Muziekale dip?

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Hebben jullie dat nou ook wel 's: zin om te stoppen met muziek en alles te verkopen, om
voor de verandering 's iets zinnigs te gaan doen voor de samenleving....
I.p.v. mezelf terwijl de zon schijnt op te sluiten met mijn machientjes ....?

Het zou me zoveel geld, tijd en energie besparen; ik zou er een compleet ander leven op na kunnen houden!

Onlangs heb ik alles als test 's weggezet in de berging, of eigenlijk vorig jaar ook al een keer en om eerlijk te zijn ook niet als test, maar binnen 2 dagen staat het allemaal dan weer netjes op z'n plek. Het is ware haat-liefde. Ik kan het niet uitstaan en ook niet missen, ik wordt er echt gek van.

Kent iemand dit? Ik zit er alweer over te denken vanavond alles los te trekken en in de verkoop te zetten. Maar de ervaring leert me dat ik eerst tot een veelvoud van 4 moet tellen...

Ja dat ken ik zeker. Heb ook wel eens gedacht om alles wegtedoen, websites te verwijderen en te stoppen met muziek.
Dat gedachte heb je dus vooral als het niet wil lukken. Maar ik weet dat als ik dan de volgende dag de boel weer aanzet, ik toevallig wel de juiste toetsen druk en me weer uren vermaak.
Ik zou m'n apperatuur niet zo gauw wegdoen. Bij mij gaat het in eerste instantie niet om muziek maken, maar gewoon om te klooien met de apperatuur. Echt muziek maken heb ik een hekel aan. Is ook zo moeilijk.
Aan een totaal ander leven zit ik ook wel eens te denken. Zo misschien wel leuk zijn. Momenteel is het namelijk doodsaai.
Een beetje werken(afgelopen maanden niet echt veel)verder de hele dag of avond op m'n kamer zitten klooien. Vooral met dat hete weer klote. Maar ja, wat zou ik in godsnaam buiten moeten doen. :D

Maar ik denk dat iedereen dat wel eens heeft. Iedere producer/artiest zal wel van die dagen hebben dat ie de hele dag zit te pingelen, maar er echt niks leuks uit kan krijgen. Erg frustrerend.
Maar ja, goeie muziek maken is ook niet zo makkelijk. Het kan wel eens makkelijk gaan.
En als het echt niet wil lukken ga ik gewoon effe 303en :)

Tja dat heb ik ook zeer regelmatig...echt wel!
Ik heb al weken mn knoppen niet betast!!!!

Soms speel ik met het idee om alles weg te doen en dan gewoon 1 alles in 1 workstation te kopen zoals een Triton ofzo...

Maarja, het is nu te lekker weer om te jammen...
En af en toe naar mn knoppen kijken is ook al bevredigend haha...

Dat heb ik ook !! Alleen ben ik niet sociaal, dus een sociaal leven zit er niet in.. dan maar aan de knoppen.. =(

Origineel geplaatst door krz
Dat heb ik ook !! Alleen ben ik niet sociaal, dus een sociaal leven zit er niet in.. dan maar aan de knoppen.. =(

Als je mpc maar goed zit ;)

Muff heeft dit niet zozeer, wel dat hij wat minder vaak op dit "kloteforum" moet rondhangen :D
Synthforum, het zou verboden moeten worden ;)

Dan maar de tuin bijwerken. :)

Maar er zijn al best wel wat draadjes van hopeloze gevallen geweest. Nou ja die het even niet meer zagen zitten. Het muziekmaken dan.

Wat bij mij wel eens werkt is als je een dag code hebt zitten kloppen en eigenlijk niets zinnigs doet dan s'avonds alles eruit moet. Maar ja, als je dan op je werk alsmaar zit te forummen dan schiet dat ook niet op. ;)

Ach, soms lukt het niet en dan moet je gewoon een andere hobby hebben. Liefst een waar je niet bij hoeft na te denken enzo. (de IT bijv)

@krz
misschien was de zin 'dan maar naar de knoppen' wel iets toepasselijker geweest ;)

he gelukkig, ik ben niet de enige.......

Maar het blijft moeilijk. Ik stop er gewoon veel meer tijd en energie in dan dat het teruggeeft, dat is het hele probleem. Ik speel nog steeds erg veel met de gedachte alles te verkopen, en dit hok in te richten als bijna-lege meditatieruimte met hi-tech surround sound. Zodat ik nog steeds ff lekker kan wegdromen als het even moet, want dat kan ik niet missen, maar dat het me niet meer leegzuigt qua energie en tijd. Dat ik verdomme nog 's buiten kom, onder de mensen!

Ik heb soms ook tijdenlang geen zin en fut, maar alleen al mijn rotzooi zien staan kan me soms weer blij maken...

Ik heb in het verleden ook alles weg gedaan. Gek genoeg heb ik het jarenlang niet gemist, maar uiteindelijk is het toch weer gaan kriebelen.

Bovendien, als je een hekel hebt aan mensen in het algemeen, dan moet je toch wat 8o)

Tis echt net werk soms....muziek maken. Met dit weer zoals het nu is doe ik bijna niets meer. Ik kan het niet verkroppen thuis te zitten terwijl vrienden op terassen en in parken aan het bierdrinken zijn en zon enzo krijgen.
Maarja....dan ben je weer hooked op een dingetje en blijf je toch maar aan je studio-tan werken.

Join the club dob!!

ken het maar al te goed....muziek maken dat is afzien....een lijdensweg....geen idee waarom je het doet...maar als je dan een keer wat maakt dat je wel leuk vindt en wat ook relatief snel eruit floept, en/of je krijgt positieve reacties van mensen, dan is het allemaal weer goed!

Olaf

Iedereen heeft wel eens een dipje met zijn muziek. Maar volgens mij heeft dat meer te maken met het feit dat je op dat moment andere interesses hebt en even geen tijd en/of zin voor muziek.

Na een tijdje komt het altijd weer terug. Wat je nooit moet doen is je eigen gaan dwingen om een half uur ofzo in je studio te gaan zitten. Dat werkt alleen maar meer demotiverend omdat er toch niks van terecht komt.

Hihi,

Olaf zou je denken dat dob een aai over z'n bolletje nodig heeft?

Nee joh, je hebt gewoon teveel zooi.
Pak eens een verwaarloosde synth en ga d'r mee in de tuin zitten.
Leef je eens uit buiten. :)

Trouwens lijk me wel eens leuk om in een etalage van een winkel te gaan zitten voor een weekendje en daar lekker bezig te zijn terwijl je uitzicht hebt over de mensen.

Als het niet zo erg lukt om een goede melodie te krijgen bijvoorbeeld, dan ga ik altijd wat klooien met beats en geluid zonder dat er nou speciaal een melodie moet komen. Gewoon wat abstracte complexe beats of grooves maken lukt me meestal altijd wel, maar.... Ik moet wel zin hebben om iets te doen!!! Als ik m'n synths, etc. aanzet en ik merk dat ik eigenlijk als een dooie bezig ben en eigenlijk totaal geen zin heb om iets uit te voeren, dan zet ik ook direct alles weer uit. Het is namelijk vaak een automatisme om m'n apparatuur direct aan te zetten zodra ik m'n kamer binnen kom.

Pas als ik (soms onbewust) eigenlijk toch niet zoveel zin heb en er werkelijk niets lukt, maar toch probeer om iets te maken, dan pas wordt het echt pijnlijk en denk ik dat ik echt nergens toe in staat ben. Gelukkig weet ik nu wanneer ik moet stoppen als het niet lukt en kan ik die frustratie beperken tot een minimum of is er zelfs geen sprake meer van frustratie.

Aan verkopen heb ik nooit gedacht. Het klinkt misschien materialistisch, maar als ik m'n spullen zie staan als ik m'n kamer binnen kom, vind ik het al snel prima :okdan:

Toch ga ik mijn apparatuur op korte termijn verkopen.
Ik ben het beu, zat en moe. Ik wil er even een paar jaar niks meer mee te maken hebben.

Hoe zou jij het vinden, om er maar even een metafoor tegenaan te gooien, een vriendin te hebben wiens onderkomen je betaald, je offert een slaapkamer voor haar op en slaapt zelf dan maar in de kamer, je leest alle vakbladen om haar zo goed mogelijk te behagen, zodra je thuis komt is het enige wat je nog denkt of doet gericht op haar, in de trein zit je naar foto's van haar te staren en droom je ervan weg, je reist het land door om haar de mooiste cado's te kopen van je vakantiegeld, en je moet haar zo vaak de haren wassen dat je handen RSI symptomen beginnen te krijgen.... je zet je telefoon uit want alle aandacht moet immers naar haar gaan.... je bent zelfs minder gaan werken.... je belt vrienden en feesten af, want je moet thuisblijven om voor haar te zorgen..... bezoek daar moet je ook al niks meer van hebben, want aandacht ervoor kun je niet opbrengen........ sporten of koken, daar is geen tijd voor.... het is zelfs zo dat je overdag voor jullie beiden gaat werken en zij doet nauwelijks wat...........je bent zelfs blij als het regent, want dan is het minder erg voor haar te zorgen, zo binnen......................
Terwijl ze nooit een heus teken van liefde terug geeft? Een kusje kan er nauwelijks af? En zelfs alleen maar te zeggen heeft: ik wil dat je me meer aandacht, geld en energie geeft, en me meer plaats gunt in huis, het is niet genoeg. En dan de manier waarop ze het vraagt, en hoe ze kijkt; je gaat alweer overstag.
Maar toch; op een gegeven moment, na 4 jaar oogkleppen, komt de dag dat je denkt: "al ben ik nog zo dol op jou, stapelgek zelfs.... toch klopt er hier iets niet..... hier klopt iets niet........... ik ben ook hardstikke gestoord volgens mij!"

Nouja zo voelt het momenteel, het zuigt me leeg en ik blijf maar geven, maar het geeft niks terug. Ik heb echt ff ruzie met mijn eigen muziek!
Dus ik weet niet wat jullie, maar ik trek het niet meer, echt niet. En al zou ik wel echt succesvol worden, dan nog; zo leven trek ik niet veel langer.

Zo ga ik ook met mijn modulairs om, maar ik heb wel het gevoel dat ze wat terug geven.

Wat ik doe is niet meer rennen om een trein te halen, niet meer rennen om een telefoon op te pakken, niet meer nee zeggen tegen iets leuks, omdat ik iets anders moet doen, oftewel rustig leven... Doordat ik nu zo leef zit ik soms 15 uur per week aan mijn modulairs en soms 15 minuten...

Ik heb ook totaal geen drang om iets te maken of goed te worden.

Ik moduleer om te leven, ik leef niet om te moduleren.

Tijd om tegen die vriendin te zeggen dat ze op zichzelf moet gaan wonen. ;)

Maar vreemd genoeg begin ik al een beetje te snappen wat je bedoeld.

Ik denk dat je beter kan kijken wat je uiteindelijk met je muziek maken wil;

Is het een hobby waar je niks van verwacht, maar wel lol aan beleeft.
Of is het een bezigheid waar je iets mee wil bereiken.

En als je iets wil bereiken, wat wil je ermee bereiken.
Als je bijvoorbeeld ooit iets uitgebracht wil hebben, hoe doe je dat nu;

Stuur je demo's rond, en zo ja stuur je ze wel naar de juiste labels ?
(dit is maar een voorbeeld)

Dus.........de hamvraag:

Wat is voor jou de reden om muziek te maken ?

Ik denk dat het sowieso fout is een ding als iets belangrijks te gaan beschouwen.
Sociaal zijn is een menselijke drang. Als je dat niet wil zijn, zit er grondig iets fout met het zelfbeeld.
Maak werk van je sociale leven. Probeer je in te leven in iemand anders zijn visie, verwaarloos je vrienden niet.
Geven aan iemand anders, geeft veel meer plezier dan mensen enkel te beschouwen als dingen waarvan je iets gedaan krijgt.

Chech internet eens voor die Brian Eno zinnetjes, die raad geven als je vast zit in je muziek. Kan je ook toepassen in het leven.

Laatste: samen bereik je meer als alleen.

ik zal jullie het eens beter vertellen, ik was al die synths en keyboards bui dat ik ze op zolder heb gedaan.
nu speel ik basgitaar, en ik vindt het 100x leuker dan synthesizer. maar toch pak ik er stiekem eentje van zolder om het af te leren. je weet wel hoe dat gaat.

altijd voor de lol gedaan, niet zozeer om doortebreken of om zoogezegd " beroemd " te worden.
ik kon altijd lachen om mn casio vl1. grappig dingetje

Back