Grote Microfoon draad

lijkt me dat 20hz voldoende laag is , dat levert een goede microfoon, kan nog wat opgekrikt worden met eq.
snap eigenlijk niet wat dat het voordeel zou kunnen zijn van de hele opstelling heden ten dagen ? maar het is zeker een leuk iets om zelf ook eens te gaan proberen natuurlijk
ja daar heb je wel een punt. als je echt een diepe sub onder je kick wil moet je er gewoon een house basdrum onder layeren. evt met trigger zoals depech mode dat live doet. ik heb eigenlijk nooit geexperimenteerd met speakers als mic maar de fimpjes op youtube is al een duidelijker diep laag te horen vergeleken met een normale kick mic

Nee nee,

Dat heb ik nergens beweerd.
(dat zou trouwens een vrij vage bewering zijn, maar dat terzijde)

je vergist je in wat ik wil zeggchen..en daar is een misverstand..:

wat jij nu zegt is wat ik en iedereen ook zegt..Matthew beweerde dat er juist meer hoog uit een speaker als mic komt.

......een speaker als mic (gebruikt)....!! niet:

.......een speaker dan uit een mic komt...

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat zo'n speaker gewoon 1 van de vele mogelijkheden is om vette sound te maken.
En dat het echt geen noodzaak is als je sub wil opnemen.

Wat ik ook heb beweerd is dat een speaker OOK hoog en mid oppikt.

maar als een speaker zo'n vette sound zou hebben..waarom kopen we dan allemaal dure condensator mics? ik vind die gitaar nogal ielig en dun klinken. alsof het een goedkoop triplex ding van de blokker is ..en dat die Sennheiser mic opname stukken prettiger klinkt.
de speaker. mist het hoog duidelijk hoorbaar

en bij de Beatles is het gebruikt om meer laag te krijgen bij basgitaar..ik weet verder niet of het dan als steunmic of enige mic is gebruikt.

hoe minder mics bij een bassdrum hoe beter en je kan mischien beter met EQ wat sub laag boosten bij een goede bass mic maar ik kan me voorstellen dat zo'n speaker door zijn grootte en lompheid goed sub en laag detecteert en mede doordat het hoog minder 'hoort' en dus overspraak ongevoeilig daardoor heel handig is als je wat dieper laag in je bass drum wilt.

de hele wereld lijkt hier over eens te zijn ...en wie weet hebben ze het mis en blijk je gelijk te hebben, maar ik zou het dan graag willen horen met een bassdrum.
die gitaar heeft veel hoog en midden tonen....een bassdrum is totaal wat anders.

Als je op basis van mijn opnames vindt dat mijn oorspronkelijke betoog onjuist is dan gaan we verzanden in een taaldiscussie.
Ik neem dan met liefde en plezier de aap op mijn schouder.

In de opnames is prima te horen wat er gebeurt met een speaker ingezet als microfoon.
Dat kan soms goed werken en som minder goed.
Het is geen noodzaak als je sub-bas wil, dat kan je ook op ander manieren opnemen.
Het is ook geen gereedschap wat enkel nuttig om sub-bas mee op te nemen, je kan er ook andere dingen mee doen.

De reden waarom ik hier begon met posten: geef je geld niet meteen uit aan een internetpraatje. Wat de Yamaha kan kan ook goedkoper op andere manieren.

ik heb me vergist.....J. Baars sluit altijd af met een koffie...jij niet.

maar wel leuk dat een simpel vraagje van mij zo'n groots opgezette reactie, en totaal de andere kant op, uitlokte. kan er nog steeds niet veel mee helaas...

Ik heb ff een opname gemaakt waar waarschijnlijk iedereen blij van wordt.
Links is de speaker (Jensen 12 inch gebruikt met een trafootje ertussen) en recht is een Sennheiser 509 microfoontje.
Beide gaan in eenzelfde preamp (siemen V276).
Opstelling is op foto te zien.

Ik zit op ongeveer 60cm afstand te spelen.
Let vooral op de tekst van het nummer :P

kan je iets meer vertellen over de trafo? ik heb wat mini/kleine transformatoren hier. zou niet weten wie hoe en wat.

en iets over je speaker als mic foto:

er klopt lijkt me iets niet: als je een speaker zo los gebruikt, dan ontvangt ie van zowel voor als achter luchtdruk. een van de kanten zou dicht moeten zijn.

Ik heb een line trafo ertussen gezet om er een geblanceerd signaal van de maken.
Op de foto kan je hem zien. Hij ligt op de grond.
Je kan de speaker ook rechtstreeks op de microfoon preamp aansluiten.
Ik denk dat je ook nog wat mert de klankkleur kan experimenteren door trafo's te gebruiken met andere impedanties.

Wat betreft de achterkant denk ik dat dat niet zoveel uitmaakt.
Een microfoon met 8 karakteristiek heeft ook de eigenschap van achteren geluidsdruk op te vangen.

Om de discussie weer terug te brengen om Microfoons: Heb deze week het plezier om te werken met een AEA R44CX, en 2 AEA R84DJV mics te werken. Wooooow, das echt dik spul zeg!

De R84 is fantastisch voor electrische gitaar cabinets, en de R44CX en een Brauner VM1 samen voor akoestische gitaar is echt femomenaal.

Ik heb een line trafo ertussen gezet om er een geblanceerd signaal van de maken.
Op de foto kan je hem zien. Hij ligt op de grond.
Je kan de speaker ook rechtstreeks op de microfoon preamp aansluiten.
Ik denk dat je ook nog wat mert de klankkleur kan experimenteren door trafo's te gebruiken met andere impedanties.

dus een DI box? ik heb er nog een liggen..handig dat ik die altijd bewaard hept...!

Een microfoon met 8 karakteristiek heeft ook de eigenschap van achteren geluidsdruk op te vangen.

het zal zeker uitmaken. van achter zal je ander signaal ontvangen..dat moet wel, anders zou je niks horen....en dat andere signaal voegt dus iets toe.

en al die subkick speakers worden vrij dicht op de bassdrum gezet, dus proximity-effect.. dus logisch dat er veel laag uit komt

ik ga zelf eens experimenteren met open en dichte speaker...aardig proefje voor thuis!

Om de discussie weer terug te brengen om Microfoons: Heb deze week het plezier om te werken met een AEA R44CX, en 2 AEA R84DJV mics te werken. Wooooow, das echt dik spul zeg!

De R84 is fantastisch voor electrische gitaar cabinets, en de R44CX en een Brauner VM1 samen voor akoestische gitaar is echt femomenaal.

geen goedkope sigaren!

maar ik geef toe, mijn duurste mic, een Groove Tube GT66, klinkt ook meteen het mooist op akoestische gitaar.
warm, vol en een geheel..dat krijg ik met geen andere mic voor elkaar. blijft wat afstandelijk en koud...

dus een DI box? ik heb er nog een liggen..handig dat ik die altijd bewaard hept...!

Ongeveer ja.

het zal zeker uitmaken. van achter zal je ander signaal ontvangen..dat moet wel, anders zou je niks horen....en dat andere signaal voegt dus iets toe.

en al die subkick speakers worden vrij dicht op de bassdrum gezet, dus proximity-effect.. dus logisch dat er veel laag uit komt

ik ga zelf eens experimenteren met open en dichte speaker...aardig proefje voor thuis!

Goed idee om met het proxumity effect te spelen :)

ik denk dat er wel meer aan de hand is dan alleen proximity effect.

met open of dichte speakers vang je gewoon een totaal andere totaal klank op!

maar goed...

in gebruik die term nooit ...punt maken....ik zie het leven en muziek niet als sport.

ik zeg alleen dat een gesloten speaker iets anders doet dan een open speaker en dat is interessant. toch?
en dat wil ik wel bestuderen. en over lezen..

is dat een punt misschien? weet het niet.

Dan zal ik wel dingen lezen die niet geschreven zijn.
Mijn vraag kwam iig voort uit o.a. deze posts:

er klopt lijkt me iets niet: als je een speaker zo los gebruikt, dan ontvangt ie van zowel voor als achter luchtdruk. een van de kanten zou dicht moeten zijn.

Goed idee om met het proxumity effect te spelen :)

ik denk dat er wel meer aan de hand is dan alleen proximity effect.

met open of dichte speakers vang je gewoon een totaal andere totaal klank op!

maar goed...

Ik schrijf nergens dat het niets uit zal maken of een speaker wel of niet in een kast zit.
Ik wilde alleen maar zeggen dat het zo ook werkt en dat ik het gebruiken maken van proximity effect een leuk idee vind omdat ik daar zelf nog nooit eerder aan gedacht had.

je schrijft toch:

na wat lezen (wist niks van 8 karakteristiek) en klooien met een speakertje blijkt het wel wat uit te maken. Je krijgt meer room/ ambient/ refecties in je totaalklank.

wat er gebeurd als je de achterkant volledig afsluit weet ik nog niet.

en dat iedereen het als sub hoort is logisch door het proximity -effect. ik leer weer veel leuks bij!

Ja dat klopt inderdaad, meer room/reflexies.

Als je een kastje erachter hebt en het membraan dus volledig hebt afgesloten aan de achterkant zou je in microfoonland een rondom gevoelige microfoon hebben.
Een rondom gevoelige mic heeft volgens mij geen proximity effect.
Als je een cardiod mic (en dus proximity effect wil) moet de speaker een opening hebben in de achterkant van de kast.

http://www.prosoundweb.com/images/uploads/OpenCardioidMicArticleGraphic.jpg

ja, een meetmicrofoon is ook rondomgevoelig en niets anders als een membraan in een dun pijpje.

maar ik ben benieuwd naar een experimentje: ik heb een Roland Cube ampje..en ga een output maken vanaf de speaker. dus de speaker blijft in de kast. het is nu eenmaal de beste speaker. wie weet werkt het als kickmic. vandaar mijn vraagstukje over open en gesloten speaker.

cardiod mic met spleetje/opening is wel iets complexer misschien...waar, hoe groot en welke vorm? dus daar ga ik me niet aan wagen. gewoon open en gesloten speaker.

bij het bouwen van speakers is 1 parameter de resonantie frequency van de speaker en een 2e de resonantie frequentie van de kast.

Voornamelijk bedoeld voor weergave,
in een mic situatie lijkt het mij dat die dan minder rondom gevoelig word.

Een richt microfoon is bv ook gewoon een membraam met een buisje ermom heen.

De kast kan je dan als het buisje zien.

Back