complex filter textures.

-24 dB filter (using structures), next to standard 12 dB which is always available.

-Outputs increased to 8 total.

-Polyphonic portamento.

-Tempo sync delay.

waarom dan?

Oh nee, daar gaan we weer. Er is nu éénmaal een groep van mensen -waartoe ik behoor - die niet begrijpt dat men 600 Euro neerlegt voor een Juno 106 terwijl je een synth met een oneindig veel krachtiger engine als de JD kan kopen voor de helft... Maar laat ons deze discussie niet opnieuw starten...

oh maar zo ben ik ook hoor, ik vind persoonlijk een korg z1 voor 500 euro ook interessanter dan een juno 6 voor 500 euro :)

Oh nee, daar gaan we weer. Er is nu éénmaal een groep van mensen -waartoe ik behoor - die niet begrijpt dat men 600 Euro neerlegt voor een Juno 106 terwijl je een synth met een oneindig veel krachtiger engine als de JD kan kopen voor de helft...
Maar laat ons deze discussie niet opnieuw starten...

Nagel op de kop Quis
Die discussie is idd zinloos omdat zoveel liefhebbers met mythische dromen in hun hoofd zitten als het over hun 'vintage' gear gaat.
Buiten de reële verzamzelwaarde van een enkele exotische synth is de muzikale waarde van veel vintage synths helemaal niet te bewijzen.
Integendeel zelfs. Maar mensen die duizenden euro's uitgeven aan vintage willen en kunnen dat niet toegeven uiteraard.
Zelf ben ik gelukkig genezen van die ziekte. Zo kun je ook stellen dat het rondtuffen met een oldtimer 'nog echt autorijden is'
Daarom doe ik er alleen op zonnige zondagen een toertje mee...

Maar laat ons de discussie idd niet voeren en ontopic blijven :D
Die JD990 is een waanzinnige synth met tig van klank- en edit mogelijkheden die bovendien echt vette analoge sounds emuleert als je wil.
Daarnaast kun je sounds programmeren die op analoge toestellen gewoon niet te maken zijn.

Die JD990 is een waanzinnige synth met tig van klank- en edit mogelijkheden die bovendien echt vette analoge sounds emuleert als je wil.
Daarnaast kun je sounds programmeren die op analoge toestellen gewoon niet te maken zijn.

Dit kan ook met een Yamaha TG77, heeft ook een groot display, goede filters, effecten en zelfs FM synthese, gaat nog dieper dan een JD990, waarom zijn die 2e hands dan ruim de helft goedkoper?
Waarschijnlijk omdat het geen Roland is...

Oh nee, daar gaan we weer. Er is nu éénmaal een groep van mensen -waartoe ik behoor - die niet begrijpt dat men 600 Euro neerlegt voor een Juno 106 terwijl je een synth met een oneindig veel krachtiger engine als de JD kan kopen voor de helft... Maar laat ons deze discussie niet opnieuw starten...

Juno 106? Max €450, tenzij alle stemmen vervangen zijn...

Dit kan ook met een Yamaha TG77, heeft ook een groot display, goede filters, effecten en zelfs FM synthese, gaat nog dieper dan een JD990, waarom zijn die 2e hands dan ruim de helft goedkoper?

Er zit een hele jv serie achter die ook erg aantrekkelijk zijn en die op het oog ook weer een stapje hoger lijken maar meer futures wil nog niet zeggen beter. De kaarten in een jd800 zijn vaak ook niet echt een meer waarde ook al heb je dan weer meer sounds tot je beschikking. handsON is wat vaak mensen willen. jd-800 klinkt ook net meer wat donkerder dan de 990. Aan de prijs te zien is een jd800 dus nu nog steeds ongeveer 2 x interessanter dan 990.

Juno 106? Max €450, tenzij alle stemmen vervangen zijn...
Kan je zoveel roepen als je wil, hier in België vraagt men er makkelijk 900 voor. En daar wil zo'n verkoper graag een aantal gedupliceerde zoekertjes voor aanmaken. (al meld ik die eikels uiteraard weer aan wegens spam)

Die mensen zijn gewoon niet te overtuigen van hun "ongelijk" en antwoorden standaard met "ja maar hij moet niet persé de deur uit".
Uiteindelijk is er altijd wel een domoor te vinden die centjes van mama heeft gekregen...

Dit kan ook met een Yamaha TG77 [SNIP] waarom zijn die 2e hands dan ruim de helft goedkoper?
Waarschijnlijk omdat het geen Roland is...

Oh vandaar dat de CS-80 zo goedkoop is tov de Jupiter 8.

Blijkbaar vinden velen de klankkwaliteit, klankbruikbaarheid en/of gebruiksvriendelijkheid van de 990 toch beter dan van de TG77.

Gewoon lekker kopen wat je zelf het beste ligt, en als dat de underdogs zijn is dat mooi meegenomen. Zo ben ik heel blij met mijn EPS-16 Plus die dan ook nog eens geen fortuinen kost. Lekker layeren met de klanken om een mooi tapijt te bekomen. Soms is het net een 990. :)

Ik wou al heel de tijd de ook de TG77 aanhalen. Nog zo een misprezen toestel. De bezitters en échte kenners van die synth zullen dit beamen en wellicht nooit verkopen. Binnen 10 jaar goud waard.

Hierbij (uit de losse pols) wat zelf gemaakte JD990 patches. Illustreerd voldoende -denk ik- hoe divers, analoog vet maar ook digitaal deze fantastische synth kan klinken. Sorry, ik ruil niet met welke vintage synth dan ook. ( of het moest zijn om te verkopen en geld te verdienen :D )

Laatst gewijzigd:
TG77 is wel moeilijker qua menustructuur dat wel

lekker sounds hoor, is dat 1 JD990?
sommigen hadden een random panning werd beetje nerveus van :)

't Zal nu geen 10 jaar meer duren denk ik.. :W

Maar bedoel je dat alle jd series de prijzen gaan stijgen of ook de jv en xv series. Er zijn te veel alternatieven denk ik persoonlijk.

Wat de jd800 en de jd900 betreft kan sKeLeTvM best eens gelijk krijgen.
Zie maar eens hoe de prijzen van synths als de juno 60, jx3p en de Realistic MG1 gestegen zijn
in de afgelopen paar jaren. Vooral de 60 en de 3p werden ineens gehyped met alle gevolgen vandien.

Ik refereerde aan de demo van sKeL. Ik heb zijn lofzang over de jd900 al vaker voorbij zien komen.
En toch kan het zomaar ineens de volgende hype aanzwengelen. :)

lekker sounds hoor, is dat 1 JD990?
sommigen hadden een random panning werd beetje nerveus van :)

Dit is idd maar 1 JD990 die je hoort.
Vergeet niet dat je om te beginnen beschikt over 4 oscillatoren / 4x TVF / 8x Lfo / voor 1 patch !!
Daarnaast Ring Modulatie per osc en matrix modulatie...
Tja, die random panning is soms leuk, en soms ook niet. :)
Hangt er van af hoe en wanneer je dat gebruikt uiteraard.

Kijk! Iemand die weet hoe hij een JD990 programmeren moet. Hulde :okdan:

Dank voor het compliment. :luv:
Maar ik wil er wel bij vermelden dat ik lang geleden heb leren programmeren bij één van Belgisch grootmeesters op dat gebied.
De JD990 is bovendien heel overzichtelijk qua menu structuur en daardoor kom je snel tot resultaat.
Af en toe manuals lezen kan ook helpen.

Hoewel ik lange tijd ook de JV1080 heb gehad ontbreekt deze laatste naar mijn gevoel net dat ietsiepietsie wat de klank van de JD zo bijzonder maakt.
Ik veronderstel dat dat in de DA convertors zit.
Maar dat sluit niet uit dat de JV's of XV's , XT's of VST's of whatever evengoed bruikbaar zijn. Eigenlijk heeft elke synth iets bijzonder.
(het komt er op neer door veel en lang te programmeren dat te ontdekken)
Net omwille van dat verschil in de DA's geloof ik niet dat de JV of XV series navenant in waarde zullen stijgen.
Er zijn van die laatste types trouwens ook veel meer verkocht. (iedereen viel voor het multitimbrale aspekt van de JV's - de JD is prut in die mode)

Nog even dit : mijn JD's zijn uitgerust met respektievelijk Orchestral en Vintage Expansion boards.
Naar mijn gevoel een must. Dit geeft je een totaal van 369 waveforms.
Daardoor biedt het toestel een erg breed scala aan diverse sounds.

En nu moet ik maar eens op zoek naar een TG77. Nog zo een (verguisd) monster voor een prikje te koop !

Laatst gewijzigd:
Back