G
Guest
Guest
Weleens van verdeel en heers gehoord?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Zou mij niets verbazen als er onder de motorkap gewoon deels dezelfde code draait (ofwel ze hebben broncode meegenomen bij Ableton). Dit is wel strafbaar aangezien broncode die je maakt in opdracht van een werkgever of opdrachtgever in elk contract dat ik ken eigendom is en blijft van de werkgever of opdrachtgever.
Je kunt volgens mij nooit zo snel een nieuw product neerzetten wat zoveel op een ander product lijkt. Mocht Ableton dit kunnen aantonen (bijv na de release van Bitwig 1.0) zijn ze zwaar de pineut!
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Bitwig de grootste misfire sinds tijden gaat worden in producingland...
Hoop bombarie, weinig wol.
Op basis waarvan kom je dan met dit voorgevoel? Ze hebben redelijk snel wat in elkaar geknutseld wat er wat mij betreft aardig uitziet. Kijk, of het allemaal 100% vanaf dag 1 gaat werken dat betwijfel ik ook wel (want in software land zijn er gewoon veel variabelen/systemen etc.).

Als je er nu nog tussen wilt komen als grote DAW-producent zul je wel van verdomd goede huize moeten komen en vooral iets enorm innovatiefs moeten doen wat anderen nog nooit hebben gedaan.
Alle features die er in 9 bij komen (en genoeg mensen die het al een relatief magere upgrade hebben genoemd) hebben geen nut als het nog steeds niet stabiel draait.
Dat risico bestaat inderdaad altijd als bedrijven al aardig wat jaren aan de weg timmeren en bovendien erg goede verkoopcijfers behalen. En helaas gebeurt dat nu inderdaad ook, zoals jij al aangeeft.Maar de grootste klad zit in het zelfvoldaan worden van DAW-bouwers.
Bitwig op NAMM filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=qeH0i-M0tC0&feature=youtu.be
Vooralsnog lijkt me de echt enige unieke feature het modulaire gedeelte.

Nu ableton v9 er is, is de noodzaak voor bitwig toch weg?
Wat me vooral opvalt is dat ze geen enkele uitspraak over de release datum van een versie 1.0 doen.
Dat geeft meestal wel aan dat men niet echt een idee heeft hoe ze er voor staan.
Het is niet raar om dezelfde namen aan te treffen voor variabelen. Als iets index moet heten ga je dat niet floeps noemen zodat de namen niet op elkaar lijken, en als je 1 slimme oplossing hebt bedacht ga je dat niet anders implementeren.Zou me overigens ook echt niet verbazen als er behoorlijk was codebase identiek is aan Ableton, aangezien de functionaliteit gelijk is kan dat bijna geen toeval zijn.
Wie zegt dat er wrok is? Ik heb nog geen lastercampagne richting Ableton gezien. Overigens - genoeg dingen die gaaf zijn om te bouwen en dat je je vervolgens zit te ergeren op het framework dat je tegenhoudt of minder competente collega's die hun office politics beter weten te spelen.Ik denk dat dit bedrijf meer kan bereiken als ze hun wrok richting hun ex-werkgever loslaten en zich focussen op een mooii en innovatief product ontwikkelen.