Toen ik 15 was .... waren er geen VST's ... realtime multitracken op pc ? Da's pas later gekomen ... Ik had toen ook niet veel geld, maar je deed het met de middelen die je had.
Verschillende cassetterecorders, een half kapot mixertje hier, een speelgoed synthje daar, na verloop van tijd een reel2reel hersteld en ingeschakeld als master deck. Zo'n ding had 3 koppen, dus kon je delay's maken. Verder heb ik kilometers tape verknipt in stukjes van 1 mm tot paar centimeter om er nieuw spul van te maken of loopjes.
Die te gekke atari's die iets bizars als cubase konden draaien, dat was veel te duur. Trackers, dat was ook wel iets geks. En die commodore 64, goh, zat daar een soundchip in, dat was gewoon een synth!! Ik kon het allemaal niet betalen. Later, toen ik een samengeraapte 286 in elkaar kon prutsen, met een eigengemaakte 8bit DAC op de parallelle poort, was ik al heel blij dat ik ModEdit kon draaien. 4 "kanalen", 2 hard links, 2 hard rechts. Maar het was iets.
En toch heb ik al dat materiaal nooit gestolen. Ik heb het eerlijk gekocht, of ik was zo blij als een gek met wat defecte apparatuur : die werd of hersteld of uit elkaar gehaald om wat anders mee te maken.
Als ik nu terug 15 zou zijn, zou ik heel blij zijn dat ik realtime VST's kon draaien met wat voor synthese dan ook. En dan nog sommige helemaal gratis ook ! Enne, gratis hoeft niet perse slecht te zijn. Nu nog gebruik ik hier en daar free VST's (instrumenten en FX) omdat ik ze ondertussen door en door ken, en graag gebruik.
Creativiteit begint niet bij kant en klare heel dure pakketten die je toch niet kan betalen. Begin klein, met wat je hebt, leen eens een ding van iemand (ik was dolblij toen ik op m'n 14jaar eens 2 weken op een Jupiter 8 kon rammen en heb toen heel veel opgenomen en achteraf ingesampled van die tapes).
En voor de lol heb ik net een soundscape / avantgarde stuk opgenomen met 4 free vst-synth's en een loop tussen 2 reel2reel decks die een feedback loop naar mekaar sturen.