Grote Microfoon draad

EDP

elke dag pannekoeken
Volgens mij is deze er nog niet:
De grote microfoon draad.

Ik ben heel erg benieuwd welke je hebt en waarvoor je hem gebruikt of waar hij echt geweldig voor is.

Ik geef de aftrap:
  • Neumann tlm 103, vocals had er twee maar voor stereo instrumentopname vind ik ze niet geweldig.
  • Sennheiser md 421, leuk voor instrumenten en amp(soms)
  • Sennheizer MD 441, helaas defect
  • Shure sm-58, voornamelijk voor amp.

Zou nog graag een neumann of schoeps stereo setje willen.
En ben nog op zoek naar een goede (shotgun) mic voor foley opname.

Leuk idee, deze draad.

Ik heb:
  • Se 2200a met reflection filter, voor nagenoeg alle vocalen die ik doe.
  • Rode NT1, staat standaard op een klein bureaustatief om snelle ideetjes op te nemen.
  • Se 4 stereo set, voor akoestische gitaar, room mics of overheads.
  • Shure SM-58, zit meestal in z'n etui, maar is handig voor van alles en nogwat.
Op m'n verlanglijstje staan een Shure Beta 87A of andere supernier zodat ik beter vocalen bij een piano tegelijkertijd op kan nemen, een omni capsule voor m'n Se4 set om mee te experimenteren bij o.a. akoestische gitaar, en een buizen grootmembraan omdat ik benieuwd ben wat dat doet met vocals in open nummers.

-misschien interessant om ook preamps te vermelden, ben benieuwd naar ervaringen..-

Ik gebruik de preamps op m'n Tascam US-2000 interface waar ik erg tevreden mee ben, en heb als upgrade onlangs een Focusrite Isa One Digital er bij gekocht.

ik ga binnenkort voor een SM-57. voor percussie opnamen (en voor af en toe een klusje om iemands gitaarspel op te nemen of snaredrum ofzo). Die dingen zijn erg goed inzetbaar en had er nog geen.

Heb nu nog zo'n budget ding, voornamelijk voor zang, het werkt, klinkt niet erg slecht maar het kan veel beter :D
en die wordt vervangen door een condensator microfoon :P
ligt eraan wat me in de winkel het meeste overtuigd

Pre amp is een goede: ik heb een UA la-610 mkII.
Oeh mooi..
Heb je met die UA ervaring -wat betreft de compressor- met geluiden waarbij je normaal gesproken snelle attack- en releasetijden in zou stellen? (bv. bij slapbass)
Ik ben altijd wel benieuwd of zo'n auto comp. daar netjes op reageert.

welke mic voor een Harp?, zelfde als voor een piano! ik heb ff geen idee.

hier in huis:

-AKG C414EB (zilver): fantastische allround microfoon: diverse instrumenten, spraak, zang, foley...
-Superlux HO-8: 20 euro condensator mic, bruikbaar, wel veel ruis. maar wat verwacht je... bruikbaar als drum overhead.
-2x Naiant MSH4: miniatuur electret mic met buisje, in een grote Neutrik connector. Omni. Harde zang, snare, gitaarversterker.
-2x Naiant MSH1: nog kleiner membraam, geen buis. Omni. Akoestische instrumenten, met name altviool.
-Shure SM-58: tsja...
-enkele SM-58 achtige goedkope mics
-Sennheiser MD402-U: bagger

Tot nu toe heb ik voornamelijk de onboard preamps van mijn MOTU interface gebruikt. Van de week komt de Focusrite ISA one digital binnen. Ben heel benieuwd naar het verschil!

Database met 1275 microfoon types van 117 fabrikanten.
http://recordinghacks.com/microphones

Zelf gebruik ik tot grote tevredenheid een Sontronics STC20 voor vocals.
GEEN verschil hoorbaar met de Neumann TLM103 - wel 1/5 van de Neumann prijs...

- Neumann TLM 103: vocals, akoestische gitaar.
- Oktava MK012 (matched pair): akkoestische. gitaar, super voor stereo opnames (XY, ORTF).
- AudioTechnica AT2035 (2x): werkt goed voor male vocals, en ook verbluffend fijn als drums/percussie stereo overheads.
- Beyer M201 TG: snare, amp.

Pre-amps die ik gebruik in studio: DBX 586 met GE NOS tube, GAP Pre-73 of gewoon pre-amps van Soundcraft Ghost.
Als ik mobiel opneem is het meestal de preamps van de RME Fireface of Digimax D8 (drums).

De combi van de TLM 103 en de DBX 586 vind ik echt heel erg fijn klinken voor female vocals: mooie body, en een zijdezacht hoog :).

omdat ik nu eenmaal een grote mic-fetesjist ben. hiero:

2x AKG C1000 (oude zwarte versies) voor stereo (gitaar, perc, OH)
2x Shure PZM boundary mics 819 met ILP-1 pre-amps...voor tintelende dynamische stereo opnames

Voor van alles. groot membraan:
Rode NT1 (een eerste versie. klinkt warm en geen te veel top hoog)
SP B3 (handig als omni of 8 pattern mic)
GROOVETUBE GT66 goede buis-mic

AKG D 112 voor den lagere frequenties
SHURE beta 52A ook zoiets.....

CAD E-100 bijzondere condensator mic (eerste versie)

Dynamisch:
DAP audio pl-07 een nep Shure sm57 maar best wel goed
Berhinger XM2000 eeen nep Shure sm58 maar best wel erg goed!!!
AKG D 1000E (om The Beatles te imiteren)
Shure BG 6.1
Sennheiser MD412 (omdat ik eigenlijk gewoon een scheerapparaat wil!!)

een hele oude vintage Sennheiser op straat gevonden. werkt perfect en geschikt voor jaren 20 radio-voice.

Sony ECM-ms907 MS-stereo mic.

Pre-amps:

DAV BG-1
golden age project GAP pre-73
Symetrix 203
Symetrix X202

best grappig..."vroeger" was ik synthgek, maar nu meer microphoongek.
Binnenkort drums opnemen met het setje spullen wat ik de laatste jaren bijelkaar geschraapt heb.

- Shure sm57, sm58 en sm7b
- 2 x Oktava mc012
- Soundelux u195
- Sennheiser md421 (ouwe grijze)
- AEA R84

Vooral de U195 en R84 zijn echt cool. Ook duur, maar slim zoeken op Ebay enzo scheelt je 50% of meer van de nieuwprijs.

preamps: API 512C, Great River, Aurora Audio GTQ2 en ... Mackie VLZ3.

DPA 4061 stereo set (echt een aanrader, super breed inzetbaar met alle beschikbare accessoires oa als boundary layer)
DPA 4017 mk2 shotgun
DPA 2011
Sennheizer md441
Sanken cos11 lavalier x2

In de planning zit een shoeps ms-set en een 2e 2011

Preamp is een Nagra VI, deze gebruik ik op locatie en in de studio.

De laatste tijd heb ik er ook wat mics bijgekocht (sE en Oktava) voor een recording projectje. De rest had ik al heel lang. Ik heb nu:

-Shure SM58 dynamisch - vocals
-Shure SM58 Beta dynamisch - vocals
-sE Electronics sE2200a grootmembraam condensator - vocals
-Oktava MK012-01 matched pair (2x dus) kleinmembraam condensator - akoestische gitaar staalsnaren
-AKG C535EB kleinmembraam condensator - vocals
-2x SM Pro Audio MC-01 grootmembraam condensator (prototypes) - vocals

En die neem ik op via:
-Behringer T1953 Tube Ultragain
-Presonus Studio Channel

Geen duur spul erbij dus maar ik kan er wel hele mooie opnames mee maken die goed klinken.

heb nu dus een Audio Technica AT2020, ik moet zeggen dat voor die prijs ik hem echt niet kon laten liggen, hij is gewoon goed.

Ik was erg te spreken over het geluid van de GATT LD-7 budget condensator.
Heb er 3 gehad maar bij alle onstond er een volume dip na een jaartje of wat dus onbruikbaar geworden.

Pak nu altijd de sm58 , maar vind het meer een live optreden ding.
Wil wel weer eens een leuke condensator voor het random werk, maar wil echt niet meer betalen dan 200 euro voor een mic.

Waarom zijn die betere sigment microphones eigenlijk zo duur?
Omdat ze niet snel kapot gaan lijkt me een goede reden. Maar 1500€ voor een beetje mic ??!

Een goede mic is zo veel als mogelijk linear in frequentie gevoeligheid,
is dynamisch accuraat en niet te gevoelig voor geluidsdruk, heeft genoeg output, een goede S/N ratio, heeft ook een soort prettig karakter, enzvoort, enzovoort, enzovoort...

dat kost gewoon veel poen om te maken en dus is een echt goede mic nou eenmaal duur.
voor 200 euro kan je een redelijke mic kopen maar een hele goede is toch wat duurder..

is dynamisch accuraat en niet te gevoelig voor geluidsdruk, heeft genoeg output, een goede S/N ratio, heeft ook een soort prettig karakter, enzvoort, enzovoort, enzovoort...

hmmm...dan is AEA R84 niets voor jou. De bass is gigantisch, het hoog vrij zwak en heeft totaal geen output vermogen. Maar klink wel erg lekker. Wel een boost op 12Khz nodig meestal...

aan Nolet:

voor alle duidelijkheid was mijn voorlaatste bericht een reactie op:

Waarom zijn die betere sigment microphones eigenlijk zo duur?
Omdat ze niet snel kapot gaan lijkt me een goede reden. Maar 1500€ voor een beetje mic ??!

en nog eens die reactie dan maar(voor alle (on)duidelijkheid):

dat kost gewoon veel poen om te maken en dus is een echt goede mic nou eenmaal duur.
voor 200 euro kan je een redelijke mic kopen maar een hele goede is toch wat duurder..

Back