ja allemaal leuk een aardig die ondersteuning voor linux, maar het gros van de vst's werken niet op de linux, en probeer maar 's drivers te vinden voor fatsoenlijke audio interfaces...
MOTU/RME/APOGEE/M-AUDIO/FOCUSRITE need i to go on?? Linux drivers? Njeee.
Zit je dan straks op je mooie pentium 3 ubuntu laptop met bitwig zonder audio interface of vst's...
Serieus alternatief voor OSX? Kom nou, maak dat de kat wijs.
Dan hoor ik ook nog dikwijls het argument dat je een linux machine zo mooi kunt strippen dat ie helemaal DAW-only is ingericht...
just my two cents.
Linux drivers? Ja.
Je bent blijkbaar niet goed op de hoogte.
M'n hdspe kaart met multiface2 eraan draait perfect sinds ik deze heb(2j ofzo?)
Ondersteuning is er ook al voor fireface400/800. De raydat/madi kaarten e.d. zijn ook ondersteund. Kortom RME heeft een vrij goede ondersteuning.
Focusrite? Ja er zijn ook modellen die werken.
Idem met motu, als zijn die vijandig omdat ze totaal weigeren mee te werken om de community drivers te laten maken waardoor er massa's tijd verloren gaat met reverse engineering.
M-audio? Mijn simpel m-audio 1010 werkte 7 jaar geleden perfect. Nu zijn de firewire modellen wel beperkt hierbij. Lightbride is gerapporteerd van te werken ook.
Van usb interface ben ik niet op de hoogte, maar er zullen er ook wel zijn.
Van softsynth maakt ik niet veel gebruik maar er zijn er. En het aantal neemt ferm toe zowel van softsynths als effecten. Daarom noemt het wel niet VST. Eerder LV2 of andere, sedert kort is er wel linuxvst. Eens Bigwit zal uitkomen dan zal het nog in hogere in een stroomversnelling komen denk ik.
Dat linux nog niet op zelfde niveau staat als mac of windows is natuurlijk niet verwonderlijk op vlak van audio. Tenslotte is er meer dan 10jaar in te halen, maar wees gerust, men is bezig aan een ferme inhaalslag. Trouwens linux loopt op veel dedicated apparaten, ook in de audiowereld, alleen zie je het niet, vb
http://www.harrisonconsoles.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=1
Kortom, je reactie is er eentje van op basis van feiten van dikke 5 jaar geleden.
Tijd om je kennis wat bij te schaven SynnyS!