synth voor 200 Euro?

Ohja, ik denk dat ik voor mijn gevoel iets tegen VA heb omdat het simulatie betreft (toch?)

Wat een ontzettend bizar argument.

Wat denk je precies dat er in een SY gebeurt? Daar worden net zo hard nulletjes en eentjes heen en weer geschoven.

Synthesizers simuleren sowieso; in tegenstelling tot "echte" instrumenten raak je het stuk wat geluid maakt nooit direct aan, en is er nergens een klankkast te vinden.

ik snap ook niet dat mensen iemand een SY77 aanraden als allereerste synth, zo kom je niet achter de basis van geluiden maken

Je kan met een SY77 perfect wat je met iedere VA kan, een oscillator met een zaagtand door een filter jagen en een envelope voor het filter en het volumeverloop instellen. 't Is een waanzinnig krachtige combinatie (wat een engine!) van FM, samples en filters en, als je wil, kan je perfect een standaard subtractief geluidspad maken.
Je kan, naar mijn mening, voor 200 Euro niet meer synth kopen dan dat, en 't is een synth uit de hogere klasse, dat merk je meteen aan klank- en bouwkwaliteit. Ik kocht mijn eerste SY77 voor 180 Euro en ik kon mijn ogen en oren niet geloven...
Er bestaat trouwens niet echt een basis voor geluiden maken, subtractieve synthese is er één, additieve synthese een andere, FM nog een andere, samples afspelen weer een andere. Met een SY77 heb je alvast drie van de vier genoemde synthese wijzen voor geen geld.

Laatst gewijzigd:
de SY77 is ook vet, ik heb zelf de TG77..
maar als beginner zijn dat qua bediening gewoon ingewikkelde synths met al die menu's

Daarmee ben ik akkoord. Maar een gemotiveerde beginner slaat zich daar wel door en zal later blij zijn dat zijn 200 Euro met zo'n hoog rendement geïnvesteerd geweest is :-).
Je kan trouwens best een PC editor gebruiken, dan is het best wel te doen, je kan immers FM links laten liggen als je er nog niet rijp voor bent. Ik blijf erbij, voor dat geld koop je niet meer synth.

Wat een ontzettend bizar argument.

Wat denk je precies dat er in een SY gebeurt? Daar worden net zo hard nulletjes en eentjes heen en weer geschoven.

Synthesizers simuleren sowieso; in tegenstelling tot "echte" instrumenten raak je het stuk wat geluid maakt nooit direct aan, en is er nergens een klankkast te vinden.

Zit wat in, het is bij mij ook een gevoelskwestie denk ik, het gedraagt zich analoog maar is het niet.. Ook al weet ik wel dat je digitaler dan FM zo een beetje niet eens kan krijgen. Beetje een vreemd verhaal van mij als ik het zo lees maar laten we het er maar op houden dat ik een beetje vreemd ben, een VA zal ik waarschijnlijk nog wel kopen, het geluid is vet alleen de naam VA doet iets vreemds bij mij:erm::)

Ik ben er officieel uit,
Mijn eerste synth word een Yamaha SY
Ik heb alleen een vraag, en hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven:
Stiekem is de SY99 leuker, en voor de 300 euro waar hij laatst voor weg is gegaan had ik het zeker gedaan! Ik las op internet ergens (linkje kwijt) dat de SY99 samples kan laden vanaf floppy, en je dus niet vast zou zitten aan de beschikbare samples.. Is dit waar? en is het absoluut niet mogelijk met de SY77?
Leek me fantastisch namelijk om iets met vocal samples te kunnen doen, bak FM er over en gaan met die banaan maar als alleen de SY99 dat kan overweeg ik door te sparen.
(ten slotte is bij mij zo dat hoe langer ik spaar en wacht voor ik iets heb, des te mooier het moment is als ik het daadwerkelijk voor het eerst aanraak en in mijn bezit heb!:))

Dat is waar en het is absoluut niet mogelijk met de SY77. De SY99 houdt zijn samples ook in het geheugen als je hem afzet zodat je ze niet opnieuw moet laden.
Je kan jammer genoeg de geluiden met samples niet via sysex bewaren op een PC (de geluiden wel, maar je hebt de samples niet mee - tenzij iemand een manier kent om het wel te doen???), je kan ze enkel op floppy kwijt. De samples zijn echter hoe dan ook zeker een aanwinst, zeker voor iemand die houdt van patches maken.

Wat de SY99 ook interessanter maakt dan een SY77:
  • sommige awm samples zijn verbeterd
  • vooral de véél betere effecten
Hierdoor klinkt de SY99 beter dan de SY77, al blijft ook de SY/TG77 absoluut een aanrader.

Zeker niet te versmaden, een Trinity, heeft wel de typische Korg klank. Als ik zou moeten kiezen tussen een Trinity en een SY99 om de rest van mijn dagen klanken te maken op een onbewoond eiland, dan koos ik de SY99 zonder ook maar één moment te aarzelen...

Dat is waar en het is absoluut niet mogelijk met de SY77. De SY99 houdt zijn samples ook in het geheugen als je hem afzet zodat je ze niet opnieuw moet laden.
Je kan jammer genoeg de geluiden met samples niet via sysex bewaren op een PC (de geluiden wel, maar je hebt de samples niet mee - tenzij iemand een manier kent om het wel te doen???), je kan ze enkel op floppy kwijt. De samples zijn echter hoe dan ook zeker een aanwinst, zeker voor iemand die houdt van patches maken.

Wat de SY99 ook interessanter maakt dan een SY77:
  • sommige awm samples zijn verbeterd
  • vooral de véél betere effecten
Hierdoor klinkt de SY99 beter dan de SY77, al blijft ook de SY/TG77 absoluut een aanrader.

Bedankt voor de duidelijkheid!
Het moet en zal dus een SY99 worden, geen twijfel meer mogelijk.. dus even doorsparen dan maar:erm:

Heb de korg trinity even bekeken, vind het eerlijk gezegd echt een draak, foeilelijk! De specs zijn daarintegen absoluut niet verkeerd maar ga toch echt eerst voor de Yamaha!
Ga nog wel even trinity filmpjes kijken om te checken wat er uit te halen valt :)

Zeker niet te versmaden, een Trinity, heeft wel de typische Korg klank. Als ik zou moeten kiezen tussen een Trinity en een SY99 om de rest van mijn dagen klanken te maken op een onbewoond eiland, dan koos ik de SY99 zonder ook maar één moment te aarzelen...

oh?
ik dacht juist dat de trinity veel gepolijster klonk dan de sy series?

Klopt, de Trinity klinkt inderdaad veel gepolijster, net als vrijwel alle 'recente' Korgs. Dat is dus ook de reden waarom ik een SY verkies. Die klinkt ruwer, is tot meer experimentele klanken in staat, klinkt veel krachtiger en is, puur op synth klanken, massa's veelzijdiger.

ah meer experimenteel das altijd fijn...
maar mn tg77 is al een bitch om te editten hoe zit dat met de sy99 dan?

Tja, simpel is het niet, maar zeker te doen. Ik gebruik SY Manager versie 3, kost een habbekrats, je vindt het hier http://www.fm-alive.com/Pages/SYM3.aspx
Je komt wel snel tot bruikbare klanken, de architectuur van de SY is complex maar er steken bruikbare blokschema's in de user manual, er zijn wel een ziljoen parameters :-). Het FM deel blijft altijd een beetje trial and error, althans voor mij toch. Maar de combinatie van FM met filters geven het toch wat meer een 'subtractief' gevoel waardoor je sneller tot het gewenste resultaat komt als de basis FM klank al wat in de buurt komt.
Ik editeer in elk geval vele malen liever de SY99 dan pakweg een Wavestation.

ah ik heb ook een wavestation :)
das ook programmeren pfoei, vooral de wavesequences maar meestal zoals bij FM lukraak parameters veranderen geeft ook leuke resultaten :)

Back