Fairchild 670, drip PCB

R. Koppes

Ouwe rot
De vraag is wil iemand toevallig ook nog een PCB orderen bij Drip ?
Dan kunnen we wellicht wat besparen op de kosten...

Ja ik ga het toch maar doen :-)
Een huise Fairchild 670 bouwen !!
Zal niet heel goedkoop worden, maar wel heel gaaf..

fairchild-670.jpg

Ja het aller goedkoopste is 2700 USD, maar duurder is beter.... ik moet nog even sparen.
Ik wil het ook in delen aanschaffen.. dan valt het niet zo op.. duurt zowieso wel wat tijd
alles netjes te bouwen en uit te zoeken..

idd wat een werk zo, of eigenlijk heel goed het koppie erbij houden !
Is ptp echt beter ten opzicht van deze PCB..? Zeker nog korte banen..
Ik heb de LA2A ook gedaan van Drip, wel goeie prints.. en docu..
Voor de 670 is het bouwverslag 304 pag groot en netjes opgebouwd.....dat koop je dus ook voor het geld...

het is een nogal grote misvatting dat dingen met een pcb makkelijker zouden gaan.
het is gewoon een andere manier van werken, ptp.
en je bent dan gelijk verlost van de nogal crappy buisvoeten die op een pcb gebruikt worden.

ow ja, en het wordt natuurlijk nooit een 760, slechts een kloon...
:mega:

ow ja, en het wordt natuurlijk nooit een 760, slechts een kloon...

Inderdaad; het wordt een 670 :mega:
Volgens mij zijn de mytische proporties van een echte 670 inmiddels zo ver opgeblazen dat de sound van zelfs een echte 670 nog "tegenvalt" als je d'r 1 hebt staan.

Maar niettemin een errug mooi DIY project dit. Respect als je d'r 1 bouwt! :okdan:

Drip PCB's zijn goed uitgedacht, en Gregory denkt ook mee met de wensen van liefhebbers. Zijn hulp en forum zijn fijn. Voor al zijn moeite betaal je natuurlijk ook. plus, dat het echt hele mooie printplaten zijn, geen lullig dun plaatje!

Zelf heb ik de 175b v1 gebouwd en ben er tevreden mee. Het is een veilige manier van hoge kwaliteit DIY, zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met zelfbouw. De LA-2A V4 wil ik nog wel een keer aan beginnen.
Allemaal niet heel erg goedkoop, maar wel goed. En altijd goedkoper dan een originele !

In principe is alles na het prototype een cloon....

ghe, ja, zo kan je het nuturluk ook bekijken....:D

nou ja, sucses iigv met het project.

volgens mij kan je hem beter ptp bouwen ipv. op een print.

scheelt een hoop geld, en hij wordt beter.

:koffie:

Denk niet dat het geld scheelt...integendeel. Het metaalwerk wat bij een PtP bouw komt kijken kost klauwen met geld. Moet allemaal custom worden gemaakt...of je moet zelf superhandig zijn en het juiste gereedschap hebben staan maar dat kost ook geld. PCB kun je gewoon in een standaard case stoppen en klaar.

nou ja klaar...die case word wel 50cm diep met nog eens een power transformator van 20 cm die achterop hangt. Dat gaan die rack oren dus never-nooit houden maar goed...steuntje eronder dus..

Jammer dat drip het perse op één pcb wilde proppen. Een meer verticale bouw zoals het origineel had mij veel leuker geleken....maar word ook weer duurder.

tsja, ik ga er natuurlijk wel vanuit dat iemand die zoiets bouwt ook het nodige gereedschap in huis heeft.
maar dat valt ook reuze mee hoor.
wat gatenponsen en een flike lap aluminium , en je bent er.

maar ik zie hier een hoop koudwatervrees voor ptp bedraden, en imo onterecht....:D

ow ja, en een van mijn punten om geen pcb te gebruiken;
de buizen in een 670 worden flink heet, en dat ga je na enkele jaren merken, zeker met deze buisvoeten...

tsja, ik ga er natuurlijk wel vanuit dat iemand die zoiets bouwt ook het nodige gereedschap in huis heeft.
maar dat valt ook reuze mee hoor.
wat gatenponsen en een flike lap aluminium , en je bent er.

maar ik zie hier een hoop koudwatervrees voor ptp bedraden, en imo onterecht....:D

ow ja, en een van mijn punten om geen pcb te gebruiken;
de buizen in een 670 worden flink heet, en dat ga je na enkele jaren merken, zeker met deze buisvoeten...

PtP is ook beter...bied veel meer vrijheid bij het maken een goede indeling, zeer belangrijk ivm warmte afvoer.

Maar b.v zo'n case als de originele 670 bestaat niet. Kun je custom laten maken maar dat kost al gouw 1500 euro... (heeft iemand al eens laten doen op het LAB forum...vandaar).
En dat moet staal zijn, aluminium zoals b.v. de LA2A case gaat het niet redden in dit geval.

Drip PCB gaat je in ieder geval zeer veel tijd schelen ten opzichte van PtP...tijd is ook geld.
Qua warmte zal het wel goed komen als je tenminste ceramische sockets gebruikt.

interessant! ik heb de PCB van de 670 al een tijdje in huis maar totaal geen tijd nog gehad om er ook maar iets mee te doen. de pcb is trouwens enorm groot!
vergeet niet te vragen of ze'm als cadeau opsturen, dat scheelt weer invoerrechten.

Toch maar e.e.a. besteld..... :-) wachten duurt altijd zo lang...

- Weerstanden / Condensatoren/ander grut 600,-
- Trafo's sowter > 1000,-
- Buizen > 1000,-

Niet goedkoop, maarja het moet wel goed ...envakantiegeld is daar goed voor...

Back