nieuw nederlands analoog multi effectrack

rogier: ik denk dat een aantal mensen hier, misschien meer dan op gitaarfora, een en ander van electronica weet en een redelijk hoge bullshitdetector hebben als het op claims van fabrikanten aankomt. dat was ook mijn oorspronkelijke punt: het wordt gepresenteerd als iets dat nog nooit eerder is gedaan, maar het fenomeen bestaat in de synthesizerwereld (en op andere plekken ook trouwens) al sinds eind jaren 70. technisch gezien zal het zelfs waar zijn dat het voor het eerst in een multi-effect toegepast wordt, maar als het zo van de toren geblazen wordt, kun je er op wachten dat je als fabrikant kritiek krijgt.. :D

nog zoiets: ik lees in de recensie in gitarist over het speciaal ontwikkelde protocol dat de communicatie tussen pedaal en effectunit regelt (met eigen connector, uiteraard) omdat midi niet zou voldoen. ik vraag me dan af wat er zo ingewikkeld is aan dat pedaal dat midi niet zou kunnen als je je bedenkt dat midi bijvoorbeeld ook de control wheels van een dj cd-speler sample-nauwkeurig kan aandrijven of enorme datastromen sysex en aftertouch in goede banen kan leiden.

dat het apparaat goed klinkt neem ik meteen aan, en dat het voor veel gebruikers een uitkomst is, ook. het zijn denk ik de claims die met een korreltje zout genomen moeten worden..

rogier: ik denk dat een aantal mensen hier, misschien meer dan op gitaarfora, een en ander van electronica weet en een redelijk hoge bullshitdetector hebben als het op claims van fabrikanten aankomt. dat was ook mijn oorspronkelijke punt: het wordt gepresenteerd als iets dat nog nooit eerder is gedaan, maar het fenomeen bestaat in de synthesizerwereld (en op andere plekken ook trouwens) al sinds eind jaren 70. technisch gezien zal het zelfs waar zijn dat het voor het eerst in een multi-effect toegepast wordt, maar als het zo van de toren geblazen wordt, kun je er op wachten dat je als fabrikant kritiek krijgt.. :D

nog zoiets: ik lees in de recensie in gitarist over het speciaal ontwikkelde protocol dat de communicatie tussen pedaal en effectunit regelt (met eigen connector, uiteraard) omdat midi niet zou voldoen. ik vraag me dan af wat er zo ingewikkeld is aan dat pedaal dat midi niet zou kunnen als je je bedenkt dat midi bijvoorbeeld ook de control wheels van een dj cd-speler sample-nauwkeurig kan aandrijven of enorme datastromen sysex en aftertouch in goede banen kan leiden.

dat het apparaat goed klinkt neem ik meteen aan, en dat het voor veel gebruikers een uitkomst is, ook. het zijn denk ik de claims die met een korreltje zout genomen moeten worden..

:slotje:

Ik vond de sounds uit de voorbeelden wel erg goed klinken om iets positiefs te zeggen. Een twin klinkt zowiezo al erg lekker zonder effecten ook :-).

Die touch sensitive multifunction pedalboard lijkt me dan weer totaal niet praktisch, waarom niet gewoon 8 stalen knoppen waar je met je volle gewicht je overdrive mee in kan trappen met 1 functie? Dan hadden ze beter kwa design en functie naar de g-system kunnen kijken.

Lijkt me een lastig product om te verkopen ondanks dat ik de kwaliteit wel geloof hoor.
Het is naar mijn mening ook niet heel bijzonder, immers een roland gp8 uit 1987 kon dit ook .. ok ok ok eerlijk is eerlijk de chorus en delay waren digitaal daarin en de kwaliteit niet te vergelijken natuurlijk.

Maar ik neem aan dat het marktonderzoek heeft uitgewezen dat er voldoende niche is voor dit product?
Ik zie ook niet heel veel voordelen t.o.v. losse high end pedalen en een switcher in dit geval.

Toch complimenten voor het lef zoiets in de markt te zetten! Tuurlijk gaat er R&D aan vooraf en ik kan het zelf niet dus respect. Kwa interaction design schiet het pedalboard naar mijn mening zwaar tekort.

Ben wel benieuwd naar a/b vergelijkingen met een AXE-FX II .. ultieme modelling en analoge effecten naast elkaar.
Zie grote acts nog steeds spelen met een ouwe line 6 POD pro btw .. haha .. en dat voldoet meer dan prima ook!

De chorus en de delay vind ik echt top klinken btw .. als jullie die apart gaan verkopen is daar denk ik wel markt voor! Een Pedalpro mini ofzo voor 1000 euro, high end?

Hoi Chielio, dank je,
een reactie op jouw punten:
- Geen stalen knoppen want die gaan stuk en maken een klikkend geluid als je ze gebruikt. Iedereen die de Pedalino heeft geprobeerd kon er eigenlijk meteen mee werken, zie review Gitarist (juni 2012).
- Het is zeker een lastig product om te verkopen maar het is ontworpen uit pure passie en 'geekyness'. Geloof me, als je alleen maar geld wil verdienen ga je geen complex topkwaliteit analoog multi-effect bedenken wat er nog niet is. Dan maak je waarschijnlijk gewoon een zoveelste 'boetiek' TS9 rip-off in een flashy kastje.
Er is dan ook geen marktonderzoek geweest en VR heeft geen idee van hoeveel stuks ze zouden kunnen verkopen. Het gaat hen in dit stadium vooral om de eer en de reputatie van het hebben van de beste multi-effect, qua klank en (professionele) bruikbaarheid.
- voordelen t.o.v. losse high end pedalen en een switcher in dit geval: programmeerbaarheid, realtime expressiepedaal-controle over parameters, geen signaalverlies door patchkabels, meerdere buffers, brommende voeding, meer headroom en dynamisch bereik door hoger voltage (30v), lichter en compacter dan een fullsize pedalboard met hetzelfde aantal effecten, en natuurlijk de geluidskwaliteit per effect. Hier zijn namelijk geen compromissen gesloten mbt de gebruikte componenten.
- vergelijkend video met Axe-FX zullen we zeker eens maken. Maar hoe goed ook, Axe-fx is digitaal en PedalPro analoog. En velen schijnen dat verschil te horen.
groetjes Rogier

Hoi Ruuud,
de claims zijn natuurlijk wervend van toon maar geheel feitelijk. De reden dat naar alle nieuwe en vernieuwende producten cynisch gekeken wordt, en terecht, is dat we als gebruikers natuurlijk al heel veel bullshit te verduren hebben gekregen van fabrikanten.

Ok, het ADES protocol. De reden dat MIDI niet voldoet is dat het:
- éénrichtingsdataverkeer beftreft (ADES is 2-richtings),
- MIDI geen traploze besturing kent (in plaats daarvan 128 stappen)
- MIDI heeft een hoge latency. De wahwah zoals in de videootjes te horen is zou je niet via MIDI kunnen krijgen.
- MIDI zou betekenen dat de gebruikers moeten gaan programmeren. Daar heb je met de combi PedalPro-Pedalino geen last van. Gewoon parameters instellen en aanpassen, locatie kiezen en opslaan.
Net als iedereen weet VR dat MIDI in de audiowereld een soort standaardprotocol is. Het is echter sterk verouderd en voldoet niet voor sommige high-end audio toepassingen. Vandaar de keuze voor een eigen, nieuw protocol.
Gelukkig is er MIDI out op de PedalPro, voor het besturen van die stenentijdperk outboard effecten en processors. :P
groetjes
R

Zo er loopt iemand even zijn product te verkopen....report!

Hoi Manu,

als je een afspraak maakt via info@vintage-revolution.com kun je 'm gewoon uitproberen in Den Haag. Naar keuze in de werkplaats van VR of in de Guitar Lounge, onze enige dealer.

groetjes
Rogier

Ik had al een keer gemaild, vast iets mis gegaan dan. Als uitproberen is op locatie moet ik eens kijken of ik een busje vol kan laden met spul jullie kant op.
Ik ga nog eens mailen

Grtz

Zo er loopt iemand even zijn product te verkopen....report!

Hoi Matana,

excuses als dit ongepast is en verkeerd overkomt. Het was een bestaande thread en ik heb wat vragen beantwoord en op kritiek gereageerd.

Met welke posts heb je een probleem, dan verwijder ik die?

groetjes
Rogier

Ik had al een keer gemaild, vast iets mis gegaan dan. Als uitproberen is op locatie moet ik eens kijken of ik een busje vol kan laden met spul jullie kant op.
Ik ga nog eens mailen

Grtz

Hoi Manu,

prima. Ik zal eens vragen of ze je eerdere mail niet hebben gezien...
groetjes
Rogier

Hoi Rogier,

Het gaat niet zozeer om jouw posts maar meer over het beleid van het SF....ik bouw nameljk zelf ook effecten en toen ik deze te koop aanbood in de marktplaats sectie werden deze onmiddelijk verwijderd en kreeg ik bericht dat het niet is toegestaan om commerciele handel te drijven op dit forum....dus het verbaasd me dat deze thread nog open is....en ik heb het idee dat de leiding van het SF nog steeds nioet echt weet wat ze er mee aanmoeten....ik zou nog antwoord terug krijgen maar daar wacht ik ten hede dage nog steeds op.....
Ik vind het maar vreemd......sterl dat ome Bob nog had geleefd en hij was lid geweest van dit forum zouden er dan helemaal geen Moog's mogen worden verkocht via dit forum?

mvg Dennis

Als ze rechtlijnig zouden modereren heb je zeker een punt Dennis......anderzijds is hij niet de bouwer maar de demo man....
Wat mij betreft lekker laten doorgaan en dat gemiep naar andere, meer forumopbouwende DIY mannen rechts laten liggen en ook tolereren op het forum in al hun glorie.

Vooralsnog vind ik dit geen verkoop draad. Het is zelfs verre van dat. Zoals gezegd, modder vangen :D

Hoi Rogier,

Het gaat niet zozeer om jouw posts maar meer over het beleid van het SF....ik bouw nameljk zelf ook effecten en toen ik deze te koop aanbood in de marktplaats sectie werden deze onmiddelijk verwijderd en kreeg ik bericht dat het niet is toegestaan om commerciele handel te drijven op dit forum....dus het verbaasd me dat deze thread nog open is....en ik heb het idee dat de leiding van het SF nog steeds nioet echt weet wat ze er mee aanmoeten....ik zou nog antwoord terug krijgen maar daar wacht ik ten hede dage nog steeds op.....
Ik vind het maar vreemd......sterl dat ome Bob nog had geleefd en hij was lid geweest van dit forum zouden er dan helemaal geen Moog's mogen worden verkocht via dit forum?

mvg Dennis

Hoi Dennis,

ik snap het. Net als op andere fora ligt dit soort dingen gevoelig. Op Amerikaanse fora is het meestal wel toegestaan om je in een bestaande thread te mengen om vragen te beantwoorden. Maar zelf een thread aanmaken om je eigen product aan te prijzen is begrijpelijk niet de bedoeling. Mensen voelen zich snel gespamd.
groetjes
Rogier

Vooralsnog vind ik dit geen verkoop draad. Het is zelfs verre van dat. Zoals gezegd, modder vangen :D

Hoi Vcovca,
dank je, cool dat ik er nog niet ben uitgegooid :P.
Gelukkig is er niet alleen modder hoor, ik zie zelfs bruikbare gebruikersfeedback...
Rogier

Ok, het ADES protocol. De reden dat MIDI niet voldoet is dat het:
- éénrichtingsdataverkeer beftreft (ADES is 2-richtings),
- MIDI geen traploze besturing kent (in plaats daarvan 128 stappen)
- MIDI heeft een hoge latency. De wahwah zoals in de videootjes te horen is zou je niet via MIDI kunnen krijgen.
- MIDI zou betekenen dat de gebruikers moeten gaan programmeren. Daar heb je met de combi PedalPro-Pedalino geen last van. Gewoon parameters instellen en aanpassen, locatie kiezen en opslaan.
Net als iedereen weet VR dat MIDI in de audiowereld een soort standaardprotocol is. Het is echter sterk verouderd en voldoet niet voor sommige high-end audio toepassingen. Vandaar de keuze voor een eigen, nieuw protocol.
Gelukkig is er MIDI out op de PedalPro, voor het besturen van die stenentijdperk outboard effecten en processors. :P
groetjes
R

WAAROM GEEN CV BESTURING ? 100% ANALOOG EN SNEL :halleluja

geheugen kan gewoon apart en ook wel met cv bestuurd worden
ofniedan?

"Het is zeker een lastig product om te verkopen maar het is ontworpen uit pure passie en 'geekyness'. Geloof me, als je alleen maar geld wil verdienen ga je geen complex topkwaliteit analoog multi-effect bedenken wat er nog niet is."

De reden dat het er nog niet is, is dat het slecht verkoopbaar is. Niet omdat niemand anders dan jullie het kan verzinnen. Jullie brengen het alsof jullie eindelijk iets hebben klaargespeeld wat de rest van de muziekwereld al tientallen jaren probeert, maar niet heeft kunnen uitvogelen.

"Er is dan ook geen marktonderzoek geweest en VR heeft geen idee van hoeveel stuks ze zouden kunnen verkopen. Het gaat hen in dit stadium vooral om de eer en de reputatie van het hebben van de beste multi-effect, qua klank en (professionele) bruikbaarheid."

Dat klinkt nobel ...

Wat bij mij opkwam bij dit product is: Frankenstein.

Een grote pluim voor Rogier....
Ondanks alle verwijten, aantijgingen en aanvallen blijft hij bedeesd, netjes en zakelijk :okdan:

voor gitaristen een mooie prijs toch?
gelijk aan ongeveer 6 boutique pedaaltjs of 1 fijne buizentop : )

Back