Dit, een paar duizend keer of zo.
Soms zijn er gewoon dingen waar je een week of twee tegenop aan 't boksen bent, en dan vind je op eens uit hoe het werkt omdat het dan pas klikt; of je leert in de tussentijd een hele hoop door allerhande niet-gerelateerde dingen te proberen. De tijd van experimenteren is sowieso goed besteed.
Of je hebt iets wat pas na een jaar of zo pas klikt - dat kan ook. Het heeft bij mij een tijd geduurd eerdat ik goed begreep hoe patchbays werkten.
De enige optie is blijven experimenteren en een tegenslag niet beschouwen als het einde van je muziekcarrière; en al zeker niet wachten op verder advies. FL heeft een stuk of 4 samplers, een ervan is FPC.
Lukt het je al om die breakbeat op te knippen met Audacity? Dan ben je er al bijna.
Waarom zijn trackers voor dit doel leuk? Omdat ze al kwantisering hebben ingebouwd; een patroon in een tracker is in de basis een 4 x 16 stepsequencer, bijna precies wat FL Studio ook doet. Je kunt die kicks en snares dus ook gewoon inklikken in de stepsequencer, alleen bestuur je een tracker voornamelijk met het toetsenbord, wat het geheel makkelijker maakt.
Okay, probeer het volgende. Maak een nieuw project in FL. Open je stepsequencer-venster en stel deze in zodat 'ie 64 stappen laat zien. Vervolgens zet je de Amen-break sample op het eerste stepsequencer-kanaal en je klikt het eerste, het 17e, het 33e en het 49e knopje aan. Nu schroef je het tempo van je project omhoog/omlaag totdat het als 1 vloeiend geheel klinkt. Wil je een beetje tempo er in (de default Amen is langzaam), dan heb je de keuze; je voert een transpose/pitch shift uit in Audacity of zo zodat je 'm +3 semitones sneller maakt, of je gebruikt de Timestretching optie met "Resampling": zie
http://www.image-line.com/support/FLHelp/html/chansettings_sampler.htm
Als je dan lekker op 160 bpm kunt stuiteren zit je goed. Maar, dit is een gewone breakbeat; er is nog niks aan. Met Slicex kun je de Amen opknippen in grove brokken; noem ze kick1.wav, snare2.wav en zo voort. Vervolgens sleur & pleur je die dan in de stepsequencer op diverse plaatsen; het helpt als je ze neerzet op locaties die veelvouden zijn van 2 of 4. Omdat je echter met stepsequencers werkt die bij 1 beginnen met tellen kom je dus op 2*2+1 = 5 of 3*4+1 = 13 terecht.
Wat is nog meer de eigenschap van trackers? Ieder voorgaand geluid wordt afgekapt door het nieuwe geluid. Hoe je dit opknapt boeit uiteindelijk niet. Als de breakbeat in je eerste poging (voor het tempo te raden) af wordt gespeeld en je hebt ergens op stap nr. 9 in een onderliggende rij een snare of kick staan, dan moet die gelijk worden afgekapt. Trackers doen dit automatisch; FL Studio niet, dus wat je doet - volume omlaag automaten, kanaal muten met automation, of wie-weet-wat, dat boeit niet.
DJGawain: Begrijp je het een beetje of praat ik nu nog steeds Chinees? If all else fails: download de demo-versie van Renoise en ga proberen wat ik beschrijf.