Analoge synth...

Re: Re: Analoge synth...

Re: Re: Analoge synth...

Origineel geplaatst door BasicSystem
Ik weet niet wat jij onder Detroit techno verstaat maar dat staat juist bekend om de mooie melodielijnen en de warme strings. Die haal je perfect uit de AN1X......
En de godfather of Detroit, Juan Atkins gebruikt heel veel FM geluiden, net als Jeff Mills trouwens.
De Clavia Nord is trouwens ook heel geschikt, luister maar eens naar de heren van Duplex (komen uit Rotterdam maar hadden net zo goed uit Detroit kunnen komen)

Ehm... ik snap helemaal wat u bedoelt...

Ehm, als ik de term Detroit zeg dan bedoel ik sfeer... en je hebt gelijk dat het bekend staat door warme strings en melodielijnen...

De kant die ik op wil is dus erg sferisch... detroit in mijn ogen... maar dan misschien iets abstracter in plaats van duidelijke melodieën. Wat meer spacy, soundtrack-achtig...

Een ander punt is dat ik erg op zoek ben naar ruisende en oude apparaten... apparaten met een rauw randje... op dit moment voeg ik soms zelf een niveau ruis toe door een softsynth alleen de ruis te laten horen...

Nog een ander punt is dat hoewel ik weinig vergelijkingsmateriaal heb, ik toch naar analoge sounds op zoek ben... maar geen reacties hierop graag, daar was deze discussie niet voor... feit is wel dat ik analoog niet op de computer kan reproduceren, en de geluiden van de An1x en FM-synthese wel ... en die ontwikkeling gaat nog wel even door... maar analoog blijft analoog....

En als laatste vind ik de An1x te soft overkomen, en wellicht heb ik er nog niet genoeg energie ingestoken, en weet ik nog te weinig van sounds programeren... wat ik wel weet dat voor creatief sounds creëren je een intuïtieve interface nodig hebt, of heel veel geduld en tijd... en dat heb ik niet... ik wil tijd en geduld in nummers steken...

Al met al lijkt een analoge bak met knoppen dus ideaal voor mijn situatie op dit moment...

Ik ken de Prophet 600 niet, maar het lijkt me een geschkte bak wel. Volgens mij vetter dan een juno, heeft ook 2 oscillators die je kunt syncen ook, wat bij een juno-106 bijvoorbeeld niet mogelijk is. Bovendien heeft hij midi, dus ideaal en geen gedoe met midi-converters (hoe makkelijk dit ook werkt).

Wat je over softsynths zegt vind ik zelf ook wel. Ik zou niet zo snel een VA kopen, maar veel eerder een echte analoge bak.

Ander voordeel van analoge synths is dat ze een eigen karakter hebben. Ik heb 3 Avatars en ieder exemplaar heeft z'n eigen klank. Digitaal is redelijk onpersoonlijk. Je neemt je floppy mee naar de andere kant van de wereld, propt hem in het desbetreffende apparaat en en de klank is precies hetzelfde als bij je thuis. Heeft ook wel z'n voordelen natuurlijk...en scheelt veel sjouwen...Maar daarentegen is jouw perfecte digitale klank ook perfect te kopieren...
grt,
eric.

Ok.... maar dus geen discussie over waarom analoog beter zou zijn dan digitaal...

Ik ben geïnteresseerd in een vergelijkend waren onderzoek tussen de verschillende analoge synths...(binnen mijn budget)

:geslaagd: :gaap: :smeris:

Waarom overstuur je de gain niet een beetje op je mixer? Of neem je desnoods je loopje op op een cassetterecorder en neem je dat weer terug op?

Volgens mij kan de AN1x heel goed detroit sounds maken maar moet je de viesheid zelf een beetje toevoegen. Misschien kun je ook wel eens proberen met de hand in te spelen en niet te quantizen.

De tips met het oversturen en de tape ga ik sowieso doen...
Als ik alles goed en wel aangesloten heb...

Met de hand inspelen en niet quantesizen, zo werk ik al...

En wellicht zijn de sounds er wel uit te halen...maar vooralsnog niet door mij op een intuïtieve manier...

Maar met alle bovengenoemde redenen..(zie eerdere reply)... is het voor mijn situatie denk ik sowieso beter...

Maar misschien nog een vraagje...

Wat kan je bijvoorbeeld meer met een mono/poly dan met een juno60? of andersom?
Of kunnen ze nagenoeg hetzelfde qua synthese mogelijkheden, met ieder haar eigen sound?

Als je geen zin hebt om te programmeren : voor de AN1X zijn op het net een heleboel waanzinnige sounds te vinden. Ik vind het echt een perfecte bak hoor voor diepe sounds voor bijv. Detroit techno. Ik gebruik hem in bijna iedere track.

analoogica

analoogica

Origineel geplaatst door barn
Maar misschien nog een vraagje...
Wat kan je bijvoorbeeld meer met een mono/poly dan met een juno60? of andersom?
Of kunnen ze nagenoeg hetzelfde qua synthese mogelijkheden, met ieder haar eigen sound? [/B]

juno heeft wel 6 voices maar elke voice heeft dus maar 1 osc en dat hoor je dus
wel weer een betere midi implementatie ,..de korg hefft geen midi dat ook nog
maar met de juno [106] kun je dus een string partij afspelen
en terwijl de seq, loopt dan nog aan schuiven filters zitten en opnemen,...leuk

de korg vindt ik een enorme veelzijdige machine ietsje duureder maar er is meer uit te halen,..
in unison 1 voice met 4 osc.of 2 voices met 2 voices,...4 voice poly met 1 osc per voice
meer modulatie mogelijkheden :halleluja erg belangrijk voor spacey sounds
die jij wilt ,...
tja de looks :r juno / :D monopoly
ik denk [wat mad r ook al zei ] als een synth poly is heb je meer sound mogelijkheden
maar met 2 of meer osc heeft hij een breder klank pallet
zeker als je de osc met elkaar kan moduleren ,en hup je hebt FM,
de monopoly scoort ook door 2 lfos ,die je niet op elke synth vindt
[persoonlijk vindt ik deoudere korg een erg ok lijn bv de dv800 ook 4osc en twee onafhankelijke synths ineen
bv als de cs 15 en 30 van yamaha alleen zijn die tegen woordig een beetje duurder dan 500 .-]

ik hoor niemand tegen barn zeggen check ff vintage synth explorer
daar vindt hij alles watie wil
iid geval succes
:Z

Origineel geplaatst door BasicSystem
Als je geen zin hebt om te programmeren : voor de AN1X zijn op het net een heleboel waanzinnige sounds te vinden. Ik vind het echt een perfecte bak hoor voor diepe sounds voor bijv. Detroit techno. Ik gebruik hem in bijna iedere track.

Ik wil op zich wel juist heel graag zelf programmeren, alleen ben ik er erg veel tijd aan kwijt, iets waar ik al veel te weinig van heb, maar ik zal nog wat extra sounds downloaden, kijken of dat me misschien toch overtuigt... maar de andere redenen blijven bestaan om hem in te ruilen... magoed...

Het heeft allemaal nog geen haast...;)

Het had geen haast maar is toch snel gegaan...

An1x verkocht voor een lekkere prijs die ik zelf niet had gedacht dat ik hem kwijt zou kunnen...
En gister een Mono/Poly gescoord... waarvoor dank Milka...:halleluja

En ik moet zeggen dat dit precies is wat ik al 2 jaar zoek...
Die arpegiator (dinges)...:okdan:

Echt dit zijn de sounds die ik zoek...

Hij kan ook erg laag gaan... en hij klinkt vaak wat dunnetjes...
Maar dat is juist precies wat ik zoek, van die iele spacy sounds...

Arpegiator aan op Poly mode... super!

Nu nog hem cool aan kunnen sturen... Doepfer MCV4 is goede optie heb ik me laten vertellen...
Kenton maakt geen midi-kits meer las ik...:erm:

Iemand ervaring met aansturing? eventueel met Mods?

Do not underestimate the power of the MP4! :D

Als je er een beetje mee overweg kan dan trek je er bassen uit gelijk een Moog.:peukie:

Je kan 'm CV aansturen via zo'n convertor helaas raak je wel de POLY mode kwijt, en die is ook erg leuk icm de appergiator.

Origineel geplaatst door The Q
Do not underestimate the power of the MP4! :D

Als je er een beetje mee overweg kan dan trek je er bassen uit gelijk een Moog.:peukie:

Je kan 'm CV aansturen via zo'n convertor helaas raak je wel de POLY mode kwijt, en die is ook erg leuk icm de appergiator.

Is er geen mogelijkheid dus om die Poly mode te behouden?

Dus alleen die Appergiator (thnx for the spelling ;)) laten sync'en o.i.d.?

Het is wel mogelijk via de Kenton Midi Kit...

Alleen is die beetje duur...:confused:
£ 325,-

die poly mode vink toch wel erg essentieel...

een aantal email vraagjes zijn de deur uit... ik houd u op de hoogte...8~

Is er geen mogelijkheid dus om die Poly mode te behouden?

Dus alleen die Appergiator (thnx for the spelling ;)) laten sync'en o.i.d.?

Als je inderdaad alleen de Arpeggiator synct, dan kun je nog gewoon met de Poly Mode spelen. Let er wel ff op dat de Arpeggiator een S-trigger wil zien: dus van een positieve spanning naar 0 Volt/Ground.

Boemtsjak (ex-owner of Barn's MP4 ;) )

Ik kan je zeggen dat het een hell of a job is om die appergio gesynced te krijgen.

Ik gebruik de mopo nu veel icm een Doepfer Schaltwerk (meestal brute baslijntjes) en sample koole aspergio's :{

2 Boomtsjak... thnx dan maar via een omweg...:D

Altijd goed als iets binnenskamers blijft...;)

Maar goed, heb je tips hoe ik dat voor elkaar kan krijgen? met die s-trigger?
Kan ik dat halen uit een Doepfer MCV4?

En ik had al vernomen dat het syncen van de arpeggiator een hel was/is...

Maar lijkt me uitermate relaxed... zeker inzake jammen om van daaruit dan te kunnen samplen en een nummer te maken...
anders ben je puur en alleen met de mp4 bezig om een sample te scoren... en dan weer time-stretchen wat niet echt een pretje is vooralsnog met de asr10...

En die midi-kit blijf ik te duur vinden...=(

magoed...

Maar goed, heb je tips hoe ik dat voor elkaar kan krijgen? met die s-trigger?
Kan ik dat halen uit een Doepfer MCV4?

The factory setting for the GATE output is +5V voltage gate. If you want to change the setting you have to open the MCV4 case. Before opening the case disconnect the MCV4 from the AC adapter and remove all connections. Open the case of the MCV4 by removing the 4 screws using a suitable tool. Inside you see the pc board with a jumper located near the Gate jack socket. The jumper can be set in one of 3 different ways:

+5V Voltage Gate: jumper set away from the pc board edge (factory setting)
+U Voltage Gate: jumper set to the pc board edge
S-Trigger: jumper removed (e.g. for most of the Moog synthesizers)

To select S-trigger you have to remove the jumper. +U means that the gate voltage is equal to the output voltage of the AC adapter used. As the admitted voltage range of the AC adapter is +7...+12V the gate voltage has the same range when the jumper is set to +U. E.g. if your synthesizer requires a gate voltage of +10 V or more you should use the +U setting of the jumper and an AC adapter with about 12V output voltage.

http://www.doepfer.de/mcv4_m_e.htm

Dat wordt een hoop open maken en jumpers verplaatsen tijdens een nummer bouwen merk ik alweer...

want als ik het goed begrepen heb:

- triggert het gate signaal dus de noten (of de arpegiator)
- en bepaald een CV bijv. de toonhoogte van de gespeelde noot... of het niveau van de cut-off zeg maar...

toch?

Back