Grote Microfoon draad

zeer leuke ontdekking:

ik heb al een tijdje twee PZM boundary mics: Shure 819

de betere professionele en duurdere versie van deze mic is ook bekend in de
muziek/geluid-wereld: de Shure sm91

ik heb nog eens goed gecheckt via internet en er is geen verschil tussen de mics zelf !
er zit precies dezelfde microfoon-capsule in !! alleen de opgedrukte naam (en de kleur) is verschillend.

het verschil zit dus in de bijbehorende pre-amp. en aangezien ik de oude pre-amp
vervangen heb met de nieuwere Shure ILP-1 heb ik dus nu een pre-amp met de kwaliteit en mogelijkheden van de SM91.

dus tweemaal Shure sm91 in mijn bezit nu, en geen Shure 819 :mexico:

Wonderbaarlijk dat ik deze thread nog niet was tegengekomen.

Voor mijn live praktijk sleep ik meestal een selectie van de volgende mee:

Shure Beta91 (Bass drum, voor de metal attack)
Shure Beta52 (ook Bass drum, voor de Oemph)
Beyer Dynamic M201 (3 stuks voor Snare drum, gitaarversterkers, hihat etc)
Sennheiser e904 (3 stuks, handig voor toms)
Beyer MC930 stereopaar (2 sets, overheads, hihat, div percussie, etc etc. Ik vind ze fijner dan KM184s)
Sennheiser MD421 (5 stuks aanwezig, voor van alles maar vnl gitaarversterkers, basversterkers)
Sennheiser MD409 (3 stuks, voor gitaarversterkers of trompet)
AKG C414-B-ULS (2 stuks, voor overheads, piano etc)
Audix D6 (voor de echte metaal bassdrums, evt in combi met de 91)

verder nog aanwezig:
Audio Technica AT4033 (2 stuks, voor van alles, tof voor gitaarversterkers)
Audio Technica AT4040 (vergelijkbaar, iets smoother)
DPA 4061 (perfect voor gesloten bassdrum, gewoon laten zakken door t drukgaatje)

en nog wat zut waar ik nu niet opkom.

Zangmics mogen zangers zelf meenemen, als wat het alleen al vanwege de hygiëne.

Wij gebruiken maar n paar microfoons hier:

Brauner VM1 (vocals, gitaar, accordeon, etc)
Shure SM58 (mondharmonica)
Shure SM57 (mondharmonica, of percussie)

In de nabije toekomst wil ik er in ieder geval nog bij hebben:

Royer R121 (voor percussie)
Neumann U87ai set voor room opnamen

En waarom dure microfoons: Dat moet je gewoon ervaren. Als wij vocals opnemen, hoeven we daar praktisch niets meer aan te doen qua eq'ing of compressie. Bovendien liggen de opnamen altijd fantastisch in de mix, terwijl er niets bijzonders gebeurd.

Vergeet niet: een goede opname is een goed eindresultaat. Matige of slechte opnamen zijn nooit meer fantastisch te maken...

Een microfoon draadje:)
Wat leuk!

Een waslijst met microfoons opnoemen met daarachter waarvoor ik ze inzet ga ik niet doen, maar ik heb wel een paar leuke tips denk ik:

- B&O ribbon microfoons zijn helemaal tegek. Als je ze koopt moet je ze waarschijnlijk van een nieuwe ribbon laten voorzien dus houd rekening met wat extra kosten na de aanschaf. Hou ook rekening met het feit dat ze een zeer lage output hebben dus dat je een preamp moet hebben die veel gain heeft en weinig ruist.

- Beyer M500: zelfde verhaal als hierboven, maar wel een stuk goedkoper in aanschaf. Hele mooie microfoon voor zijdezacht hoog.

- Die Akg C414EB van Elektrovolt is ook een topding. (gebruik ik ook veel). Zowiezo geldt dat ook voor de andere microfoons uit die tijd. EB staat er achter het typenummer. Ik heb nog twee C451EB's..fijn fijn :D

- De Rode NT1a: dit is een goedkope microfoon. Maar deze is erg leuk omdat hij een ruisvloer van 6dba heeft. Een gemiddelde neumann van 3000,- heeft een ruisvloer van ongeveer 15dba. Als je dus hele zachter geluidsbronnen wil opnemen is zo'n NT1a een leuke optie (let op: de NT1 zonder "a" heeft een hogere ruisvloer).

- Als laatste: preamps you can't have enough of those!

Een mic die je mss niet zo vaak voorbij ziet komen, waar ik zeer gecharmeerd van ben

- Heil PR-40 Dynamic microfoon

Ziet eruit als een condensator, superstevig gebouwd, deze neemt op aan de bovenkant. Zéér geschikt voor stem, bass en kickdrum.. er komt echt belachelijk veel laag door vanwege het grote dynamische (vlakke) bereik. Mocht je bijv niet kunnen kiezen tussen grensvlak of speciale Kickdrum dynamische microfoons die er zijn, dan kan je de Heil PR-40 eens overwegen (staan zeer goede reviews over op het net)

- Blue Baby Bottle (icm FMR RNP of Goldmike die ik nu heb)

Goede microfoon, apart ding. Doet wat het moet doen, beetje weinig laag. Vond deze samen met de Goldmike erg fijn voor hoge percussieve geluiden zoals shakers, tamb., gitaar.

Voor de rest zijn er al aardig wat genoemd, helaas nog geen ervaring met Neumanns maar die komt er ook nog wel

Neumann U87: voor stem, maar ook allerlei andere dingen.. contrabas, akoestische gitaar etc..
Rode nt1a: room van amp opname en allerlei andere dingetjes trommeltjes, vocaltjes weetikveelwatjes
kleine DPA mics: echt te gekke dingen voor dingen in de ruimte.. een strijkerskwartetje.. etc
sennheisers e906: voor amps

pre's
Universal Audio 4710D
TL Audio c-1

Hey Pimpampeter, je zou deze ook eens kunnen checken:

http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?products_id=189

Deze hebben wij in de studio in plaats van een stereosetje U87's. Erg blij mee. Op de website staat een shootout en wij hebben er zelf ook een gedaan: voor ons is de kwaliteit van de mics in dezelfde klasse. Kan je met het geld wat je overhoudt meteen een royer erbij bestellen. ;-)

Ziet er goed uit. Ben benieuwd of het ergens op demo te krijgen is...

Mijn favo's zijn de shure beta52, sennheiser md421, akg c460 , akg c414 en schoeps ORTF. Zang meestal neumann tlm 103, u87 is mij te saai. Schoeps is magisch, zo smooth in het hoog. En de md421 is net iets meer crispy dan de beta's en sm's, de akg 460 verkies ik boven de neumann km's vanwege het hoog.
Als ik 1 mic mocht kiezen voor alles werd het een akg c414, allround en voorspelbaar.
Preamps die ik veel gebruik de grace 802, de vintage design 1073 kloon, en ik ben nog altijd gecharmeerd van de preamps in mijn sony mpx2000 .

@Tactic:

waar gebruik je de shure beta52 voor?

(ps: je hebt duidelijk wat geld te besteden! :-) )

Laatst gewijzigd:
@Marsmusica, ik heb geen geld te besteden, ik werk ergens waar ze heeel zuinig met microfoons omgaan, de helft zou het predikaat 'vintage'kunnen krijgen.
De b52 is voor mij de ideale bassdrum mic, boem, klaar, niks meer aan doen.
- Sorry ik heb even de eerste post gelezen, het gaat dus om mics die je zelf hebt, ik speel dus vals. Sorry.

ok, ik heb ook en beta b52 in mijn bezit. nog niet gebruikt maar
wel voor bassdrum gekocht. ik hoop dat ik hetzelfde als jij ga ervaren straks.

in welke opsitie zet jij de mic? voor of in de bassdrum? richting klopper wijzen? hoe dicht
op voorvel? dubbel of enkel vel bassdrum?

van de week heb ik mijn C414EB geruild tegen een RFT VEB Gefell cv692 met M70 en UM70 kapsels.
Het M70 kapsel heeft een medium nikkel membraam en de UM70 een dubbel M7 grootmembraam. Vooral de laatste klinkt erg goed!

Ik ben nu aan het experimenteren met een DIY subkick mic. Ik heb een speaker in huis gehaald met min of meer de specs van een orginele Yamaha NS10 woofer, 6,5", zelfde materiaal. XLR eraan gesoldeerd en hoppa. Ik ga binnenkort eens kijken hoe die vergelijkt met de orginele subkick van Yamaha (a € 330) Ben erg benieuwd wat het resultaat van een shootout gaat zijn!

De laatste tijd heb ik er ook wat mics bijgekocht (sE en Oktava) voor een recording projectje. De rest had ik al heel lang. Ik heb nu:

-Shure SM58 dynamisch - vocals
-Shure SM58 Beta dynamisch - vocals
-sE Electronics sE2200a grootmembraam condensator - vocals
-Oktava MK012-01 matched pair (2x dus) kleinmembraam condensator - akoestische gitaar staalsnaren
-AKG C535EB kleinmembraam condensator - vocals
-2x SM Pro Audio MC-01 grootmembraam condensator (prototypes) - vocals

Daar zijn er na deze post nog 2 bijgekomen:
-Shure SM57 voor opname van gitaar voor de speakerkast (ook zeer geschikt voor snaredrum schijnt)
-AKD D112 voor opname van basgitaar voor de speakerkast (ook zeer geschikt voor bassdrum schijnt)

Hiermee is mijn microfoonhonger wel gestild.

gekocht:

sE Electronics se4400a

foetsie:
Studio Projects B3

Je kan experimenteren met allerhande speakers.
Handige tips:

- je kan een spare statief gebruiken om je speaker in te klemmen (lekker makkelijk).

http://imageshack.us/photo/my-images/5/fotocriadaem20130407s17.jpg/

- het kan zinvol zijn een trafo tussen de speaker en preamp te zetten om de impedantie van de speaker (4 of 8 ohm waarschijnlijk) tot een normale microfoon of line (50 - 600 ohm) te maken.

hoe belangrijk zijn die sub-frequenties?
wat neem je met de speaker op?

het is geen standaard in de opnamewereld, dus blijkbaar ook niet noodzakelijk. vroeg me af waarom niet...

Back