Waar moet ik beginnen?

KrisvdAssem

Ouwe rot
Ik ben geinspireerd door het nummer van

Het is niet echt hardcore, en dat is het probleem.
Ik wil ook iets in die trand kunnen maken,
Maar wat is het? break core?

En hoe begin je zo iets, het lijkt op een stel losse samples en korte melodietjes, maar dat is het vast niet.

Kan iemand mij helpen om een idee te krijgen hoe ik hier aan moet beginnen?

You need an mpc my friend!

Een volledige nonsense-suggestie, want dit is bij uitstek iets wat je met Renoise kunt doen.

Je knipt je breakbeat op in losse stukjes (snare, kick, etc.) en grotere stukjes (bijv. kick + snare, of snare + hihats) en zet die in een nieuwe volgorde.

o ja, een MPC is dit: http://www.akaipro.com/mpc - een doos waar zowel een sampler als een sequencer in zitten. Je hebt 16 rubberen drumpads; onder elke zet je een geluidje en dan bouw je een nieuw patroon. Echter, die heb je daar absoluut niet voor nodig, en in breakcore zijn trackers (zoals Renoise er een is) veel meer in gebruik; zie ook Venetian Snares.

Jah, ik moet ff vermelden dat ik 14 ben met 1 jaar ervaring.
Veel geld heb ik niet, en verstand van moeilijke woorden ook niet echt.
Ik weet het, het is niet leuk om het uit te leggen aan iemand die er niet veel verstand van heeft, maar alstjeblieft.
probeer me te helpen :)

En hardstikke bedankt voor de tips ;)

Is renoise een vst?
Volgensmij is het een speciaal programma of niet?
Ik hoop het met fruityloops te kunnen doen

Is renoise een vst?
Nee; het is een DAW. Je kunt er gewoon VSTs in kwijt, maar in de basis kun je het zien als iets wat onder elke toets van je toetsenbord een sample kan leggen.

Ik hoop het met fruityloops te kunnen doen
Volg in dat geval het opknip-advies. Je kunt FL's "Slicer" gebruiken:

in combinatie met deze sample, de Amen Break:

dan moet het niet moeilijk zijn om te doen.

De regels voor een tracker te simuleren zijn eenvoudig:

- een noot even indrukken/aanklikken is genoeg; de sample speelt in z'n geheel af, ongeacht hoe lang je het ingedrukt houdt
- als er een andere noot wordt ingedrukt moet de eerste automatisch onmiddelijk stoppen met spelen.

Daarmee boots je 1 enkel tracker-kanaal na.

Kijk nu komen we ergens :)
Hardstikke bedankt, ik ga gelijk ff oefenen met fruity slicer

Niet meteen opgeven.
Dit, een paar duizend keer of zo.

Soms zijn er gewoon dingen waar je een week of twee tegenop aan 't boksen bent, en dan vind je op eens uit hoe het werkt omdat het dan pas klikt; of je leert in de tussentijd een hele hoop door allerhande niet-gerelateerde dingen te proberen. De tijd van experimenteren is sowieso goed besteed.

Of je hebt iets wat pas na een jaar of zo pas klikt - dat kan ook. Het heeft bij mij een tijd geduurd eerdat ik goed begreep hoe patchbays werkten.

De enige optie is blijven experimenteren en een tegenslag niet beschouwen als het einde van je muziekcarrière; en al zeker niet wachten op verder advies. FL heeft een stuk of 4 samplers, een ervan is FPC.

Lukt het je al om die breakbeat op te knippen met Audacity? Dan ben je er al bijna.

Waarom zijn trackers voor dit doel leuk? Omdat ze al kwantisering hebben ingebouwd; een patroon in een tracker is in de basis een 4 x 16 stepsequencer, bijna precies wat FL Studio ook doet. Je kunt die kicks en snares dus ook gewoon inklikken in de stepsequencer, alleen bestuur je een tracker voornamelijk met het toetsenbord, wat het geheel makkelijker maakt.

Okay, probeer het volgende. Maak een nieuw project in FL. Open je stepsequencer-venster en stel deze in zodat 'ie 64 stappen laat zien. Vervolgens zet je de Amen-break sample op het eerste stepsequencer-kanaal en je klikt het eerste, het 17e, het 33e en het 49e knopje aan. Nu schroef je het tempo van je project omhoog/omlaag totdat het als 1 vloeiend geheel klinkt. Wil je een beetje tempo er in (de default Amen is langzaam), dan heb je de keuze; je voert een transpose/pitch shift uit in Audacity of zo zodat je 'm +3 semitones sneller maakt, of je gebruikt de Timestretching optie met "Resampling": zie http://www.image-line.com/support/FLHelp/html/chansettings_sampler.htm

Als je dan lekker op 160 bpm kunt stuiteren zit je goed. Maar, dit is een gewone breakbeat; er is nog niks aan. Met Slicex kun je de Amen opknippen in grove brokken; noem ze kick1.wav, snare2.wav en zo voort. Vervolgens sleur & pleur je die dan in de stepsequencer op diverse plaatsen; het helpt als je ze neerzet op locaties die veelvouden zijn van 2 of 4. Omdat je echter met stepsequencers werkt die bij 1 beginnen met tellen kom je dus op 2*2+1 = 5 of 3*4+1 = 13 terecht.

Wat is nog meer de eigenschap van trackers? Ieder voorgaand geluid wordt afgekapt door het nieuwe geluid. Hoe je dit opknapt boeit uiteindelijk niet. Als de breakbeat in je eerste poging (voor het tempo te raden) af wordt gespeeld en je hebt ergens op stap nr. 9 in een onderliggende rij een snare of kick staan, dan moet die gelijk worden afgekapt. Trackers doen dit automatisch; FL Studio niet, dus wat je doet - volume omlaag automaten, kanaal muten met automation, of wie-weet-wat, dat boeit niet.

DJGawain: Begrijp je het een beetje of praat ik nu nog steeds Chinees? If all else fails: download de demo-versie van Renoise en ga proberen wat ik beschrijf.

Wat maakt het uit wat voor muziekstijl het is?

Dit kan je toch gewoon namaken? Of wil je samplecd's of vsti's downloaden die speciaal voor deze muzieksoort gemaakt zijn?

Wat maakt het uit wat voor muziekstijl het is?

Dit kan je toch gewoon namaken? Of wil je samplecd's of vsti's downloaden die speciaal voor deze muzieksoort gemaakt zijn?

Ik zou idd graag een sample cd hebben waarmee ik deze muziek style kan maken.
En het is toch wel handig om te weten wat je maakt ;)

Renoise heeft ook 'n slice functie.. en is gratis.

Ik zou idd graag een sample cd hebben waarmee ik deze muziek style kan maken.

Ja, maar ben je dan iets aan het maken of gewoon hokjes in aan 't kleuren?

Je hebt hier geen plugin voor nodig, alleen iets dat werkt op de manier die ik al uit den treure heb beschreven.

Het feit dat een tracker per spoor maar 1 stem heeft is een beperking, geen feature. Dat vervolgens breakcore het resultaat is ligt aan het feit dat ergens omheen werken op creatieve wijze je op plaatsen laat komen die je normaal nooit zou zien.

Als je niks probeert krijg je niks voor elkaar maar maak je ook geen fouten.

Als je een instelling hebt waarbij je wel wacht totdat 't in hapklare brokken voor je verpakt is, vergeet het dan maar om ooit iets te bereiken.

edit: dat van die instelling neem ik even gedeeltelijk terug want ik zit nou al een half uur met FL Studio te vechten en mijn god wat een afgrijselijk stuk software is dat. Elke stap is een gevecht om wat gedaan te krijgen omdat het de volstrekte antithesis van elk stuk muzieksoftware/hardware is wat ik ken (en da's niet weinig). Maarrrr - luctor et emergo.

Laatst gewijzigd:
fasttracker-5.jpg

Goed, Slicer wil inderdaad niet echt - het lijkt er op (en ik verwelkom correcties) dat je niet het formaat van de slices zelf kunt bepalen. Da's even de deal killer. Verder zit er in de demo vast wel iets dat lijkt op een fatsoenlijke sampler met keymaps en choke groups en zo, maar ik heb geen puf meer om tegen de interface te vechten.

Hier is de andere aanpak die bij trackers werkt - waarbij je 1 sample onder een toets zet en dan diverse brokken combineert en op tijd zet. Slicer werkt standaard met transient-detectie wat geweldig is als je enkel en alleen maar een kick of snare wilt, maar het is niet zo geschikt voor rolls en rudiments en zo.

Attachments

• Amen.zip
    610,4 KB · Bekeken: 87
Volgens mij doet Angerfist daar een gooi naar de breakcore (ik weet dat die behoorlijk fan is van Doll Doll Doll) en breakcore = trackers = renoise = breakcore! Persoonlijk werk ik zo nu en dan met andere DAWs maar voor zulk werk altijd 100% (minstens beginnen) in Renoise.

Goed, Slicer wil inderdaad niet echt - het lijkt er op (en ik verwelkom correcties) dat je niet het formaat van de slices zelf kunt bepalen. Da's even de deal killer. Verder zit er in de demo vast wel iets dat lijkt op een fatsoenlijke sampler met keymaps en choke groups en zo, maar ik heb geen puf meer om tegen de interface te vechten.

Hier is de andere aanpak die bij trackers werkt - waarbij je 1 sample onder een toets zet en dan diverse brokken combineert en op tijd zet. Slicer werkt standaard met transient-detectie wat geweldig is als je enkel en alleen maar een kick of snare wilt, maar het is niet zo geschikt voor rolls en rudiments en zo.

Slicer heb ik zelf nog niet echt gebruikt, maar ik heb de instructies even nagelezen. Als ik het zo lees kan je in Slicer zelf geen slices aanpassen, hiervoor moet je het de sample bewerken in Edison. In Edison kan je slice markers aanbrengen en op basis van deze markers maakt Slicer de slices, als je daarmee de sample laadt.
Vervolgens kan je het hele zooitje dumpen naar de piano roll en wordt elke slice gelinked aan een key op de piano roll.

Back