Grote Microfoon draad

Yamaha heeft het woord Sub in de naam van hun product verwerkt wat volgens mij verwarring geeft.
Een speaker neemt niet alleen lage frequenties opmaar gewoon hele hele frequentiespectrum.

In de opnamewereld wort het al sinds de Beatles tijd gedaan (die gebruikten het wel eens op basgitaar).

Je moet het gewoon zien als 1 van de vele opname-mogelijkheden waaruit je kan kiezen.
Het is geen standaard en ook geen noodzaak, maar het wordt hier en daar al wel een halve eeuw gebruikt.

ja, al dat over de bietels enzovoort weet ik wel....

maar ik lees al jaren dat het alleen werd gebruikt voor lag en vooral ook sub....niet voor het totale bassdrumgeluid.

een speaker is natuurlijk geen mic. de conus wordt in beweging gezet door elektriciteit en niet door luchtgolven. dus het kan een zekere tragheid hebben en ongevoeligheid..maar misschien juist geschikt voor bassdrum..het hele spectrum heb ik nog niet van gehoord...

wacht, ik ga toch even een koe kelen.........

MatthewLeBlom,

ik denk dat je het toch een beetje mis hebt.

het is dus, zoals ik al zei, bedoelend vooral voor laag en sub. en ondersteund dan een andere bassmic.
dat wist ik dus al..

maar ik vraag me af in hoeverre je dat sub mist en eigenlijk goed kan gebruiken in de gemiddelde mix.

Misschien heb ik niet duidelijk opgeschreven wat ik bedoelde:

Zo'n speaker kan je gebruiken voor het laag.
Maar hij neemt ook gewoon mid en hoog op.

Als je met meer dan 1 mic werkt (wat de meeste studio's regelmatig doen) kan je ervoor kiezen een speaker te gebruiken. Maar het is gewoon niet zo dat je met een speaker ineens een berg sub-laag hebt die je mist als je een grootmembraan mic ernaast zet.

Desalniettemin kan een speaker als mic soms prima werken (ook op gitaar of andere geluidsbronnen waar dus weinig laag in zit)

Ik gebruik het liefst zo weinig mogelijk EQ. Ik probeer het bij de bron
,microofoonkeuze en plaatsing zo goed mogelijk te krijgen.
Dus in plaats van in het stukje 40-80hz laag bij een beta 52 te eq-en gebruik
ik een subkick. Door de grootte van het membraam (speaker) krijgt ie dit goed mee.
Mijn mic combi is dus: b52 voor de sound, b91 voor de slap en een subkick voor het laag. De balans van
van de 3 mics bepaald (samen met hier en daar een dipje eq) de sound.

dit vind ik op internet en onderstreept wat ik zei:

Speaker Transducers – a small group of purpose-built dynamic bass instrument mics created from speaker or headphone drivers. These mics generally excel at pickup of low frequency information.

en dit:

OK, at this point everyone has heard of the idea of wiring a speaker driver to an XLR jack: instant “subkick.” The speaker cone becomes a very large diaphragm that is relatively insensitive to mid and high frequencies.

Be aware that these mics are rarely used alone, because they just won’t capture the impact of the drum. I most often see them paired with a second mic near the batter head.

Well, I found my drum sound significantly lacking in low end, so I figured I'd give it a shot.

sure to also close mic the kick; you need that too for clarity and punch.

P.S. A subwoofer would be good to have so you can tell just how much low end is being recorded. This thing is DEEP!!!

Of course any speaker can work as a dynamic mic, but a speaker cone is WAY too heavy to respond to nuances. I guess your home-made bass drum mic may sound so good because of:
1. being a natural compressor (the cone, being many times heavier than a membrane of a microphone, is slow reacting to changing acoustic levels);
2. being a natural low-pass filter (the cone's inertia won't let it respond to higher sounds);
3. generating low frequencies that were not there in the first place! (a speaker enclosure has RESONANCE, tuned below the resontant frequency of the spaker itself, in order to extend its low end response);
4. having high output (the speaker magnet/coil assembly is much more powerful than in a microphone).

PS. I've heard of very good results when using a pair of headphones as drums overhead mics! It was going to be my next project - I record my drumset with only 3 mics and the overheads (a pair of Shure BG5.1 "pencil" condencers) could do a little better job at capturing the bottom end of the toms...

dit onderstreept maar weer eens dat je niet alles wat op internet staat zomaar moet geloven.

speakers kunnen uitstekende microfoons zijn, en afhankelijk welke soort, voor full range frequentie gebieden.

en de truuk met de bassrum speaker, die wordt idd al sinds de beatles toegepast, en ook als stand allone, dus zonder extra mics erbij.....

:koffie:

Het laatste stuk met de opsomming in de post van Mars is zoals ik het zelf ook ervaar. Overigens is de output zelfs een beetje te hot, ik trek em nu door een DI heen met -40db pad en dan komt ie pas binnen op een beetje werkbaar level in m'n mic pre.

nou, ik ga internet toch maar geloven want ik kom het al jaren overal en nergens tegen en het klinkt ook wel logisch.
als jochie van 16 zat ik al te klooien met speakers als mics en de ervaringen kloppen met wat ik lees op internet. en speaker zou misschien wel in bepaalde gevallen bruikbaar zijn standalone maar
als het echt zo goed zou werken dan zou niemand meer een Shure, AKG of Neumann kopen!! :-)

Using a speaker as a transducer. A speaker and a microphone are basically the same thing - a transducer - except that they're designed for different jobs. With Paul McCartney always asking for more bass, Emerick got the idea of using a speaker as a microphone and it worked great, as can be heard on "Paperback Writer" and "Rain". Today, an 8 inch NS-10 speaker has become pretty standard for capturing the extreme bottom of a kick drum, but it took about 40 years after Emerick's experiment to become a standard.

early beatles (normal smith) - (2) mics - stc 4033 kick & stc 4038 overhead

mid-early beatles (normal smith) - (2) mics - akg d20 kick & stc 4038 overhead

mid-late beatles (geoff e) - (3) mics - akg d20 kick, KM54 under snare & akg d19 overhead

mid-late beatles (geoff e) - (6) mics - akg d20 kick, km54 under snare, hat/tom/floor premixed, akg d19 overhead

en hier hoor ik precies wat ik bedoel en nu denk ik er serieus over inderdaad maar eens zo'n subkick mic te doe-het-zelfen. lekker dat laag:

en hier ook hetzlfde verhaal te zien en te horen:

en internet weer iemands ervaring:

I fed it into a scrap preamp that has good headroom (MP20). The sound was great. I needed another mic to get the high end, but the lows were fab.

je leest dan niet goed...ik ook!

:biertje:

en internet gebruik ik alleen maar om te onderstrepen dat de rest van de wereld blijkbaar er ook zo over denkt.
het is ook logica..een speaker is geen microfoon. een mic is fysiek totaal anders als een speaker en daar is een rreden voor.

maar ik wil best geloven dat je een speaker bij een gitaar amp hebt gehouden als mic

en kennis komt van studies, boeken, lessen, vragen, lezen, oefenen, opnemen, studiioos, enzvooort...
ik zit niet thuis te herhalen wat op internet staat om zo te doen lijken vakbekwaam of ervaren t ezijn.

en luister dan naar die youtube filmpjes..je hoort het zelf!

toen ik weinig microfoons had gebruikte ik ook wel eens de koptelefoon als microfoon.
gaat wel, maar klinkt echt minder, door de stuggere en grotere membraan komt hoog sowieso slecht door en ook moest je behoorlijk volume erin gooien om er iets aan te hebben.
dat beperkt het inzet gebied al gauw tot basdrum inderdaad
een electred microfoon voor 3 tientjes heeft me jarenlang veel meer plezier gebracht en een beter geluid
inmiddels al jaren een akg 5600 ( met 414 kapsel voor een fractie van die prijs ) , kijk daar kan je wel echt meer mee, ook in het basgebied:
http://www.coutant.org/akgc5600/

Ik heb ff een opname gemaakt waar waarschijnlijk iedereen blij van wordt.
Links is de speaker (Jensen 12 inch gebruikt met een trafootje ertussen) en recht is een Sennheiser 509 microfoontje.
Beide gaan in eenzelfde preamp (siemen V276).
Opstelling is op foto te zien.

Ik zit op ongeveer 60cm afstand te spelen.
Let vooral op de tekst van het nummer :P

Attachments

• 2013-11-08 15.46.17.jpg
    2013-11-08 15.46.17.jpg
    48,8 KB · Bekeken: 93
  • LJensen-RSennheise.mp3
    1,2 MB · Bekeken: 95
ok, geef mij die Sennheiser 509 dan maar....
(adres stuur ik je even per privebericht)

mag jij voortaan met die speaker opnemen!

:koffie:

maar kan je dit ook nog eens met een bas drum doen..daar ging het toch over?

het hele punt van die sub als mic is toch om meer en dieper laag te horen. en dat is duidelijk hoorbaar dat die sub woofer veel meer laag opvangt en het hoog heel weing. das bruikbaar voor gitaar maar vooral voor de kick omdat je dan minder overspraak van de snare hebt. ik vind dat matthew met zijn opname dat duidelijk laat horen.

wat jij nu zegt is ewat ik en iedereen ook zegt..Matthew beweerde dat er juist meer hoog uit een speaker als mic komt.
maar brijkbaar voor gitaar??????? het klinkt verschrikkelijk! :-)

ik kon niet goed luisteren vanwege studio gedoe maar heb nu beter beluisterd en valt me wel op dat deze speaker meer midden geeft. ik heb dit ook alleen gedaan met stugge hifi speakers. dan hoor je echt nog veel minder mid en hoog al helemaal niet..
maar dit is toch een gitaar amp speaker? die hebben toch juist minder midden? zijn ze misschien van gevoeliger materiaal gemaakt ook? of ander soort conus?

en toch hoor je op alle filmpjes van youtube bij basdrum door een submic/speaker alleen heel vee llaag en geen hoog. en zegt de hele weredl die zelfde ervaring te hebben.

ik wil die Jensen dan wel eens horen op bass drum..al denk ik dat een speaker gewoon geen mic is....en een mic geen speaker....een speaker heeft traagheid en stugheid. dat moet een neveneffect hebben op het geluid. zo te horen in iedergeval op de hogere frequenties bij die Jensen speaker

Laatst gewijzigd:
het hele punt van die sub als mic is toch om meer en dieper laag te horen. en dat is duidelijk hoorbaar dat die sub woofer veel meer laag opvangt

lijkt me dat 20hz voldoende laag is , dat levert een goede microfoon, kan nog wat opgekrikt worden met eq.
snap eigenlijk niet wat dat het voordeel zou kunnen zijn van de hele opstelling heden ten dagen ? maar het is zeker een leuk iets om zelf ook eens te gaan proberen natuurlijk

wat jij nu zegt is ewat ik en iedereen ook zegt..Matthew beweerde dat er juist meer hoog uit een speaker als mic komt.

Nee nee,

Dat heb ik nergens beweerd.
(dat zou trouwens een vrij vage bewering zijn, maar dat terzijde)

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat zo'n speaker gewoon 1 van de vele mogelijkheden is om vette sound te maken.
En dat het echt geen noodzaak is als je sub wil opnemen.

Wat ik ook heb beweerd is dat een speaker OOK hoog en mid oppikt.

Back