Buizen

digitaldavy

Engineer
Ik loop e klooien met de anschaf van een setje buizen voor een zelfbouw mic preamp. Ik moet hiervoor 12ax7 buizen hebben. Uit de merken heb ik wel een keuze kunnen maken, het wordt een TsunSol of een JJ buis. Ik moet er 2 hebben, dus was er ook al achter dat het de balanced versie moet zijn.

Kan iemand me alleen uitelggen of ik de gold pin versie moet hebben voor dit project? En of het dan ook de high gain versie moet zijn? mijn dank is groot.

het ligt aan het circuit. ik heb goede ervaring met de JJ 803s goldpin. heb je een link voor de preamp?
de nieuwe Tung Sol zijn goed, maar heb ook een hele oude long plate en die laat alle nieuwe productie ver achter zich. maar ja, zie daar maar een matched pair van te krijgen voor een redelijk bedrag.

Persoonlijk zou ik een setje Electro Harmonics nemen voor een neutraal klankbeeld
JJ zijn wat afgerond in het hoog en wat dikker in de lage mid
Tung Sol zijn op zich wel helder maar hebben ook iets meer accent in het hoge middengebied
Maar op zich maakt het vrij weinig uit, sommige karaktereigenschappen van buizen kunnen heel wenselijk zijn

Lijkt me ook dat je zo min mogelijk vervorming wil voor een microfoonpreamp, dus dan zou high gain selected denk ik niet de beste keus zijn

Persoonlijk zou ik een setje Electro Harmonics nemen voor een neutraal klankbeeld
Tung Sol zijn op zich wel helder maar hebben ook iets meer accent in het hoge middengebied
Maar op zich maakt het vrij weinig uit, sommige karaktereigenschappen van buizen kunnen heel wenselijk zijn

Lijkt me ook dat je zo min mogelijk vervorming wil voor een microfoonpreamp, dus dan zou high gain selected denk ik niet de beste keus zijn

wat een onbeschrijfelijke crap weer.....

ik heb eventueel telefunken´s of philipsen te koop, maar gewoon JJ zou het prima moeten doen.
ik zou dan alleen wat extra buizen meebestellen, aangezien ze af en toe microfonisch zijn, en dat kan je nou precies niet gebruiken bij dit soort preamps.

:mega:

DigtalDavy:

12AX7 buisjes zijn goedkoop.
Ik zou een paar verschillende kopen en wat uit proberen, dan kan je je eigen mening vormen.

Ik vind het allemaal erg betrekkelijk wat er over verschillende merken of over NOS buizen wordt geschreven0
Met alle merken heb ik goede ervaringen. Maar soms heb ik ook pech gehad en had ik een rot-buis ertussen zitten. Jammer maar helaas.

Iedereen bedankt voor de commentaren.

nou, ik zou zo zeggen, leest je eigen post nou nog eens door......

Electro Harmonics nemen voor een neutraal klankbeeld

dit is toch gewoon gelul op niets af?
ow ja, en een 12ax7 is een 12ax7, dus hi gain enzo dat gaat natuulijk ook niet op, want de gain wordt bepaalt door de schakeling, en niet door de buis.

ow ja, en een 12ax7 is een 12ax7, dus hi gain enzo dat gaat natuulijk ook niet op, want de gain wordt bepaalt door de schakeling, en niet door de buis.

Klopt, er zit geen verschil in karakter van buizen :frons:

http://www.amplifiedparts.com/tech_corner/12ax7_comparison_of_current_made_tubes
"All 12AX7s have an amplification factor (µ) of 100 ("high-mu").
Ideally every 12AX7 should yield the same gain when placed in the same circuit.
However, in reality there are comparative gain differences among 12AX7s."

http://www.guitaramplifierblueprinting.com/GTlink.html
"In the tubes we went through, keeping in mind our 1.2 mA / 1600 transconductance industry
standard spec, we found our samples ranged from 0.7 mA to 1.6 mA. When you take into account,
that the amplification factor of a 12AX7 is 100, there is a dramatic difference in these tubes."

:koffie:

http://www.amplifiedparts.com/tech_corner/12ax7_comparison_of_current_made_tubes
"All 12AX7s have an amplification factor (µ) of 100 ("high-mu").
Ideally every 12AX7 should yield the same gain when placed in the same circuit.
However, in reality there are comparative gain differences among 12AX7s."

http://www.guitaramplifierblueprinting.com/GTlink.html
"In the tubes we went through, keeping in mind our 1.2 mA / 1600 transconductance industry
standard spec, we found our samples ranged from 0.7 mA to 1.6 mA. When you take into account,
that the amplification factor of a 12AX7 is 100, there is a dramatic difference in these tubes."

:koffie:

dit is dus ook slap gelul.....

dit is dus ook slap gelul.....

Waar is dan jouw onderbouwing dat alle 12AX7's gelijk zijn?
Omdat ze hetzelfde naampje hebben en ze volgens onfeilbare specificaties en eisen gebouwd zijn? :doei:

nou, omdat het een 12ax7 is, en geen andere buis...

en natuurlijk zitten er verschillen in, daar is het ook een buis voor, alleen de verschillen zijn niet eenduidig voor een bepaalt type, dat hoort gewoon bij de tolerantie die een buis nou eenmaal heeft.

en zoals alreeds gezegd, de versterking wordt door de schakeling bepaald, en niet door de buis ( behalve in hele slechte schakelingen)..

ow ja, en een snelle quote van internet is natuurlijk helemaal geen onderbouwing....

en voor de zekerheid, zodat we weten waar we het over hebben even de data sheet....

Bekijk bijlage 12AX7-datasheet.pdf

dit is een 12ax7, en alles wat hiervan afwijkt is geen 12ax7

Laatst gewijzigd:
valves myths

Mijn ervaring is dat er verschil zit tussen buizen. Ik heb zelfs een paar voorbeelden gepost ooit hier. Maar je luistert nooit naar alleen de buis, je luistert naar de hele schakeling. En die heeft veeeel meer invloed op het geluid dan de buis zelf. Het is ook nog goedkoper om een weerstand of condensator te vervangen dan een buis.

Heb je niet de kennis om weerstands-waarden en condensator waarden te veranderen dan is het gewoon een kwestie van geluk welke buis er beter klinkt in welke schakeling. En je moet er geen wonderen verwachten: Klinkt de schakeling kut dan blijft dat zo.

nou, omdat het een 12ax7 is, en geen andere buis...

en natuurlijk zitten er verschillen in, daar is het ook een buis voor, alleen de verschillen zijn niet eenduidig voor een bepaalt type, dat hoort gewoon bij de tolerantie die een buis nou eenmaal heeft.

en zoals alreeds gezegd, de versterking wordt door de schakeling bepaald, en niet door de buis ( behalve in hele slechte schakelingen)..

ow ja, en een snelle quote van internet is natuurlijk helemaal geen onderbouwing....

en voor de zekerheid, zodat we weten waar we het over hebben even de data sheet....

Bekijk bijlage 79326

dit is een 12ax7, en alles wat hiervan afwijkt is geen 12ax7

-Dik gedrukt-
En daar zit nou net de kneep
die toleranties kunnen dus aardig afwijken waardoor 2 buizen van hetzelfde merk/type hoorbaar van elkaar kunnen afwijken
Toegegeven dat dit vermoedelijk pas bij extremere toepassingen beter naar voren komt

Wat ik raar vind is dat je zegt dat de buizen in het circuit niet verantwoordelijk zijn voor de versterking
Maar transistoren werken als versterking, of schakelaar
Wat zetten ze dan aan of uit in een buizenvoorversterker?

Wat ik raar vind is dat je zegt dat de buizen in het circuit niet verantwoordelijk zijn voor de versterking

Dat zegt ie helemaal niet, hij zegt dat de vesterking (dus hoeveel er versterkt wordt, 1x, 2x, 100x, ...) niet door de buis bepaald wordt maar door de schakeling. Uiteraart is het de buis die de versterking doet, maar hoeveel hij versterkt ligt aan de rest van de schakeling.
Vandaar dus dat een internet-quote waarin staat "een 12ax7 versterkt 100x" slap gelul is.

maar als ik een 12ax door 12au buis vervang in dezelfde schakeling,
heb ik minder versterking. Hoe komt dat dan.:koffie:

Laatst gewijzigd:
Back