MacBook (Pro) en Audio?

glennplumber

Kneed je synth
Hallo forumgangers,

Vraagje aan de macbook gebruikers :) Omdat ik graag weer live wil gaan en binnenkort een erg leuke booking heb. Ben ik opzoek naar een macbook voor op het podium. Omdat ik niet gelijk 2000,- te besteden heb voor een nieuwe I7 ben ik een beetje rond gaan kijken naar wat er 2de hands op de markt is.

Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is naar een tabel of manier om te bepalen hoeveel audiosporen een macbook kan draaien. Misschien een tabel op processor en het haalbare aantal audiosporen? Of iets in die geest? Is dat er ... bestaat dat dan hoor ik het graag! :)

De bedoeling is dus om als ik een leuke 2dehandse tegen kom ik kan bepalen of het met die macbook haalbaar is voor mn liveset.

Thx!

ik geloof dat je dat vindt op de sound on sound website ("apple notes" artikelen?)

Ik werk met ableton.

Zit te denken om mn tracks in op te delen in

laag,
percussie en fx,
synths,

daarnaast in elke track tenminste 1 vst synth niet gesampled voor extra controle en waarschijnlijk ook nog wel een andere highlight sound om te editen via mn novation remote

2 bussen met 'special fx'

limiter op de masterbus

Samengevat is dat tegelijkertijd 4 audio sporen waarvan er 1 fx zal bevatten ... een vst synth ... 2 bussen fx en een limiter.

:)

Als je het model koopt van early 2011 dan zit o.a. met de 2.0 i7 processoren van intel (quad core)

Dit in combi met voldoende ram is een redelijk beest van een mobiel apparaat.

Die zijn nog wel redelijk aan de dikke prijs die I7's 8)

Ik werk met ableton.

Zit te denken om mn tracks in op te delen in

laag,
percussie en fx,
synths,

daarnaast in elke track tenminste 1 vst synth niet gesampled voor extra controle en waarschijnlijk ook nog wel een andere highlight sound om te editen via mn novation remote

2 bussen met 'special fx'

limiter op de masterbus

Samengevat is dat tegelijkertijd 4 audio sporen waarvan er 1 fx zal bevatten ... een vst synth ... 2 bussen fx en een limiter.

:)

ik draai zoiets probleemloos op ouwe (zwarte) macbook van 2009 die me twee jaar geleden 600 euro heeft gekost ...

Op een "santa rosa" 2.6ghz dual core macbook pro uit 2007 heb ik wel eens een sessie met 72 kanalen gemixed. Echt soepel ging het niet, maar tja, hij deed het wel.

ik draai zoiets probleemloos op ouwe (zwarte) macbook van 2009 die me twee jaar geleden 600 euro heeft gekost ...

Om juist te zijn : is dus een 2,4Ghz Core 2 Duo met 2GB, blijkbaar 'early 2008' versie.
Maw, heel lage specs en trekt probleemloos de configuratie die jij beschrijft, maw als je iets hoger mikt (mijne is dus blijkbaar al +4 jaar oud) zit je zeker goed.
't is natuurlijk te zien wélke VST's je gebruikt ... er kan zeer veel verschil zitten in CPU verbruik.
Qua FX gebruik ik -in een live situatie- enkel de FX van Ableton zelf, da's toch het minst CPU intensief.

Back